اجتماعی

۸۲۸ میلیون گرسنه در جهان / دورریز سالانه ٣٥‌ میلیون تن مواد غذایی در ایران

رئیس انجمن تغذیه ایران در آستانه روز جهانی غذا با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی کشور، امنیت غذایی در ایران به خطر افتاده است، گفت: ایران از نظر ضایعات غذایی در رتبه اول جهان قرار دارد. و 35 میلیون تن ضایعات غذایی در ایران به ارزش تقریبی 15 میلیارد دلار.

دکتر جلال الدین رزاز در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با توجه به فرارسیدن روز جهانی غذا گفت: 24 اکتبر برابر با 16 اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. این روز به افتخار تأسیس فائو در سال 1945 نامگذاری شده و در سراسر جهان جشن گرفته می شود. در روز جهانی غذا، سازمان های بین المللی سعی می کنند در زمینه کشاورزی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از فقر و گرسنگی جلوگیری کنند. در این میان روز جهانی غذا روز همدردی با مردمی است که از ابتدایی ترین حق زندگی به عنوان غذا محروم شده اند.

828 میلیون گرسنه در جهان

وی افزود: شعار امسال سازمان خواربار جهانی (فائو) برای روز جهانی غذا این است که «نگذارید هیچکس تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر را فراموش کند». لازم به ذکر است که غذا مانند هوا و آب یکی از اساسی ترین نیازهای همه انسان ها و حیوانات است و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری ها غیر قابل انکار است. بر اساس گزارش سازمان ملل، تعداد افراد مبتلا به گرسنگی نسبت به سال گذشته ۴۶ میلیون نفر افزایش یافته و به ۸۲۸ میلیون نفر رسیده است. بنابراین جهان در حال دور شدن از هدف پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و سوء تغذیه تا سال 2030 است.

امنیت و ایمنی غذایی؛ چالش های امروز مردم

آقای رزاز با تاکید بر اینکه امنیت غذایی و امنیت غذایی در دنیای امروز “مسائل بسیار مهم” است، گفت: “توجه به این نکته ضروری است که امنیت غذایی یکی از معیارهای توسعه انسانی است که به عنوان یک عامل مهم در نظر گرفته می شود. اهداف هر کشور امنیت غذایی زمانی ایجاد می‌شود که همه در همه زمان‌ها به منابع فیزیکی و اقتصادی دسترسی داشته باشند تا غذای کافی، ایمن و مغذی به دست آورند که نیازهای تغذیه‌ای آنها برای یک زندگی فعال و سالم را برآورده کند. باید توجه داشت که درآمد خانوار عامل مهمی در تامین امنیت غذایی در نظام اجتماعی است. در عین حال، یکی دیگر از عوامل مهم، سلیقه و دانش تغذیه خانواده در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین غذا و نحوه تخصیص غذا در خانواده است.

سه عاملی که می تواند منجر به بحران امنیت غذایی شود

وی با بیان اینکه تامین امنیت غذایی در یک کشور مستلزم همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف است، تاکید کرد: در کشور ما نیاز به هماهنگی چه در حوزه و چه در خارج از دستگاه بیش از گذشته است. به هر حال در شرایط اپیدمی کرونا، تحریم های وحشیانه و غیرانسانی علیه کشور، شرایط سخت و بغرنج اقتصادی کشور و تورم، همه و همه دست به دست هم خواهند داد و در صورت عدم مداخله مناسب می تواند اتفاق بیفتد. و برنامه ریزی، مسئولان و مردم در یک بحران جدی با امنیت غذایی مواجه خواهند شد.

ضرورت نقش متخصصان تغذیه برای تغذیه سالم در جامعه

پیشنهاد توزیع سبد غذایی به جای یارانه برای خانواده های کم درآمد

رزاز با بیان اینکه البته نقش متخصصان و مشاوران تغذیه در این شرایط غیرقابل انکار و بسیار پررنگ است، گفت: کارشناسان باید در آموزش افراد جامعه نقش آفرینی کنند تا مردم بتوانند زندگی کنند با بودجه کمتر به دلیل تورم. و قدرت خرید را کاهش دهد. و با آگاهی و شأن اصول تغذیه، رژیم غذایی سالم تری نسبت به برنامه ریزی وعده های غذایی به خصوص استفاده از غذاهای جایگزین دارند. راه‌حل دیگر برای رسیدگی به مسائل امنیت غذایی، به‌ویژه مواردی که گروه‌های آسیب‌پذیر را درگیر می‌کند، ایجاد و توزیع سبدهای غذایی به جای یارانه و پرداخت نقدی برای خانوارهای کم‌درآمد و مسئولان اجرایی است. از کشور. البته لازم به ذکر است که در این حوزه سازمان هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و سازمان های مردم نهاد اقدام به تهیه سوابق آماری از افراد تحت تکفل خود کرده اند که می تواند کمک مهمی در شناسایی خانواده هایی باشد که فاقد سبد غذایی بوده اند. .

رئیس انجمن تغذیه ایران در ادامه سخنان خود گفت: نکته مهم دیگری که می تواند در جلوگیری از ناامنی غذایی نقش بسزایی داشته باشد، رسیدگی به ضایعات غذایی برای جلوگیری از این ضایعات است. لازم به ذکر است که اقتصاد ضایعات مواد غذایی موجب از بین رفتن منابع ملی از جمله انرژی، آب و زمین می شود و از نظر زیست محیطی ضایعات و مواد غذایی خسارات قابل توجهی از جمله آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانه ای را به همراه دارد. گاز. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات در جامعه مانند افزایش شهرنشینی، تغییر در عادات غذایی مردم و افزایش تجارت جهانی منجر به افزایش ضایعات مواد غذایی شده است.

ضایعات روزانه 134 کیلوکالری غذا در ایران برای هر نفر

ایران؛ در میان اولین دریافت کنندگان ضایعات مواد غذایی در جهان

رزاز افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) در ایران روزانه 134 کیلوکالری غذا به ازای هر نفر هدر می رود. این میزان ضایعات غذایی، ایران را به یکی از اولین کشورهای جهان در زمینه ضایعات غذایی تبدیل کرده است. بر این اساس، ضایعات غذایی سالانه ایران معادل 35 میلیون تن به ارزش حدود 15 میلیارد دلار است. در همین حال، در 27 کشور اتحادیه اروپا، تنها 9 میلیون تن مواد غذایی هدر می رود.

828 میلیون گرسنه در جهان / 35 میلیون تن ضایعات غذایی در ایران سالانه

بیشترین ضایعات غذایی در ایران چیست؟

وی گفت: میوه ها، نان ها و سبزیجات رایج ترین ضایعات غذایی در ایران هستند. هدف فائو کاهش ضایعات مواد غذایی به مصرف بیش از حد مواد غذایی، جلوگیری بهینه از دفع سبزیجات و میوه‌ها، تهیه کمپوت، مربا با میوه‌ها و سبزیجات اضافی و میوه‌های خشک، تهیه و تهیه وعده‌های غذایی به میزان مورد نیاز خانواده است. تهیه وسایل منزل به تعداد نفرات، نگهداری صحیح سبزیجات و استفاده از تمام قسمت های ساقه و برگ، روش صحیح خرید و نگهداری نان و تفکیک زباله های خشک و مرطوب.

افزایش ناامنی غذایی در کشورهای در حال توسعه

رزاز در ادامه بحث ایمنی مواد غذایی را مطرح کرد و گفت: ایمنی مواد غذایی با سلامت و بهداشت مواد غذایی مرتبط است. در واقع ایمنی مواد غذایی به معنای اطمینان از عاری بودن مواد غذایی از آلودگی میکروبی، شیمیایی و فیزیکی در حین تولید، حمل و نقل، نگهداری، پخت و پز و مصرف است و آسیبی به مصرف کنندگان وارد نمی کند. امروزه با گسترش تکنولوژی، استفاده از مواد افزودنی، آفت کش ها، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه، ناامنی غذایی رو به افزایش است که منجر به اثرات منفی غیرقابل انکاری بر سلامت انسان می شود.

خوردن بیش از حد غذا یکی از عوامل بیماری های گوارشی و میکروب ها است.

وی گفت: توجه به این نکته ضروری است که دولت نقش مهمی در نظارت و مداخله در مسائل غذایی ایفا می کند. البته افرادی که غذا مصرف می کنند می توانند نقش مهمی در پیشگیری از ناامنی غذایی داشته باشند. این مشکل بیشتر در هنگام خرید غذا ظاهر می شود. به عنوان مثال اقداماتی مانند نظارت بر وجود علائم استاندارد و برچسب های تغذیه ای بر روی محصولات غذایی، احتیاط در میزان کالری غذا و مواد تشکیل دهنده آن و توجه به میزان چربی، فیبر و … در رژیم غذایی باید انجام شود. آن را در نظر بگیرید. ملاحظات همچنین توجه به بسته بندی محصول غذایی به دلیل عدم مزاحمت آن مفید است. زیرا هر گونه سوراخ در بسته بندی می تواند باعث ورود میکروب ها و سایر آلودگی ها شود. در عین حال تاکید می کنم که مصرف زیاد مواد غذایی بدون بسته بندی گاهی عامل بیماری های گوارشی و میکروبی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا