اجتماعی

کدام مواد غذایی را باید هر هفته مصرف کنید؟

سلام آنلاین/ خراسان رضوی بسیاری از مردم علاقه مندند بدانند کدام غذاها برای سلامتی آنها بهتر است. البته باید بدانیم که غذاهای گیاهی منبع خوبی از مواد مغذی سالم از جمله فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و بسیاری از مواد مغذی گیاهی هستند.

مطالعه‌ای که در می 2021 منتشر شد و بیش از 500000 نفر بالای 25 سال را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که بیشترین غذاهای گیاهی را می‌خورند، میانگین امید به زندگی بین 5 تا 25 سال دارند. در اینجا چند غذای مفید آورده شده است.

گوجه فرنگیها

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و لیکوپن (یک کاروتنوئید) است. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که توسط گیاهانی که سبزیجات را رنگ می کنند تولید می شوند. محققان دریافتند افرادی که روزانه 1.5 تا 1 یا 1.5 فنجان آب گوجه فرنگی به مدت حدود 6 هفته می خورند، سطح تری گلیسیرید خون (نوع چربی هایی که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد) و همچنین کلسترول بالاتری دارند. در مقایسه با افرادی که گوجه فرنگی نمی خورند، کلسترول کل و کلسترول بد را کاهش می دهد. سطح کلسترول خوب آنها نیز افزایش می یابد.

محققان دریافته اند که مصرف هر محصول گوجه فرنگی منجر به کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک می شود. اما فشار دیاستولیک مشاهده نشد. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در گروه پرفشاری خون پس از مصرف فرآورده های گوجه فرنگی در مقایسه با دارونما کاهش یافت.

نتایج یک مطالعه بر روی 260000 مرد نشان داد کسانی که بیشترین گوجه فرنگی پخته شده، سس گوجه فرنگی و غذاهای حاوی گوجه فرنگی (معادل حدود یک فنجان در هفته) را مصرف می کردند، 15 برابر کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند (20 درصد).

كدو حلوايي

کدو تنبل همچنین سرشار از بتاکاروتن، یک کاروتنوئید (رنگدانه گیاهی) است. در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای تولید آنتی بادی هایی استفاده می شود که با عفونت ها مبارزه می کنند. همچنین حفظ یکپارچگی سلول های چشم، پوست، ریه و روده ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشترین غذاهای غنی از بتاکاروتن (مانند کدو تنبل، هویج، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ‌دار) را مصرف می‌کنند کمتر از 8 تا 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی یا مرگ در اثر بیماری قلبی هستند. . .

قارچ

قارچ ها سرشار از مواد مغذی با خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. عملکرد طبیعی بدن باعث استرس اکسیداتیو می شود که باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود. اینها ذرات ریز هستند که دیواره های سلولی را تخریب کرده و باعث مرگ سلولی می شوند. اگر این مواد توسط آنتی اکسیدان ها خنثی نشوند، باعث التهاب، پیری و برخی سرطان ها می شود. بررسی 17 مطالعه قارچی و بهداشتی نشان داد کسانی که بیشترین قارچ را مصرف کردند، 34 درصد کمتر در معرض ابتلا به هر نوع سرطانی نسبت به کسانی که کمترین مصرف را داشتند، و 35 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان بودند.

جو دو سر

مصرف بلغور جو دوسر منجر به کاهش قابل توجه قند خون و پاسخ انسولین می شود. جو دوسر منبع خوبی از بتا گلوکان و فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. در 58 مطالعه که در آن افراد با رژیم غذایی خاصی حاوی حدود 3.5 گرم جو دو سر بتا گلوکان در روز تغذیه می شدند، سطح کلسترول بد به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود. نتایج پنج مطالعه نشان می دهد که تاثیر جو دوسر بر فشار خون کم است اما همین میزان کاهش فشار خون بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا