اجتماعی

۳۰ درصد کودکان جهان سوءتغذیه شدید دارند/ ۴۱ میلیون نفر در معرض خطر قحطی هستند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که 30 درصد از کودکان جهان به شدت دچار سوء تغذیه هستند و 41 میلیون نفر در سراسر جهان در خطر قحطی شدید هستند.

به گزارش سلام آنلاین به مناسبت روز جهانی غذا ، دکتر زارا عبداللهی گفت “بیش از 3 میلیارد نفر (حدود 40 درصد از جمعیت جهان) نمی توانند رژیم غذایی سالمی را آماده کنند.” بر اساس برآوردهای اخیر ، 41 میلیون نفر در 43 کشور با قحطی روبرو هستند. در سال 2019 ، این تعداد 27 میلیون نفر بود.

وی افزود: بیش از 2 میلیارد نفر به دلیل رژیم غذایی نامناسب و شیوه زندگی ناسالم دارای اضافه وزن و چاقی هستند. سالانه 4.3 میلیون بزرگسال در سراسر جهان بر اثر چاقی جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این ، 44 of از بیماران دیابتی ، 23 of از بیماری های کم خونی قلبی و 7-41 of از سرطان های مربوط به چاقی وجود دارد.

وی گفت: 14 درصد غذای جهان در حین کاشت ، برداشت ، ذخیره سازی و حمل و نقل از بین می رود و 17 درصد مواد غذایی نیز توسط مصرف کنندگان هدر می رود. جمعیت شهری جهان با 55 درصد افزایش به 68 درصد تا سال 2050 خواهد رسید.

مدیرکل دفتر ترویج تغذیه اجتماعی گفت: بین 720 تا 811 میلیون نفر تا سال 2020 گرسنه خواهند ماند. این تعداد 161 میلیون بیشتر از سال 2019 است. حداقل 30 درصد از کودکان جهان از سوء تغذیه شدید رنج می برند.

عبداللهی افزود: “نقش غذا و تغذیه در جامعه در سلامت ، بار و کارآیی بیماری ها و همچنین ارتباط آن با توسعه اقتصادی ، با تحقیقات گسترده جهانی نشان داده شده است. نشان دهید که سرمایه گذاری روی غذاهای سالم و مقوی نه تنها اقتصادی است بلکه همچنین یک نیاز اجتناب ناپذیر ملی محسوب می شود.

عبداللهی افزود: روز جهانی غذا 2021 در دومین سال از شیوع 19 بیماری کووید و تاثیر جهانی آن با شعار “آینده ما” در نتیجه آنچه امروز انجام می دهیم ، تولید بهتر ، تغذیه بهتر ، محیط بهتر جشن گرفته می شود. و زندگی بهتر ” و به کشورهایی که با پیامدهای اقتصادی کرونا ، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت مواد غذایی روبرو هستند هشدار دهند ، آنها باید برنامه ای برای ایجاد یک سیستم تامین مواد غذایی پایدار در سال آینده برای جلوگیری از ناامنی غذایی بیشتر و سوء تغذیه برنامه ریزی کنند.

وی افزود در آخرین گزارش فائو (2020) “امنیت غذایی و تغذیه جهانی” زنگ خطر جدی برای بشریت و رهبران جهان به صدا درآورد. این گزارش به ده ها میلیون نفر از مردم گرسنه و سوء تغذیه مزمن در پنج سال گذشته اشاره می کند و نشان می دهد که تعداد افرادی که در جهان از گرسنگی رنج می برند و دچار سوء تغذیه مزمن هستند همچنان رو به افزایش است. در حال حاضر به ویژه با توسعه 19 بیماری جهانی کووید

وی گفت: “این گزارش نشان می دهد که تا سال 2020 ، 720 تا 811 میلیون نفر در جهان با گرسنگی روبرو هستند ، در مقایسه با سال 2019 ، این بدان معناست که 161 میلیون نفر دیگر در جهان گرسنه هستند.”

وی گفت: بر اساس این گزارش ، جهان تا سال 2030 به سمت محو گرسنگی حرکت می کند و در مسیر درستی حرکت نمی کند و با وجود برخی پیشرفت ها ، اکثر شاخص ها به دست آمده است. “اهداف تغذیه جهانی ناامید کننده است.” بهبود تغذیه.

عبدالهی افزود: امنیت غذایی و کیفیت تغذیه در بین آسیب پذیرترین گروه ها با شیوع کووید 19 و تأثیر منفی آن بر بعد اقتصادی و اجتماعی تشدید می شود و بر عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد. . ”

وی گفت: “ایران از این تهدید و در شرایط کنونی بحران کرونا به دلیل کاهش درآمد و از دست دادن شغل در برخی از جمعیت ، تحریم های ناجوانمردانه ، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در امان نیست.” و خطرات تورمی که باعث ناامنی غذایی ، به ویژه در منطقه. “کشورهایی هستند که محروم هستند و برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه نیاز به اقدام فوری طرف های مربوطه دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: “با اقدامات و برنامه های اجرا شده در قالب شبکه های مراقبت های بهداشتی و مشارکت در بخش توسعه ، کشور ما به دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوء تغذیه دست یافته است. کودکان و مادران باردار و کمبود ریز مغذی بیش از دو دهه در شرایط کنونی بحران جهانی کرونا و پیامدهای اقتصادی آن ، افزایش قیمت مواد غذایی و خشکسالی ، بیم آن می رود که با شیوع سوءتغذیه در میان اقشار کم درآمد و آسیب پذیر روبرو شویم.

عبدالهی گفت: با توجه به شرایط فعلی ، دفتر بهبود تغذیه جامعه برنامه حمایت تغذیه ای را برای مادران باردار و سوءتغذیه و کودکان زیر پنج سال با همکاری کمیته نجات امام اجرا می کند. با همکاری مستقیم این دفتر ، طرح کمک معیشتی توسط وزارت فواید عامه ، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذشته برای خانواده های محروم از غذا اجرا شده است.

وی افزود: متخصصان تغذیه که در مراکز بهداشتی و درمانی استان ها و شهرداری ها در مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می کنند ، خدمات مشاوره و آموزش تغذیه و فرهنگ تغذیه مناسب را ارائه می دهند و خدمات ارزنده ای را در قالب طرح های سید سلیمانی به خانواده ها ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه مشاوره تغذیه از طریق خط تلفن تغذیه 4030 در سراسر کشور برای تقویت پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی در دوران نقاهت و بهبود ارائه شده است ، اظهار کرد: با افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی مشاوره و وضعیت تغذیه آنها را دنبال کنید.

عبداللهی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که علاوه بر مراقبت های تغذیه ای مردم توسط کارکنان بهداشتی ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان تغذیه در شبکه مراقبت های بهداشتی کشور ، اقدامات دیگری نیز در سطح سیاست کلان ایمنی و تغذیه انجام می شود. مدیریت قیمت مواد غذایی ، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای کاهش درآمدهای کم در زنجیره تولید ، عرضه و مصرف و اقدام در جهت کاهش ضایعات مواد غذایی خطر ایجاد ناامنی غذایی و کمبود ریزمغذی ها است. سوء تغذیه و عوامل خطر بیماریهای شایع غیرواگیر از جمله بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت و سرطان را منتفی کرده است.

به نوشته این وب سایت ، “ناامنی غذایی و سایر انواع سوءتغذیه ناشی از نارسایی زودرس و سوء تغذیه ، علاوه بر آثار منفی بر بدن ، بر سلامت اجتماعی و روانی نیز تأثیر منفی می گذارد.” بنابراین ، تأمین امنیت غذایی و تغذیه برای جامعه باید از اهداف اصلی برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا