اجتماعی

پنج گیاهی که به تغذیه جهان کمک می‌کنند

کارشناسان بر این باورند که در طول تاریخ بشر، بیش از 6000 گونه مختلف گیاهی کشت شده است. اما با گذشت زمان، کشاورزان تمایل دارند که پربارترین گیاهان را بکارند. امروزه تنها سه محصول، برنج، گندم و ذرت، تقریبا نیمی از کالری جهان را تامین می کنند.

به گزارش سلام آنلاین، این اتکا به محصولات کشاورزی محدود، کشاورزی را در برابر آفات، بیماری های ناشی از گیاهان و فرسایش خاک آسیب پذیر کرده است. همچنین این شرایط به معنای از بین رفتن تاب آوری سایر محصولات در خشکسالی و سایر بلایای طبیعی است.

با تشدید اثرات بحران آب و هوایی، کشاورزان در سراسر جهان در حال کشف مجدد محصولات سنتی و توسعه محصولات جدیدی هستند که می توانند در برابر خشکسالی یا بیماری های همه گیر مقاومت کنند و همچنین مواد مغذی ضروری را تامین کنند.

در زیر پنج محصول فراتر از برنج، گندم و ذرت مورد بحث قرار گرفته است که کشاورزان در سراسر جهان امیدوارند از گرمایش جهانی بهره ببرند.

آمارانت: گیاهان کاکلبور از برگ گرفته تا دانه خوراکی هستند. ساقه های قرمز مودار، نارنجی یا سبز، مودار. در سراسر آفریقا و آسیا در گذشته از یاس به عنوان سبزی استفاده می شد و بومیان آمریکا نیز از دانه های این گیاه استفاده می کردند. شنبلیله منبع کاملی از پروتئین با 9 اسید آمینه ضروری و منبع عالی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. امروزه کشاورزان بومی در گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده با هم کار می کنند تا این محصول مقاوم در برابر خشکسالی را پرورش دهند.

مقاله: هزاران سال است که کشاورزان در سراسر آفریقای غربی Funino را کشت می‌کنند، نوعی نودل که طعمی شبیه کینوا دارد. از نظر تاریخی، ققنوس را قدیمی‌ترین غله کشت شده در آفریقا می‌دانند و برخی آن را غذای پادشاه می‌دانند. امروزه فونیو به دلیل دوام و فواید سلامتی مورد توجه قرار گرفته است. با ادامه تغییر شرایط آب و هوایی، تحمل گیاه به خشکی و توانایی آن برای رشد در خاک های فقیر، آن را به یک محصول غالب در مناطق کم آب تبدیل می کند. همچنین این گیاه دارای شاخص گلیسمی پایین و فاقد گلوتن است. به همین دلیل ارزش غذایی خوبی دارد و منبع خوبی از اسیدهای آمینه برای افراد مبتلا به دیابت یا عدم تحمل گلوتن است.

ذرت: تا دهه 1940، بیش از یک میلیون هکتار لوبیا چشم بلبلی در ایالات متحده کشت شد. تولید لوبیا چشم بلبلی در دهه های اخیر در ایالات متحده کاهش یافته است، اما این محصول در بسیاری از مناطق آفریقا مهم است. نیجریه بزرگترین تولید کننده سویا در جهان است. در حالی که متخصصان به دنبال محصولات جایگزین هستند، شناسایی محصولاتی که همه قسمت های گیاه می توانند بخورند مهم است. اگرچه مردم در طول تاریخ غلات کامل مصرف می کردند، برگ ها و غلاف ها نیز منابع خوبی از پروتئین هستند. از آنجایی که بادام زمینی به شدت به خشکی مقاوم است، با وجود تنوع، گزینه مناسبی در نظر گرفته می شود.

تارو: در نواحی استوایی، آسیای جنوب شرقی و پلی‌نزی (1000 جزیره در اقیانوس آرام)، کدو سبز به‌عنوان یک سبزی ریشه‌دار کشت می‌شود. اما از آنجایی که افزایش دما رشد این محصول را در زیستگاه طبیعی آن تهدید می کند، کشاورزان در ایالات متحده سعی می کنند محصولات چند ساله را به عنوان یک آب و هوای سالانه پرورش دهند زیرا نمی توانند در ماه های سرد زمستان دوام بیاورند. کارشناسان به دنبال راه هایی برای کمک به این گیاهان برای زنده ماندن در زمستان هستند. امروزه آنها هشت نوع سنبل آبی را می کارند، از جمله انواعی از کره، فیلیپین، هاوایی، چین و پورتوریکو.

کنیا: در حالی که بسیاری از محصولات جایگزین فقط گیاهانی هستند که توسط نسل های قبلی رشد می کنند، سایر محصولات به طور خاص برای مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی کشت می شوند. در دهه 1980، محققان موسسه Rodale در پنسیلوانیا گندم را به عنوان یک محصول غلات چند ساله شناسایی کردند که می تواند جایگزینی برای غلات یکساله مانند گندم باشد. هدف از این کار کاهش اثرات زیست محیطی تولید غلات است.

به گزارش گاردین، در سال 2019 یک موسسه آمریکایی در زمینه کشاورزی پایدار کارنزا را معرفی کرد، محصول غلاتی که از علف گندم تهیه می شود. اگرچه محققان هنوز برای بهبود عملکرد این بذر کار می کنند، امروزه کشاورزان در مینه سوتا، کانزاس و مونتانا کرن بری را در نزدیک به هزاران هکتار کشت می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا