اجتماعی

همه چیز درباره راه‌های تشخیص و درمان سرطان پستان

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است و علائم هشداردهنده ای وجود دارد که زنان باید به آن توجه کنند.

به گزارش سلام آنلاین. سرطان سینه در تقسیم سلولی در سلول‌های سینه اختلال ایجاد می‌کند و سلول‌های سرطانی سینه در بیماران مبتلا به سرطان سینه به‌طور غیرقابل کنترل و بیش از حد رشد می‌کنند که اغلب از لوله‌های فالوپ یا لوبول‌ها شروع می‌شوند. از طریق رگ های خونی و شبکه لنفاوی و پخش شدن به بقیه بدن، آن وقت است که می گوییم متاستاز رخ داده است.

سرطان سینه شایع ترین سرطان زنان در جهان است که حدود 25 درصد از کل سرطان های رایج زنان را تشکیل می دهد. شایع ترین سرطان ها در زنان به ترتیب سینه، روده بزرگ، ریه و دهانه رحم هستند که در مجموع نزدیک به 50 درصد از سرطان های زنان را تشکیل می دهند. البته این آمار در غرب است و محاسبه ملانوم غیر ملانوما را شامل نمی شود، البته این آمار در شرق تفاوت چندانی ندارد.

نقش ژن ها و جهش ها در سرطان سینه

لازم به ذکر است که حدود 5 تا 15 درصد و در برخی جوامع حتی درصد بالایی از سرطان پستان اولیه ارثی است. البته برای فردی که در معرض خطر چنین وراثتی است، طبق نظر متخصصین ژنتیک بالینی می توان میزان خطر را برای فرد یا نزدیکانش تخمین زد و حتی خطر بروز آن را کسر کرد، با دارو یا جراحی کاهش داد. یا با نظارت های تخصصی لازم قابل انجام است. تشخیص زودهنگام سرطان، بنابراین درمان موثر و واضح امکان پذیر است. ژن های دخیل در ایجاد سرطان پستان ارثی شامل دو ژن شناخته شده BRCA1 و BRCA2 با فناوری های جدید به راحتی قابل شناسایی هستند و خوشبختانه این امکان در کشور ما نیز فراهم شده است.

وجود جهش‌های بیماری‌زا در این ژن‌ها ممکن است با 70 تا 80 درصد سرطان‌های سینه در زنان و همچنین درصد بیشتری از سرطان‌های تخمدان در آنها مرتبط باشد. البته این تغییرات با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه در مردان همراه است. علاوه بر این، این دو جهش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان ها مانند روده بزرگ، مری، معده، پانکراس، تیروئید، غدد لنفاوی و غیره را در هر دو جنس افزایش می دهند.

سایر جهش های ژنتیکی مانند ATM، CHEK2، PTEN، TP53، PALB2، CDH1 نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند. به عنوان مثال، جهش در ژن PALB2 با حدود 60 درصد موارد سرطان پستان تا سن 70 سالگی مرتبط است، اگر سابقه خانوادگی سرطان وجود داشته باشد یا ناقلان جهش در ژن PTEN با این بیماری مرتبط باشند. سرطان پستان در 25 تا 80 سال % (در برخی مطالعات).

در جهش TP53 علاوه بر سرطان سینه (حدود 55 درصد ناقلین تا سن 70 سالگی) در انسان یا خویشاوندان سایر انواع سرطان مانند خون، استخوان و مغز نیز افزایش یافت. . جهش در ژن CDH1 با خطر 52 درصدی سرطان سینه مرتبط است، اگرچه سرطان معده تا 80 درصد در انسان ممکن است.

بنابراین در صورت شک در مورد احتمال ابتلا به سرطان ارثی، بهترین کار این است که بیمار را به متخصص ژنتیک که با روش های ارزیابی ریسک و پیگیری آشنایی دارد، ارجاع دهید. این پزشکان در برخی از دانشگاه های کشور مستقر هستند.

علل سرطان سینه و راه های تشخیص

به طور کلی مهم ترین عوامل موثر بر شیوع سرطان سینه (اکتسابی و حتی ارثی) سبک زندگی، تغذیه، میزان تحرک و ورزش، زمان اولین قاعدگی، تعداد فرزندان، کل مدت شیردهی سابقه عفونت پستان، مصرف . هورمون ها، سابقه ارثی و چند عامل جزئی دیگر. این عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهند. آگاهی و آگاهی از علائم شایع سرطان سینه و حساسیت به بروز انواع مختلف سرطان های خانوادگی می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند و همچنین می تواند منجر به افزایش امید به بهبودی شود. باید در نظر داشته باشیم که در سنین پایین در هنگام تشخیص (به خصوص زیر 40 سال) یا فراوانی سینه ها، تخمدان ها، پروستات و غیره. سرطان در یک خانواده عاملی است که باید در ارجاع بیماران به متخصص ژنتیک در نظر گرفته شود. بدون شک چنین مراجعه به موقع و دقیقی می تواند سرنوشت بیمار یا نزدیکان او را تغییر دهد.

سرطان سینه در برخی افراد بدون علامت ظاهر می شود و گاهی در افراد مختلف علائم متفاوتی دارد. داشتن علائم زیر به معنای ابتلا به این بیماری نیست بلکه با دیدن این علائم رایج می توان به بیماری مشکوک شد و به پزشک مراجعه کرد. ایجاد توده یا توده در سینه یا زیر بغل، تورم یک قسمت از سینه یا ضخیم شدن پوست، رنگ نارنجی رنگ پوست سینه، درد در نوک پستان یا قرمزی یا پوسته شدن نوک پستان. نوک سینه هر چیزی غیر از شیر را از نوک پستان آزاد می کند (مانند خون) و در شکل سینه یا درد تغییر می کند.

لازم به ذکر است که همه تومورهای سینه سرطانی نیستند. گاهی اوقات این توده ها توده های کوچک پر از مایع هستند و در بیشتر موارد به دلایلی غیر از سرطان ایجاد می شوند. به عنوان مثال، کیست و شرایط فیبروکیستیک سینه دو عامل رایج هستند. شرایط فیبروکیستیک باعث تغییرات پستان می شود که ممکن است با درد، سوزش و تشکیل توده پستان همراه باشد.

برای درمان سرطان سینه چه کنیم؟

هنگامی که علائم درون خود را شناختیم، باید به متخصص مراجعه کنیم. اگر پزشک سرطان سینه ما را تشخیص دهد، دوره درمان را آغاز می کند. انتخاب درمان بستگی به نوع سرطان و پیشرفت آن دارد. هر چه زودتر بیماری را پیدا کنیم (در مراحل اولیه)، درمان آن آسان تر است.

بر اساس اطلاعیه سامانه آموزش آنلاین سازمان آموزش پزشکی، درمان سرطان سینه راه های مختلفی دارد که عبارتند از:

جراحی: یکی از راه های درمان سرطان سینه، برداشتن تومور است.

شیمی درمانی: در شیمی درمانی، داروهای خوراکی و تزریقی سعی می کنند سلول های سرطانی را از بین ببرند و سلول های سرطانی را کوچکتر کنند.

هورمون درمانی: روش دیگر جلوگیری از رسیدن هورمون های جنسی زنانه ضروری به سلول های سرطانی است.

درمان های بیولوژیکی یا بیولوژیکی: در این درمان، افراد سعی می کنند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند تا او بتواند بر سرطان غلبه کند.

پرتودرمانی: سلول‌های سرطانی را با اشعه، مانند اشعه ایکس، از بین می‌برد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا