علمی و پزشکی

درمانِ «گران» سرطان در کشور/نوبت‌های طولانی درمان سرطان در بخش دولتی

مدیر گروه کنترل سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه چرا درمان سرطان در کشور گران است، می‌گوید وقتی بیماران سرطانی از گرانی داروهای سرطان شکایت دارند، موضوعیت دارد. به 10 درصد از داروهای موجود در لیست داروها. واقع در داخل کشور و یا مربوط به داروهایی که در لیست دارویی کشور نیستند ولی متاسفانه برخی از پزشکان آنها را تجویز می کنند.

دکتر علی قنبری مطلق در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص وضعیت تجهیزات درمان سرطان در کشور گفت: در این زمینه دو موضوع کمیت و کیفیت مورد توجه است. در حال حاضر 1.5 در میلیون شتاب دهنده در کشور داریم. در حالی که در دنیا این عدد دو دستگاه است. بنابراین باید تعداد شتاب دهنده ها در کشور افزایش یابد و در عین حال حمایت بیشتری از نگهداری این دستگاه ها صورت گیرد تا مشکلات مربوط به قطعات و غیره پیش نیاید. خوشبختانه در پنج سال گذشته تجهیزات زیادی برای بخش دولتی خریداری و نصب شده است که به جلوگیری از بحران، کاهش تجهیزات و ارائه خدمات پرتو درمانی پیشرفته به مردم کمک کرده است. لازم به ذکر است که جراحی و پرتودرمانی کمک قابل توجهی به درمان سرطان کرده است. بنابراین باید به آنها توجه کرد.

نیاز به افزودن 80 شتاب دهنده در درمان سرطان تا سال 2025

وی گفت: در اسناد شبکه ملی مراقبت سرطان تخمین زده می شود که در سال 1404 در کدام مرکز چه تعداد دستگاه داشته باشیم. همه اینها پیش بینی شده و اعلام شده است که تا سال 2025 باید بیش از 220 شتاب دهنده داشته باشیم. الان حدود 140 دستگاه داریم و 80 دستگاه دیگر باید تا سال 2025 به ظرفیت شتاب دهنده ها اضافه شود و در صورت تمام شدن برق هر یک از دستگاه ها باید تعویض شوند.

قنبری مطلق درباره وضعیت دستورالعمل های درمان سرطان نیز بیان کرد: دستورالعمل های بالینی را می توان به دو دسته اجباری و غیر اجباری تقسیم کرد. گاهی توصیه بالینی این است که پزشک بداند چه چیزی باعث عملکرد بهتر او می شود. گاهی اوقات دستورالعمل های درمانی الزام آور هستند. این بدان معناست که قانون پزشکان یا بیمه های بدون بیمه را ممنوع کرده است.

بیمه داروهای سرطان خوب است اما خوب نیست.

قنبری مطلق گفت: تقریباً همه بیمه های سرطان بر اساس شاخص های موجود در دنیا خوب است. تقریباً غیرممکن است که داروها در دنیا در نشانه گذاری مؤثر باشند، اما بیمه اعلام می کند که آن را پوشش نمی دهد. بنابراین حدود 12 نوع دارو در کشور بیمه وجود دارد که توصیه می شود و داروهای گرانتر و جدیدتر موثرتر هستند. بیمه داروی سرطان در لیست داروهای ایران خوب است اما خوب نیست. زیرا اگر تا 90 درصد داروهای سرطان را پوشش دهید، شاید همان 10 درصد پرداختی بیمار برای داروهای گران قیمت زیاد باشد. و بنابراین شما باید راهی برای پوشش همان 10 درصد برای همه یا برای برخی پیدا کنید. البته خوشبختانه در قالب بسته های مراقبت های پایان عمر تلاش می شود این کمبود برای همه بیماران سرطانی برطرف شود اما برای داروهایی که در لیست داروها قرار دارند.

داروهایی که در فهرست دارویی کشور نیستند اما آنها تجویز می شوند

وی افزود: موضوع دیگر مربوط به داروهایی است که از فهرست داروهای خارج شده اند که وزارت بهداشت باید هر چه سریعتر بررسی کند که آیا می خواهد این داروها را در لیست قرار دهد یا خیر. مشکل دیگر این است که برخی پزشکان داروهایی را خارج از فهرست دارویی کشور برای بیماران سرطانی تجویز می کنند که بسیار گران هستند و این داروها برای بیماران مشکل ایجاد می کند. بنابراین زمانی که بیماران سرطانی از گرانی داروهای سرطان شکایت دارند، مربوط به کسر 10 درصدی برای داروهایی است که در فهرست دارویی کشور قرار دارند و یا مربوط به داروهایی است که در فهرست دارویی کشور نیستند.

صف های طولانی برای درمان سرطان در بخش دولتی

درمان خصوصی سرطان گران است

قنبری مطلق درباره بیمه درمان سرطان نیز گفت: بیمه سرطان در بخش دولتی خوب است. بنابراین خدمات شیمی درمانی و پرتودرمانی در بخش دولتی رایگان است. برای جراحی، بیماران سرطانی باید 5 تا 10 درصد هزینه را در بخش دولتی بپردازند، اما مشکل اینجاست که بسیاری از این خدمات در بخش خصوصی ارائه می شود. مشکل این است که تعداد کم دستگاه یک استدلال است، اما توزیع همان تعداد دستگاه نیز نامناسب است. یکی از مشکلات این است که شتاب‌دهنده‌های کافی در بخش دولتی وجود ندارد و باعث ایجاد صف‌های طولانی برای بیماران می‌شود و بیماران مجبورند برای درمان به بخش خصوصی مراجعه کنند یا در صف‌های طولانی بمانند که کارایی را کاهش می‌دهد. از درمان.

وی گفت: هزینه درمان سرطان در بخش خصوصی برای مردم بسیار گران است. بیمه آن برابر با تعرفه دولتی است. بنابراین می توان گفت که همه هزینه درمان در بخش خصوصی را پرداخت می کنند. به عنوان مثال اگر خدمات درمان سرطان 100 تومان است، این خدمات در بخش دولتی 25 تومان است. الان که خصوصی میری بیمه همون 25 تومن رو میده.

سرطان؛ گران ترین بیماری

قنبری مطلق درباره هزینه های درمان سرطان در کشور نیز گفت: برای محاسبه هزینه درمان سرطان در کشور پروژه در دست اقدام داریم، اما هزینه درمان سرطان در کشور بالاست. می توان گفت سرطان گران ترین بیماری است. هزینه درمان سرطان در کشور حداقل 5000 میلیارد تومان برآورد شده است. به طور متوسط ​​هزینه درمان سرطان برای هر بیمار متفاوت است و به نوع سرطان بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه تشخیص و درمان سرطان سینه از چند سال پیش محاسبه شد و بر این اساس هزینه تشخیص و درمان سرطان برای هر نفر حدود 17000 دلار و برای سرطان روده 16000 دلار است. این زمانی است که بیماری عود می کند، منجر به مشکلات دیگری می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا