اجتماعی

علت گرایش نوجوانان به مخدر «گل»/ لزوم ایمن شدن حاشیه مدارس

آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر ناشی از تهدید سلامت، هویت و تحصیل دانش‌آموزان از جمله اولویت‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش باید برای پیشگیری، مدیریت و کاهش آن با هم همکاری کند. از مدارس کشور

به گزارش سلام آنلایندر عین حال ابتلا به اعتیاد در سنین پایین می تواند آسیب های جبران ناپذیری به جامعه و زندگی فردی نوجوانان وارد کند. همانطور که گفته می شود، اعتیاد حداقل منشأ 16 نوع آسیب دیگر است، بنابراین 65 درصد آزارهای زناشویی، 55 درصد طلاق، 30 درصد کودک آزاری، 25 درصد قتل، 23 درصد نزاع، خشونت و 20 درصد است. درصد جرایم علیه باکرگی منابعی است که به آن معتاد شده اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آذرماه 1398 آمار دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد را به شرح زیر اعلام کرد: رشد اعتیاد در این گروه متوقف شده است، این در حالی است که میزان شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان 20 درصد بالاتر از جهانی است. متوسط ​​است، بنابراین میزان شیوع در بین دانش‌آموزان در ایران کمتر از میانگین جهانی است، اما از نظر ما دانش‌آموزان یک بیش از حد مبتلا هستند و اگر توجه نکنیم، شیوع بیشتر می‌شود.

سال هاست که طرح عشایری (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزی) با مشارکت نهادهای مختلف در وزارت آموزش و پرورش اجرا می شود که البته هر از چند گاهی گزارش های مختلفی از اجرای این طرح توسط مسئولان ارائه شده است. اما مشخص نیست میزان اثربخشی و مشارکت نهادهای عضو این طرح که بر وزارت آموزش و پرورش متمرکز است تا چه حد می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان این کشور به میزان قابل توجهی بکاهد. ?

پاسخ به این سوال مستلزم ارزیابی دقیق وقوع مخاطرات اجتماعی به ویژه اعتیاد و رفتارهای پرخطر در این مخاطب است.

در واقع مسعود شکوهی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش در دی ماه 1400 با اشاره به اینکه «از زمان اجرای طرح آزمایشی نماد در 35 منطقه، کمترین آسیب و اختلال را در این مناطق داشته ایم، نشان می دهد که اگر ما با برنامه پیش می رویم، حتی در حوزه های حساس مانند تأثیرات اجتماعی می توانیم به خوبی عمل کنیم.» که حاصل تلاش همه همکاران دستاورد ارزشمندی است.

باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش 21 مردادماه امسال به توسعه طراحی لوگو اشاره کرد و گفت: در مرحله تقویت طراحی لوگو هستیم. شناسایی دانش آموزان در معرض خطر اجتماعی مسئولیت ماست. در این راستا 50 گروه جهادی مشغول آموزش و ارتباط با دانش آموزان و والدین برای کاهش آسیب های اجتماعی هستند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ۲۴ شهریورماه امسال با بیان اینکه «مواد مخدر نظام آموزشی را هدف قرار می دهد و نسل آینده را نابود می کند» درباره اقدامات این وزارتخانه برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان گفت: برنامه ما ملت در قالب تفاهم نامه مبارزه با مواد مخدر است. هر سال این قراردادها معتبر هستند. یکی از این تفاهم نامه ها طرح مدارس «نجات بخش» است که حدود 40 هزار مدرسه در این طرح گنجانده شده است و پیش بینی می شود در مرحله دوم تعداد این مدارس افزایش یابد.

نوری در عین حال در پاسخ به سؤالات مربوط به سن اعتیاد و کاهش این سن به سطح مدرسه، گفت: آمار دقیق نداریم، اما دانش آموزان کانون توجه خانواده و جامعه و ظهور اعتیاد به مواد مخدر هستند. . در این سن کم است.

به گزارش سلام آنلاین. چندی پیش نادر منصورکیایی معاون مدیرکل آموزش، مشاوره و مراقبت از مخاطرات اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در تازه ترین اظهارات خود در خصوص پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان گفت: . به جوانان برای مصرف این دارو، خانواده و والدین مدرسه باید هشدارهای لازم داده شود.

وی افزود: برای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر دانش آموزان سه نوع برنامه پیشگیری شامل برنامه های آموزشی و پیشگیری، برنامه های آموزشی و حمایتی و درمانی در مدارس اجرا می شود.

منصور کیایی با تاکید بر اینکه یکی از بهترین راه های پیشگیری از اعتیاد آموزش مهارت های خودمراقبتی است، می گوید: در قالب کتاب درسی تدریس می شود.

وی افزود: این کتاب های درسی به مدت سه سال برای دانش آموزان تهیه و برای استفاده در اختیار معلمان، مشاوران و مربیان قرار می گیرد.

کایی با تاکید بر اینکه بخشی از گرایش به مصرف مواد مخدر یک باور غلط است، گفت: در مورد گل هایی که اعتیادآور نیستند تصور اشتباهی وجود دارد و دلیل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر نیز همین است.

معاون مدیرکل اداره کل آموزش، مشاوره و مراقبت های بهداشتی وزارت آموزش و پرورش که در این گفتگوی رادیویی حضور داشت، خاطرنشان کرد: در راستای رفع سوء تفاهم ها و آگاهی بخشی و هشدار به خانواده ها برنامه های اطلاع رسانی نیز اجرا شد. می گوید: یکی از برنامه ها در راستای خودمراقبتی دانش آموزان و با هدف ظرفیت سازی آنان برای جلب مشارکت آنان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر طراحی و تدوین شده است.در مدرسه تمرین کنید. برنامه مرکز حمایت از زندگی

وی افزود: این برنامه به دنبال ایجاد شبکه و همکاری با دانش آموزان و معلمان در زمینه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر است تا دانش آموزان در کنار اولیا و اولیای مدرسه بتوانند شناسایی شوند. رفتارهای پرخطر، راه حل های پیشگیرانه و جستجوی حمایت. برنامه ریزی و مدیریت اسناد پروژه مدرسه.

منصور کیایی گفت: این طرح تا سال گذشته 50 هزار مدرسه را تحت پوشش قرار داده است و برای اجرای فاز دوم آن در سال جاری، نقشه راه توسعه کیفی این برنامه در نظر گرفته شده است که در شهریور ماه ارائه می شود و شامل تغییرات مربوط به شبکه می شود. ، نحوه طبقه بندی و ارتقای کانون.

به گزارش سلام آنلاین، نفیسه بیگی، استاد دانشگاه و دکترای علوم تربیتی، یکی از بارزترین علل اعتیاد در جوامع مختلف وجود مواد مخدر است: در بسیاری از کشورها سیگار برای نوجوانان ممنوع است و با توجه به این ممنوعیت، مواد مخدر نمی تواند باشد. به آنها فروخته می شود، اما در کشور ما نوجوانان به راحتی می توانند مواد مخدر تهیه کنند و متاسفانه در این زمینه کمبود وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان تنها 6 ساعت در محیط آموزشی حضور دارند، گفت: مدیریت و نگهداری سیستم آموزشی برای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر دانش آموزان کافی نیست و سایر نهادها و سازمان ها باید نقش خود را ایفا کنند. همچنین برای ایمن سازی لبه مدرسه.

بیگی با اشاره به اجرای طرح عشایر (سامانه نگهداری از کودکان مدرسه) در مدارس و ارائه خدمات حمایتی دانش آموزی در قالب این طرح، گفت: دانش آموزان در طرح عشایری می توانند مسائل خود را با خط تلفنی ملت 1570 مطرح کنند و دریافت کنند. پشتیبانی. درمان و اطلاع رسانی

این استاد دانشگاه مرکز یاوران زندگی را یکی از اقدامات پیشگیرانه خواند و گفت: یکی از اهداف این برنامه افزایش آگاهی و درک کارکنان، دانش آموزان و والدین است که این کار در حال انجام است. از هر سه سطح به صورت عملیاتی خارج شوید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا