حوادث

مروری بر زلزله های ۴ سال اخیر کشور از کرمانشاه تا هرمزگان

از 21 آبان 1396 که زمین لرزه غرب ایران را به لرزه درآورد، بیش از 53 هزار بار زمین لرزه هایی به بزرگی 7.3 ریشتر در مناطق مختلف کشور تحت تاثیر قرار گرفته است، اما هیچ تلفات و خسارتی با آنچه اتفاق افتاده قابل مقایسه نیست. در سرپلذهاب، ازگله، قصرشیرین و … اتفاق نمی افتد. آیا کاهش آمار شانسی است یا برای کاهش مرگ و میر و تلفات اقدام می شود؟

به گزارش سلام آنلاین، ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۶ زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر مناطقی از غرب کشور را لرزاند. این زمین لرزه که ازگله و سرپل ذهاب را لرزاند، دست کم 620 کشته و ده ها خانه و شهر در غرب کشور ویران کرد.

از آن زمان تاکنون بیش از 53000 پس لرزه در نقاط مختلف ایران رخ داده است که البته بیشتر آنها کمتر از 4 ریشتر بوده است. اما پس از آن زلزله دیگری که آخرین آن زلزله ۶.۳ ریشتری شامگاه یکشنبه ۲۳ آبان هفته جاری در مرکز لف در استان هرمزگان بود که یک کشته بر جای گذاشت.

اما در این مدت زلزله های دیگری در کشورمان رخ داد و این خبر شد که اگر بخواهیم زمین لرزه خفیفی را که در پایتخت رخ داد، بشکنیم، سر و صدای زیادی به پا کرد، زیرا به مسائل سیاسی اجتماعی نزدیک است. و به عنوان قطب اقتصادی کشورمان باید بگوید که زلزله میانه مهمترین قسمت است.

زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 در ساعت 2:17 بامداد 17 آبان 1395 به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن 5 نفر و تخریب چندین ساختمان در روستا شد.

زمین لرزه ای به بزرگی 5.1 ریشتر در 20 اردیبهشت 1395 شهر دماوند را لرزاند که اگرچه گزارشی از خسارت گزارش نشده است، اما دو نفر در حین فرار کشته شدند.

اما این تنها زمین لرزه ای نیست که تهران را لرزاند و پیش از آن در اواخر آذرماه 1396 و حدود یک ماه پس از زلزله سرپل ذهاب، زلزله ای به بزرگی 5.2 ریشتر ملارد تهران را لرزاند و یک نفر در استان البرز کشته شد. .

در این مدت دو زمین لرزه در سی سخت و اندیکا نیز مشاهده شد و شدت گرفت تا اینکه مقامات بلندپایه چندین کشور به این مناطق آورده شدند. این زمین لرزه ها علیرغم ایجاد خسارت قابل توجه، تلفات جانی نداشتند.

بررسی روندهای لرزه ای ناشی از زلزله سرپلذهاب و گله ها حاکی از کاهش چشمگیر تعداد تلفات و خسارات است. این مشکل اگرچه عناصری مانند زمان وقوع، عمق زلزله، نوع زلزله، جهت زلزله و … را می توان در آن گنجاند، اما این سوال نیز مطرح می شود که آیا اقدامی در آن صورت می گیرد. این نه؟ مرتضی اکبرپور معاون سابق مدیریت بحران و دستیار سازمان پدافند غیرعامل به این موارد پاسخ داد.

اکبرپور در گفت وگو با سلام آنلاین درباره اینکه آیا کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله در 4 سال گذشته تصادفی بوده یا برنامه ریزی شده است؟ وی گفت: ابتدا باید بگویم که زلزله مربوط به تلفات جانی و مالی بوده است و نمی توان با قاطعیت گفت که با اقداماتی که انجام داده ایم، زلزله متوقف می شود. خسارت. ” رویکرد ما باید خسارات زلزله را به حداقل برساند و از آن جلوگیری کند.

وی گفت: موارد مختلفی از نظر شدت خسارت زلزله و به ویژه تلفات جانی موثر است. زمان وقوع زلزله یکی از مهمترین موارد است. اما در کل اگر بخواهم این موضوع را بررسی کنم باید بگویم که طبیعت تدابیری دارد.

آقای اکبرپور بر لزوم تمرکز بر تغییرات اقلیمی تاکید کرد و افزود: زلزله بم اطلاعات ما را نسبت به زلزله افزایش داده است، برای قبل از زلزله، اما با بررسی زلزله بم. این مهمتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و نتیجه آن این است که پس از اعلام و وقوع هر زلزله 4 ریشتری در کشور، تمامی تجهیزات امداد و نجات باید 24 ساعت منتظر بمانند.

معاون پیشین سازمان مدیریت بحران کشور، یک دهه پیش گفته بود: «در حوزه امنیت و مدیریت بحران، بسیاری از آنچه امروز می بینیم حاصل یکی دو تصمیم است.

اکبرپور با بیان اینکه تغییراتی در ضوابط ساخت و ساز نیز ایجاد شده است، تصریح می کند: به عنوان مثال صندوق مسکن اعلام کرده است که سالانه حدود 250 هزار خانه در حال نوسازی یا مرمت است، بنابراین این آمار بالایی است و غیرمعمول نیست که هر چه این مقاوم سازی ها انجام شود. آسیب لرزه ای کمتر

وی همچنین به زلزله سرپل ذهاب اشاره کرد و گفت: زمین لرزه غیرقابل پیش بینی بود و همانطور که گفتم در این زمان ممکن است زلزله رخ دهد، خسارات زیادی وارد می شود اما باید توجه داشت که اگر اقداماتی انجام نشود. نتیجه بدتر است یا بهتر؟مثلا در مورد زلزله سرپل ذهاب همان زلزله این زلزله حداقل 1000 کشته و 620 زخمی بر جای گذاشت.

اکبرپور ادامه می دهد: 620 فوتی رقم بالایی است اما اگر اقداماتی انجام نشود وضعیت بدتر می شود. وضعیت مشابه زلزله اخیر است. در واقع اقداماتی که برای افزایش دانش ما نسبت به زلزله انجام می شود، اقداماتی که برای افزایش ایمنی ساخت و ساز و مقاوم سازی انجام می شود در کاهش خسارات موثر است و شاید اگر این اقدامات در مورد زلزله اعمال نمی شد رانش زمین فعلی باعث تلفات و مجروحات بیشتری می شد. و ضررهای مالی که خودش داشت.

معاون سابق سازمان مدیریت بحران کشور نیز با تایید فرهنگ ایمنی مردم گفت: اگر بخواهم حقیقت را بگویم باز هم مشکلات وجود دارد، دور از نقطه مطلوب. در سال های اخیر اقدامات خوبی برای آموزش ایمنی به مردم انجام شده است اما اینها کافی نیست و در کشورهایی مانند ایران که دهمین کشور از نظر بلایای طبیعی است باید آموزش های لازم همیشه ارائه شود تا مردم بدانند. در مواجهه با خطرات مختلف چه باید کرد؟

اکبرپور در پایان تاکید کرد: اقداماتی در همه زمینه‌ها انجام شده است، اما هنوز باید انجام شود، زیرا در حوزه‌های امنیتی و مدیریت بحران، حتی کشورهایی مانند ژاپن نمی‌توانند ادعا کنند که در بهترین شرایط هستند. تمرکز بر کاهش آسیب و جلوگیری از آسیب.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا