عمومی

صدای پای ریزگردها بیخ گوش گلستان/ «خلیج گرگان» خاطره نشود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان – اعظم محبی: رشد بنادر مانند بندر گز و بندر ترکمن در شمال کشور طی یک قرن گذشته بویژه در دوره قاجار یکی از دستاوردهای خلیج گرگان بود و بر رونق شیلات افزود. مبنای تحول اقتصادی فراتر از مرزها و بنادر اتحاد جماهیر شوروی سابق.

اما آغاز 20 سال رگرسیون و پیشرفت طبیعی ، صد سال عدم حفر کانال ها ، گرم شدن کره زمین ، حفر چاه ها ، کشاورزی نادرست در مناطق فوقانی و دلایل دیگر زیستگاه. این گرانبها ناراضی است و سالها است که در معرض خشکسالی است. . اطلاعات بیشتری در مورد شکوه و نشاط وجود ندارد ، و اکنون این منطقه آبی با مرگ و هیچ چیز دست و پنجه نرم نمی کند و سالهاست که هیچ کس انتظار تجارت و اقتصاد از خلیج فارس را ندارد. دریای گرگان.

کاهش سطح آب خلیج گرگان در سالهای اخیر و افت سطح آب در سواحل حوضه آبخیزداری نگرانی های مسئولان استانی و کشوری را برانگیخته است ، بنابراین در چهار سال گذشته محافل علمی دیگر برای مطالعه روشهای بازیابی و جلوگیری از روند مرگ این زیستگاه گرانبها انجام شده است. و راه حل های بسیاری به مدیران ارشد استان ها و کشورها ارائه شده است.

سرنوشت دریاچه ارومیه در انتظار خلیج گرگان است

یک کارشناس محیط زیست دریایی به آنلاین گفت: “کاهش بارندگی و افزایش تبخیر در طی 15 سال گذشته از جمله عوامل مؤثر بر خشکسالی خلیج گینه و همچنین بهره برداری از زیر آب است.” “زمین کنترل نشده خشکسالی منطقه را تشدید کرده است.”

روح الله رستمی افزود: “در سال های اخیر حدود 10٪ از خلیج گرگان خشک شده و معادن کنترل نشده زیرزمینی به این مناطق افزوده شده است.”

وی گفت: از بروز آلودگی در سواحل خزر و خلیج گرگان به دلیل هجوم کشاورزی ، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و بوم شناسی روستایی نمی توان پنهان بود و تکرار مراحل. این اشتباه باعث شد بوی بد در تمام ساحل پخش شود.

رستمی افزود: انباشت گل در کانال های خوزینی و چپاغلی ، رابط بین گرگان و خلیج خزر و سهل انگاری در کاهش سطح آب در خلیج گرگان و تبدیل این منطقه به مناطق خشک. ارومیه منتظر خلیج گرگان خواهد بود.

ایجاد کارگروه بهبود خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین در مورد اقدامات لازم برای احیای خلیج گرگان گفت: “زمستان گذشته ، موضوع خلیج گرگان در دستور کار دومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها قرار گرفت.” به رهبری معاون اول رئیس جمهور. “

محمدرضا کانانی افزود: یکی از راه حل های این نشست ایجاد کارگروهی مشابه دریاچه ارومیه برای بررسی وضعیت خلیج فارس برای بررسی مسائل و مطرح کردن آنها در جلسه بعدی “ستاد ملی.”

وی گفت: “براساس این مصوبه ، یک کارگروه ویژه در سازمان محیط زیست تشکیل شده است و این کارگروه سه بار ملاقات کرده است.” “در اولین جلسه ، حجم خلیج فارس مورد بحث قرار گرفت و موضوعاتی از جمله تبادل آب بین خلیج فارس و دریا و تأمین آب از مناطق فوقانی مورد بررسی قرار گرفت.” گرفته شده.

کنعانی گفت: “در دومین جلسه ، کیفیت آب خلیج فارس مورد بحث قرار گرفت و آژانس ها برنامه ها و گزارش ها و موضوعاتی از قبیل توسعه سیستم فاضلاب برای حل و فصل خلیج فارس را ارائه دادند.” “مردم در خلیج فارس ، تصفیه فاضلاب مناطق صنعتی ، استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات.”

وی گفت: “در جلسه سوم ، مسائل منطقه ای و خلیج فارس و تالاب ها و توقیف ها مورد بحث قرار گرفت و سرانجام نتایج این جلسات خلاصه و به جلسه سوم ستاد ملی ارائه شد.” “بودجه برای احیای خلیج فارس پیش بینی شده است و ما در انتظار تصویب و اطلاع رسانی هستیم.”

سواحل در مدت 5 سال توانبخشی شدند

كانانی گفت: “ما امیدواریم كه بتوانیم در پنج سال آینده برنامه توانبخشی خلیج فارس را از نظر كمیت ، كیفیت و ضبط به مرحله اجرا برسانیم.”

وی با اشاره به اینکه چنگیز انتخاب دوم در دستور کار ستاد ملی بود ، گفت: یک برنامه جامع برای بهبود تدوین و وام طراحی شده است تا هر وسیله ای بتواند اقدامی انجام دهد. مطابق با وظایف آن ضروری است.

معاون مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان تأکید کرد: وقایع به تنهایی نمی تواند باعث احیای خلیج فارس شود ، اما وقایعی از قبیل مبادله آب بین خلیج فارس و دریای خود پاکسازی درست است. آب از مخزن فوقانی برای تأمین آب شیرین خلیج و کاهش آلودگی. به احیا کمک می کند.

وی افزود: “در بررسی کیفیت آب خلیج فارس ، تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که کارهای زیادی باید روی کیفیت آب انجام شود.”

تغییرات در دریای خزر بر خلیج فارس تأثیر می گذارد

سرپرست آب گلستان همچنین به آنلاین گفت: “خلیج گرگان به دریای خزر بین جزایر آشوراده-چپاغلی متصل است ، بنابراین نوسانات سطح آب علاوه بر اینکه به طور موقت تحت تأثیر هجوم رودخانه ها قرار دارد ، قابل توجه است.” تعادل با دریای خزر و کم آبی. این کشور توسط دریای خزر تهیه می شود.

سید محسن حسینی افزود: دریای خزر در طی 100 سال گذشته شاهد تغییر و کاهش سطح آب بوده است ، اگرچه این تغییرات در اعماق دریا تأثیر کمی داشته است. “در مناطق ساحلی مانند خلیج گرگان تغییرات زیادی در علم هیدروژن و مولکولها به وجود آمده است.” و سرانجام زیست محیطی می شود.

وی گفت: در سال های اخیر حدود 40 تا 500 هزار هکتار از خلیج گرگان ، 8 تا 10 هزار هکتار خشک شده و سطح آب به 85 سانتی متر کاهش یافته است. عمق خلیج گرگان که در بعضی از نقاط به حداکثر 4 متر رسیده است ، اکنون به 1.5 متر می رسد.

حسینی افزود: در این میان راه حل هایی از قبیل حقوق آب ، کانال ها ، پمپاژ و همچنین اقداماتی که می تواند موجب افزایش تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر شود از جمله انتقال و پمپاژ آب دریا از طریق فاضلاب. از نیروگاه نکا به سمت خلیج و ساخت و ساز جریان دارد. برای احیای هواپیما سنگی بلند شد.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان همچنین می گویند پمپاژ آب دریا برای افزایش جریان آب از دریای خزر به ساحل به احیای ساحل کمک نمی کند ، اما در درازمدت این کار را انجام می دهد. “بر وضعیت زیست محیطی منطقه تأثیر منفی گذاشته و از بهترین راه برای تأمین آب خلیج گرگان استفاده کنید.” گفته می شود که منبع آب رودخانه است.

حسینی با بررسی پتانسیل جریان آب به خلیج فارس ، مانند رودخانه ولگا و دریای خزر ، افزود: افزایش سطح آب موقتی است زیرا بخشی از آب به دلیل انتقال به دریای خزر منتقل می شود. “کشتی های درگیر ، مانند سیل سال 1998.” عمل صورت گرفت.

900 میلیارد فیل برای احیای خلیج فارس می گیرد

استاندار گلستان همچنین گفت: پس از سفر دولت به خلیج گرگان و جلسه‌ای با حضور دکتر جهانگیری ، 900 میلیارد وام توسط بنادر ، محیط زیست ، زیست شناسی ، کشاورزی و وزارت نیرو تصویب شده است. در انتظار این اعتبار است. ما در کنار دولت هستیم تا اقدامات لازم را برای نجات خلیج گرگان انجام دهیم.

وی گفت: “براساس برنامه مطالعات زیست محیطی ایران ، مهمترین راه حل برای نجات سواحل خلیج فارس حفر کانال های Kozini و Japhali کانال ها و همچنین پمپاژ رودخانه هایی است که منجر به نجات سواحل خلیج فارس می شود.” به سواحل یونان بروید و به رودخانه منتهی به این رودخانه دسترسی پیدا کنید. این ساحل است.

وی گفت: “هشدار خشکسالی در گینشنگ به دولت صادر شده است و ما منتظریم تا ببینیم چه اقدامی انجام شده است.”

خلیج غزه 10 هزار هکتاری غنا خشک شده است و اگر اقدامی فوری برای احیای سواحل گرگان صورت نگیرد ، منجر به سرنوشت در دریاچه ارومیه خواهد شد و شهرهای اطراف خلیج فارس با گرد و غبار روبرو خواهند شد. .

دکمه بازگشت به بالا