بین الملل

خشم آمریکا از سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان/ کاخ سفید: روابط را عادی‌سازی نمی‌کنیم

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه پس از 12 سال جدایی بین دمشق و ریاض روز چهارشنبه به جده سفر کرد و با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این سفر به خبرنگاران گفت که کشورها باید از عادی سازی روابط با سوریه “نتایج ملموس” بگیرند که باعث بهبود وضعیت انسانی و امنیتی خواهد شد، برای مردم سوریه و در عین حال. فشار بر دولت سوریه برای همکاری در روند سیاسی این کشور بر اساس قطعنامه سازمان ملل.

یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به رسانه ها گفت: موضع ما روشن است: ما بدون پیشرفت واقعی به سمت راه حل سیاسی برای مناقشه اصلی، روابط با اسد را عادی نمی کنیم.

بایدن، مسئول شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که ایالات متحده به کشورهای عربی که با دولت سوریه در ارتباط هستند تاکید کرده است که گام‌های معتبر برای بهبود وضعیت انسانی و امنیتی سوریه باید در مرکز هر گونه تعامل باشد. .

این مقام کاخ سفید گفت: ما همچنین به صراحت اعلام کرده‌ایم که ساختار اصلی تحریم‌های ما علیه سوریه به قوت خود باقی است.

به گزارش ایرنا، پیشتر وال استریت ژورنال گزارش داده بود که ویلیام برنز، رئیس سیا در سفر به عربستان سعودی در این دیدار از رویکرد ریاض به تهران و دمشق ابراز نارضایتی نکرده است.

سیا به نقل از محمد بن سلمان، وارث عربستان سعودی، گفت: «ایالات متحده از آشتی و از سرگیری روابط خوب با ایران و سوریه که تحت تحریم های غرب باقی مانده اند، شوکه و شوکه شده است. “

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه 23 آوریل وارد جده شد و با ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد.

به گزارش واس، محور مشورت مقداد; این گفتگوها بر تلاش برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، تسهیل بازگشت آوارگان سوری به خاک خود و تضمین ارائه کمک های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده متمرکز بود.

از مارس 2009 که بحران سوریه آغاز شد و به جنگ بین المللی تبدیل شد، با کمک جبهه غربی – صهیونیستی، گروه تروریستی تکفیری وارد حلقه جنگ سوریه شد، مردم سوریه روز خوشی ندیدند. همیشه نگران رفتن، اگرچه ارتش این کشور با کمک رزمندگان جبهه اسلام و نیروهای روسی می تواند بسیاری از گروه های تروریستی مانند داعش را شکست دهد، اما حضور تروریست های آمریکایی در شرق و شمال شرق کشور سوریه از سال 2016 ایجاد امنیت در سراسر خاک سوریه را برای مردم سوریه ممکن نکرده است. اقدامات بی شمار تروریستی و مزدوران آمریکایی تحت فرمان آنها همچنان مردم سوریه را تلخ می کند.

پس از وقوع هفت و هشت زمین لرزه مهیب در مقیاس ریشتر در هفدهم بهمن ماه در شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارات زیادی به بار آورد، کمک های برخی از کشورهای جهان به روی سوریه باز است.

از امروز هیئت های سیاسی و پارلمانی زیادی به دمشق سفر کرده اند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هموار شده است.

کشورهایی مانند قطر نیز دفاتر مخالفان سوری خود را در دوحه بسته اند و ریاض برای برقراری روابط و رفع ابهامات با دمشق چراغ سبز نشان داده است. ترکیه در ماه های اخیر بارها اعلام کرده است که می خواهد با سوریه روابط برقرار کند.

این روند مورد استقبال کشورهای دوست سوریه و گروه های مقاومت منطقه ای و مخالفت واشنگتن و تل آویو قرار گرفته است. زیرا ایجاد صلح و دوستی در منطقه به نفع واشنگتن و تل آویو نیست و آنها برای ادامه حضور غیرقانونی خود خواهان ناامنی و بی ثباتی در سوریه و منطقه هستند.

310310

دکمه بازگشت به بالا