عمومی

تفاوت‌های استانی در عزاداری؛ از گِل‌مالی لرستانی‌ها تا نخل‌برداری یزدی‌ها

در این دوران هیچ عزاداری ملی در مرکز وجود ندارد. حتی در جایی مثل مشهد، آرامگاه امام معصوم علیه السلام، عاشورا از شلوغ ترین روزهای حرم نیست. چون عاشورا موضوعی است که همه می توانند آن را بپذیرند و می تواند تصاویر را پردازش کند، در همه جای کشور مراسم خاصی دارند.

به همین دلیل مردم هر کجا که باشند، قصد دارند روز عاشورا به شهر یا روستای خود بروند. این ویژگی در میان همه مراسم ملی و مذهبی به عاشورا اختصاص دارد. از این رو باید گفت که آیین های عاشورا و محرم علاوه بر جنبه مذهبی، بخشی از افسانه های مناطق مختلف کشور شده است.

در این آیین مردمی، اختلافات منطقه ای بیشتر در استان های مختلف و حتی در شهرها و روستاهای مختلف بر اساس نام وحد حسین که از او دیوانه شده است، رخ می دهد. سکته جنوبی خود توصیفی از واقعه عاشورا است که برای بینندگان در سراسر جهان قابل مشاهده است. با حرکتی موزون و نوحه ای زیبا و صدایی زیبا با لهجه شیرین جنوبی.

لجن مالی لرستان و مراسم سنگین تهیه آن و همه را با گل بستن در روز عاشورا و عزاداری لری که از سر و روی گل ساخته شده فقط مختص چند لری و لری است نادیده گرفته شده است. اینها جلوه های ویژه ای هستند که با گرفتن آنها علاوه بر جنبه مذهبی، تصویر اصلی را رنگ آمیزی می کنند.

مراسم نارگیل گیری یزد یا مراسم سینه زنی معمولی آنها هر ساله در مسجد حظیره برگزار می شود و ویژگی هایی نیز دارد. در مورد تمام روستاها و شهرها، کم و بیش می توان آن را از ویژگی های مراسم محرم دانست.

بازگشت سالانه اکثر جوامع به مرکز تولد و زنده شدن این افسانه دینی، نشانه آن است که دین بیش از باورهای کنونی در زندگی و قلب مردم تأثیر می گذارد و هویت ملی و منطقه ای پیدا می کند.

ادعای نادرستی نیست که بگوییم امام حسین و مراسم محرم و عاشورا جزء محبوب ایران و از جمله پیروان سایر ادیان و مذاهب است. مهمتر از آن این که این فرهنگ و دین و جامعه ریشه در تاریخ دارد و حکومت های جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی و مبلغان ضد دین امروزی نمی توانند تأثیر مثبت یا منفی زیادی از خود بر جای بگذارند. در مورد فرهنگ

* منتشر شده در سایت جماران / سه شنبه 20 مرداد 1401

دکمه بازگشت به بالا