اقتصادی

بانک مرکزی اروپا افزایش تاریخی نرخ بهره را انتخاب کرد

بانک مرکزی اروپا (ECB) در شرایطی که تورم منطقه یورو با بحران انرژی و جنگ بی سابقه ای مواجه است، سه نرخ بهره کلیدی خود را 75 واحد پایه افزایش داده است. خطرات جدید برای کل منطقه.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از بیزینس، در این بیانیه آمده است که نرخ سود معاملات عمده مالی و نرخ سود وام دهندگان و سپرده های نهایی به ترتیب به 1.25، 1.50 و 0.75 درصد افزایش می یابد.

در ماه ژوئیه، این بانک برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته نرخ بهره را 50 واحد افزایش داد، زیرا تورم سالانه در منطقه یورو در ژوئن به 8.6 درصد رسید که از هدف بانک مرکزی اروپا فراتر رفت.

تورم مصرف کننده سالانه منطقه یورو در ماه اوت به بالاترین حد خود یعنی 9.1 درصد رسید.

این بانک توضیح داد که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، فشار بر تقاضا در برخی بخش ها به دلیل بهبود اقتصادی و محدودیت های عرضه همچنان باعث افزایش تورم می شود.

این سازمان هشدار داد که فشارهای قیمتی همچنان در سرتاسر اقتصاد گسترش می‌یابد و به افزایش بیشتر نرخ‌ها در آینده نزدیک اشاره می‌کند زیرا تورم همچنان بالاست و احتمالاً بالاتر از هدف بلندمدت باقی می‌ماند.

با تجدید نظر اساسی در پیش بینی تورم، انتظار می رود میانگین تورم در سال 2022 به 8.1 درصد و در سال 2023 به 5.5 درصد برسد.

این بانک همچنین پیش‌بینی رشد یورو را به 3.1 درصد در سال 2022 افزایش داد، در حالی که آن را به 0.9 درصد در سال 2023 و 1.9 درصد در سال 2024 کاهش داد.

این بانک گفت: «پس از بهبودی در نیمه اول سال 2022، آخرین داده ها کاهش قابل توجهی را در رشد منطقه یورو نشان می دهد و انتظار می رود که با احیای اقتصاد، اقتصاد کند شود.» در اواخر سال و در سه ماهه اول سال 2023. .

این گزارش می افزاید که قیمت های بسیار بالای انرژی قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و با وجود کاهش محدودیت های عرضه، همچنان فعالیت های اقتصادی را محدود می کند.

نه تنها این، جنگ بین روسیه و اوکراین بر اعتماد شرکت ها و مصرف کنندگان تأثیر گذاشته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا