اجتماعی

افزایش ۶۸ سانتی تراز آب دریاچه ارومیه/ لزوم اجرای قوانین در معدن چادرملو و سنگ آهن مرکزی

یک عضو ارشد شورای محیط زیست ضمن اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورای تأکید بر اجرای قوانین مربوط به معدن چادرملو و سنگ آهن مرکزی تأکید شده است ، “متأسفانه قانون در زمینه مواد معدنی کامل نیست ، ما شاهد نقاط ضعف هستیم به دلیل استخراج

محمدرضا تابش در گفت وگو با سلام آنلاین وی با اشاره به آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور و پرداختن به موضوعاتی مانند دریاچه زمرد ، بوی بد تهران گفت: چهار منطقه طبیعی مناسب. برخی از مناطق حفاظت شده تصویب شده اند. برخی از مناطق حفاظت شده با اختلافات مردمی و پروژه های آزمایشی روستایی بررسی شده اند.

وی گفت: “بنابراین ، با تصویب شورای عالی محیط زیست ، مساحت کل مناطق حفاظت شده در کشور از 2٪ به 2٪ افزایش یافته است.”

تصویب قوانین و روش های مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی

عضو شورای عالی محیط زیست با بیان اینکه در این جلسه همچنین قوانین و روش های مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی نیز تصویب شد ، به صراحت بیان شد که اگرچه ما قانونی در مورد مدیریت پسماند در کشور داریم اما قوانین و روش های صنعت معدن . صنعت مدیریت پسماند صنعت نفت و نیروگاه های گاز و انرژی را نادیده گرفتیم. بنابراین ، در این جلسه تصمیم گرفته شد که چنین زباله هایی نیز باید با قوانین و مقررات مطابقت داشته باشند.

به گفته تابش ، این مصوبه زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای واجد شرایط بودن مدیریت و دفع زباله فراهم می کند و با این استاندارد استفاده از زباله برای محیط زیست و سرمایه گذاران سودمند خواهد بود.

اراکو در ایجاد بوی بد در تهران نقش زیادی دارد

وی گفت: بوی بد دهان در تهران نیز در جلسه شورای عالی محیط زیست مطرح شده است. وی گفت: با توجه به دلایل ایجاد بوی بد در تهران ، سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از تحقیقات منتشر کرده و اعلام کرده است که چه برنامه هایی باید توسط دستگاه های مختلف اجرا شود و بودجه ها را برای از بین بردن بوی بد در پایتخت اولویت بندی کند.

براساس گزارشی از سازمان حفاظت محیط زیست ، علت اصلی شیوع بوی بد در تهران دام های کنار بزرگراه ها و برخی رودخانه ها است که به زباله دانی فاضلاب تبدیل شده اند. البته محل دفن زباله آرادکوه در ایجاد بوهای نامطبوع نقش بسزایی دارد.

رئیس گروه محیط زیست مجلس دهم گفت: موضوع به روزرسانی دریاچه ارومیه نیز موضوعی بود که در جلسه شورای عالی محیط زیست مطرح شد. و حفر تونل برای انتقال آب به دریاچه ارومیه نشان داده شده است. براساس این گزارش ها ، در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش سه سانتی متری سطح آب در دریاچه ارومیه هستیم.

تابش افزود: “علاوه بر این ، تقریباً تمام نمک های سطح دریاچه در آب حل شده و اکنون خطر گرد و غبار نمک برطرف شده است.” از طرف دیگر ، حق آب خالص دریاچه ارومیه برای رسیدن به وضعیت پایدار 3400 میلیون متر مکعب است که تاکنون 2 میلیون متر مکعب از آن اعطا شده است و بقیه حقوق آب از طریق انتقال آب اعطا می شود.

قوانین در زمینه معدن به طور کامل و صحیح اجرا نمی شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد كه عموماً توسعه امری اجتناب ناپذیر است ، اما از آنجا كه توسعه در كشور ما مبتنی بر مدیریت زمین نیست ، ما با موانعی روبرو هستیم. به عنوان مثال ، معدن چادرملو و معدن آهن مرکزی کار زیادی ایجاد کرده اند ، اما میزان بهره برداری طبیعی موجود در منطقه و خساراتی که به محیط زیست ، زمین و هوای استان یزد وارد می کند قابل مقایسه نیست.

یکی از اعضای ارشد شورای محیط زیست با تأکید بر حمایت از مناطق حفاظت شده مانند پارک ملی سیا کوچ گفت: “متأسفانه ، قوانین در بخش معدن به طور کامل و صحیح اجرا نشده است و ما شاهد ضعف هایی در جبران هستیم. برای خسارات ناشی از منابع طبیعی . به دلیل استخراج

تابش در پایان گفت: “قانون برنامه ششم توسعه معادن آنها را ملزم كرده است كه برای جبران خسارت های زیست محیطی یك درصد از فروش خود را اختصاص دهند.” اقداماتی از این لحاظ اعمال می شود اما این اقدامات با درآمد بالای این مین ها و البته میزان تخریب سازگار است. با این وجود ، در جلسه شورای عالی محیط زیست ، تصمیم بر این شد که آژانس حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت موضوع را زیر نظر بگیرند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا