اجتماعی

کاهش بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش بیش از 1000 کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه گفت: حدود 47 متر

آرزو اشرفی زاده در گفت وگو با سلام آنلاین. وی درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه ارومیه تا 25 بهمن امسال بیش از 1000 کیلومتر مربع کاهش یافته است.

به این سوال پاسخ دهید که آیا بارندگی اخیر سطح دریاچه را تغییر داده است؟ وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان هواشناسی علیرغم فعالیت سامانه بارشی از ابتدای زمستان تا کنون، شش آب عمده کشور همچنان با بارندگی مواجه هستند، گفت: در مقایسه با وضعیت نرمال. بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه نیز با کاهش حدود 47 میلی متری مواجه است.

اشرفی زاده می گوید: «به خصوص در آذربایجان غربی.» ۱۴۳. میلی متر در مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم نسبت به سال قبل 43 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 37 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر حفاظت محیط زیست و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست درباره آبگرفتگی در حوضه دریاچه ارومیه توضیح داد: در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 47 درصد کاهش بارندگی و 40 درصد را شاهد بودیم. نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است. بارندگی در حوضه ارس 42 درصد در سال و 45 درصد در بلندمدت، در حوضه 34 درصد در سال و 17 درصد در بلندمدت است.

انتقال آب از تونل زاب به ارومیه در بهمن ماه

وی همچنین به آخرین وضعیت نوسازی تونل زاب اشاره کرد و توضیح داد: وزیر نیرو در جلسه دی ماه با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس از امکان انتقال آب به هلدینگ دریاچه ارومیه از تونل زاب خبر داد. تهیه خواهد شد. در ماه فوریه.

برنامه احیای دریاچه ارومیه

اشرفی زاده درباره برنامه های احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری می گوید: برای احیا و حفظ دریاچه ارومیه و رسیدن به تراز اکولوژیکی دریاچه (6 میلیارد مترمکعب)، 27 پروژه شناسایی و در ستاد نوسازی کشور تصویب شده است. از این رو مهم ترین فعالیت ها و برنامه ها بر روی تکمیل پروژه های نیمه تمام و پروژه های اصلی ستاد احیا ارومیه متمرکز است.

وی افزود: از جمله این پروژه ها می توان به تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه که مهمترین و مهم ترین پروژه سخت افزاری اداره احیاء است و با تخصیص اعتبار 500 میلیارد تومانی به دریاچه ارومیه اشاره کرد. تونل را کامل کنید تا پایان امسال فاز اول در فاز اول افتتاح می شود که امسال راه اندازی می شود 300 میلیون مترمکعب آب رهاسازی می شود و در فاز دوم که 6 تا 7 ماه بعد از فاز اول زمان می برد. فاز 180 میلیون مترمکعب آزاد می شود. رهایی. در فاز سوم نیز 120 میلیون متر مکعب آب رهاسازی می شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به یکی دیگر از طرح های بزرگ سخت افزاری برای احیای دریاچه گفت: به سمت دریاچه ارومیه می رود.

اشرفی زاده در پایان با اشاره به برنامه سال آینده برای احیای ارومیه گفت: از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای سال آینده می توان به مواردی مانند تمرکز بر مدیریت منابع آب و استفاده از استخرها به ویژه در کشاورزی با اقداماتی اشاره کرد. مانند تغییر الگوی کاشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا