علمی و پزشکی

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان بستگی به اندازه و نوع سنگ دارد. در مراحل اولیه، پزشکان سعی می کنند از روش های کمتر تهاجمی مانند دارو استفاده کنند. اگر سنگ بزرگ باشد، جراحی توصیه می شود. جراحی نیز به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله از دانشکده پزشکی به آنها اشاره شده است.

دلایل ایجاد سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه رسوبات نمک، نمک و مواد معدنی است. در واقع با جمع آوری ادرار، این مواد متبلور شده و سپس به سنگ تبدیل می شوند. به نظر می رسد شیوع بیماری در بزرگسالی تشدید می شود، با این حال، برخی از کودکان در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. به نظر می رسد شیوع بیماری در دوران کودکی و نوجوانی تشدید می شود. در اینجا چند راه برای افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در کودکان آورده شده است:

بیماری های سیستم ادراری

برخی از کودکان از مشکلات دستگاه ادراری رنج می برند. این می تواند مجاری ادراری را مسدود کند. جمع آوری ادرار همچنین زمینه تشکیل سنگ کلیه را فراهم می کند.

رژیم غذایی بد

مصرف زیاد نمک و شیرینی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. غذاهای غنی از نمک باعث ایجاد سنگ های کلسیمی در سیستم ادراری می شوند.

عدم ورزش

عامل اصلی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد ناتوانی کودک است. اضافه وزن و چاقی در کودکان رو به افزایش است، به همین دلیل است که آنها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

کم آبی بدن

هرچه آب کمتری بنوشید، ادرارتان اسیدی تر و غلیظ تر می شود. به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

بیماری متابولیک

یکی از شایع ترین علل سنگ کلیه در کودکان مشکلات متابولیک است. این می تواند باعث دفع بیش از حد کلسیم از طریق ادرار شود که کودکان را در معرض خطر ابتلا به سنگ های کلسیمی قرار می دهد. ترشح بیش از حد سیستین از ادرار به دلیل کمبود آنزیم برای تجزیه اگزالات عامل دیگری است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد. این ماده می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستین همچنین یک اسید آمینه (جزئی از پروتئین) است که در منابع غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها می تواند از یک اینچ تا چند سانتی متر متغیر باشد. سنگ های کوچک معمولاً با جریان ادرار از بدن دفع می شوند. بیمار درد دارد و ممکن است هنگام حرکت و رها کردن آن خونریزی خفیفی داشته باشد. اما سنگ های بزرگ نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت ممکن است مشکلات دیگری مانند انسداد مجرای ادرار یا عفونت مجاری ادراری وجود داشته باشد. اگزالات یک ماده طبیعی است که در بیشتر غذاها یافت می شود.

برای نوبت دهی آنلاین و مشاوره با متخصص اطفال یا نفرولوژیست خود می توانید به سایت نوبت دهی درمانکده مراجعه کنید. در این سایت مشاوره با کارشناسان به صورت متنی و صوتی انجام می شود. همچنین با ارائه اطلاعات از متخصصان، شانس بیشتری برای انتخاب متخصص خواهید داشت.

علت سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادان نارس و کم وزن بیشتر دیده می شود. قرار گرفتن در دستگاه اکسیژن ساز و مصرف برخی داروها خطر ابتلا به بیماری را در آنها افزایش می دهد. همچنین بد نیست بدانید که ارتباط مهمی بین سنگ کلیه و شیرخشک وجود دارد. شیرخشک هایی که حاوی ملامین هستند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهند. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که نیتروژن بسیار بالایی دارد. این ماده نشان دهنده سطح فوق العاده بالای پروتئین در رژیم غذایی است.

چگونه سنگ کلیه در کودکان را درمان کنیم؟

بسته به نوع سنگ و اندازه آن، متخصصان درمان را توصیه می کنند:

نوشیدن مایعات

اگر سنگ ها کوچک هستند، نوشیدن آب و ورزش به عنوان اولین راه حل به بیمار توصیه می شود. به این ترتیب سنگ ها حرکت کرده و از طریق ادرار دفع می شوند. مقداری درد و خونریزی مشکلی ندارد. پزشکان همچنین نوشیدن آب را برای خنثی کردن ادرار و جلوگیری از عود سنگ کلیه توصیه می کنند.

محلول سنگ کلیه

استفاده از محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم در درمان سنگ کلیه کودکان مورد توجه قرار می گیرد. در ابتدا دوز با توجه به وزن کودک تعیین خواهد شد، بنابراین برای هر کیلوگرم یک میلی لیتر محاسبه می شود. سپس با اندازه گیری سطح pH ادرار، دوز آن افزایش می یابد.

برای رزرو نوبت با بهترین پزشک کلیه در تهران می توانید از خدمات آنلاین کلینیک سلامت استفاده کنید. درمانکده مرکز درمانی نیست اما با متخصصین در سراسر تهران همکاری می کند. با مراجعه به وب سایت این مجموعه به راحتی می توانید به صورت آنلاین با متخصص قرار ملاقات بگذارید.

سنگ کلیه در کودکان

در این تکنیک از امواج صوتی برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات کوچکتر استفاده می شود. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار دفع می شوند. این روش درمانی نسبتاً دردناک است و 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

جراحی سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ های کلیه به قدری بزرگ هستند که مجرای ادرار را مسدود کرده و منجر به عفونت مجاری ادراری می شوند. معمولا برای برداشتن این سنگ ها از جراحی استفاده می شود. جراحی را می توان به صورت یورتروسکوپی، از راه پوست و جراحی باز انجام داد.

جمع آوری ادرار

این تکنیک از یک دوربین خوب و یک وسیله سبد مانند برای تعیین محل و خارج کردن باتری استفاده می کند. دوربین ها و وسایل پزشکی از طریق مثانه و مجاری ادراری به کلیه ها هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ باشند ابتدا با استفاده از لیزر به قطعات کوچک خرد می شوند. جراحی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و بیمار در همان روز مرخص می شود.

جراحی سنگ کلیه PCNL

این تکنیک نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در این مدت یک برش سانتی متری روی پوست در ناحیه کمر یا پهلو ایجاد می شود. دوربین ها و وسایل پزشکی از طریق این سوراخ به سمت سنگ کلیه هدایت می شوند. دستگاه های پزشکی به دلیل ظرفیت مکش می توانند باتری ها را جدا کنند. به این ترتیب بیمار 2 تا 4 روز در بیمارستان بستری می شود.

جراحی باز برای درمان سنگ کلیه

در حال حاضر استفاده از این روش کمتر مورد توجه قرار می گیرد. اگر سنگ‌های کلیه بسیار بزرگ هستند و به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، جراحی باز به عنوان یک راه‌حل مؤثر پیشنهاد می‌شود.

چگونه می توانم با یک متخصص اورولوژیست آنلاین وقت بگیرم؟

برای رزرو آنلاین پزشکان اورولوژی و سایر متخصصان مانند دکتر Khuon (سرطان) شما انتخاب های زیادی دارید. استفاده از خدمات سلامت آنلاین Dermankade می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. درمانکده پل ارتباطی شما با پزشکان متخصص شاغل در سراسر تهران است. در صورت لزوم می توانید از خدمات تست در کلینیک نیز استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا