اجتماعی

برای پیشگیری از عود سنگ کلیه چه کنیم؟

سنگ کلیه ذرات کوچک سخت در کلیه ها هستند که اغلب در دهه چهارم و پنجم زندگی رخ می دهند. افرادی که سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. افزایش چاقی، دیابت و سندرم متابولیک، کم آبی بدن به خصوص کم آبی بدن و تاخیر در ترشح مثانه می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

به گزارش سلام آنلاین، طبق آمار، سنگ های کلسیمی شایع ترین نوع سنگ کلیه هستند. شصت درصد سنگ های کلیه اگزالات کلسیم و بقیه اسید اوریک، استروویت و سیستین هستند. افرادی که از سنگ های کلسیمی رنج می برند میزان دفع کلسیم از طریق ادرار بیشتر است که می تواند ناشی از بیماری های مربوط به غدد پاراتیروئید و تیروئید، افزایش مصرف ویتامین D و مصرف بیش از حد کورتیکواستروئید باشد.

توجه به این نکته ضروری است که تغذیه درمانی می تواند نقش مهمی در پیشگیری داشته باشد. تا چند سال پیش به بیماران مبتلا به سنگ های کلسیمی توصیه می شد مصرف غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر را محدود کنند، اما باید توجه داشت که محدود کردن دریافت کلسیم می تواند تراکم استخوان را در بدن کاهش دهد.در درازمدت و افزایش خطر شکستگی در این افراد بنابراین توصیه می شود این افراد به هیچ وجه مصرف شیر خود را محدود نکنند. اگر به هر دلیلی نیاز به مصرف مکمل‌های کلسیم داشتید، حتماً مکمل‌های کلسیم را همراه با غذا مصرف کنید و در طول روز مایعات به‌خصوص آب بنوشید تا از افزایش آن در کلیه‌ها جلوگیری کنید.

نوع دیگری از سنگ کلیه اگزالات است که میزان اگزالات دفع شده از طریق ادرار را افزایش می دهد. افراد مبتلا به کولیت یا کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می گیرند بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. کمبود ویتامین B6 و دریافت بیش از حد ویتامین C (از طریق مکمل ها) می تواند خطر ابتلا به این نوع سنگ را افزایش دهد.

دستورالعمل های رژیم غذایی برای کاهش اگزالات ادرار شامل خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست و ماست حاوی پروبیوتیک، کاهش مصرف اگزالات، خوردن غذاها یا غذاهای غنی از کلسیم است. برای کاهش جذب اگزالات کلسیم را همزمان اضافه کنید و چای بنوشید. با شیر.

افراد مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی باید مصرف شکلات، آووکادو، غلات کامل، آجیل، چای (سیاه و سبز)، توت فرنگی، چغندر را به دلیل داشتن اگزالات زیاد در این غذاها محدود کنند. خوردن هندوانه، آب گوجه فرنگی و آب پرتقال می تواند از عود سنگ در افراد مبتلا به سنگ کلیه جلوگیری کند.

به طور کلی برای پیشگیری و عود سنگ کلیه به همه افراد توصیه می شود از مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی مانند گوشت به ویژه گوشت قرمز، تخم مرغ و نمک خودداری کنند و در طول روز حداقل شش لیوان آب بنوشند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف فروکتوز ارتباط مثبتی با خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات برای افزایش دریافت پتاسیم توصیه می شود، اما با توجه به فروکتوز موجود در میوه ها، تاکید بیشتری بر سبزیجات است. همچنین لازم به ذکر است که امروزه در صنایع غذایی به ویژه نوشیدنی هایی مانند نوشابه و ماءالشعیر از شربت فروکتوز به جای شکر برای شیرین کننده ها استفاده می شود، بنابراین کسانی که سنگ کلیه، کلسیم و اگزالات دارند باید مراقب باشند و مصرف آنها را محدود کنند.

به گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در نهایت باید این را به خاطر بسپارید چاقی مادر همه بیماری ها و در ایجاد سنگ کلیه است چاقی قوی ترین پیش بینی کننده عود سنگ در افراد با سابقه سنگ کلیه است و ممکن است خطر ابتلا به سنگ را در افراد بدون سابقه افزایش دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا