تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

آیا سنگ کلیه باعث نفخ میشود؟

ممکن است در پهلو احساس درد کنید یا در ادرارتان خون باشد. آیا این مشکلات می تواند ناشی از سنگ کلیه باشد؟ درد شکم ناشی از سنگ کلیه؟ از هر 10 نفر 1 نفر در طول زندگی خود از سنگ کلیه رنج می برد. اگرچه این یک مشکل رایج است، اما بسیاری از افراد تشخیص اینکه آیا مشکل آنها ناشی از کلیه است یا خیر، مشکل است.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ های کلیه توده های جامدی هستند که معمولاً شکل نامنظم دارند (یا بلورهایی هستند که از مواد معدنی و نمک های خاصی تشکیل شده اند). این سنگ ها در کلیه تشکیل می شوند، اما می توانند حرکت کنند و در حالب (لوله ای که ادرار را از کلیه به مثانه می برد) گیر کنند. این معمولاً چندین علامت (از جمله درد) ایجاد می کند. یک تصور غلط رایج این است که سنگ کلیه باعث درد می شود. درد معمولا زمانی رخ می دهد که سنگی در مزنا وجود داشته باشد. پس از این، ادرار به کلیه باز می گردد و باعث تورم می شود. تورم کلیه نیز باعث درد می شود. کلیه اندام کشسانی نیست و تورم باعث تحریک اعصاب روی سطح می شود.

سنگ کلیه می تواند در اثر عوامل زیادی از جمله کم آبی بدن، بیماری های خاص، داروها یا سابقه خانوادگی ایجاد شود. سنگ کلیه نیز به دلیل رژیم غذایی نامناسب ممکن است. انواع مختلفی از سنگ کلیه نیز وجود دارد. از جمله اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم، اسید اوریک، استروویت و غیره، این سنگ ها می توانند اشکال، اندازه ها و بافت های مختلفی داشته باشند. کوچکترین سنگ کلیه می تواند به اندازه یک دانه خشخاش یا حتی کریستال هایی باشد که در آزمایش ادرار دیده می شوند، اما با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما سنگ کلیه می تواند به حدی رشد کند که کل فضای کلیه (بیش از 4 یا 5 سانتی متر) را اشغال کند.

اولین علائم هشدار دهنده سنگ کلیه چیست؟

آیا معده درد ناشی از سنگ کلیه است؟ تشخیص وجود سنگ کلیه به تنهایی می تواند دشوار باشد. زیرا اغلب می توان آن را با سایر دردها اشتباه گرفت. با این حال، معمولاً علائم هشدار دهنده اولیه وجود دارد که می تواند در اثر سنگ کلیه ایجاد شود. شامل می شود:

درد در پهلو

کلیه ها در زیر دنده ها و در پشت بدن قرار دارند. بنابراین، برای بسیاری از افراد، درد از پهلو شروع می شود و معمولاً از آنجا به شکم و کشاله ران (ناحیه لگن بین شکم و ران) منتقل می شود.

بسیاری از مردم اشتباه می کنند. زیرا ممکن است مشکلات کمر داشته باشند و فکر کنند سنگ کلیه است. در همین حال، درد سنگ کلیه معمولا در وسط کمر (در اطراف ستون فقرات) یا در قسمت پایین کمر (در اطراف استخوان های ران) احساس نمی شود.

دردی که می آید و می رود

ممکن است گاه به گاه دردی را تجربه کنید که به عنوان “کولیک کلیوی” شناخته می شود. دردی که می آید و می رود به دلیل دفع ادرار از اطراف سنگ ایجاد می شود. بسیاری از مردم تصور می کنند که از دست دادن درد به دلیل دفع سنگ کلیه است. اگرچه این تصور اغلب نادرست است و ممکن است به سادگی به این معنی باشد که ادرار می تواند از سنگ عبور کند و به کلیه برنگردد.

تهوع و استفراغ

اگر سنگ کلیه دارید، ممکن است حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. یک عصب مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش وجود دارد که می تواند باعث مشکلات معده شود.

خون در ادرار

وجود خون در ادرار ممکن است نشان دهنده وجود سنگ کلیه باشد. در برخی افراد میزان خون در ادرار آنقدر زیاد است که قابل مشاهده نیست و تنها زمانی که فرد آزمایش ادرار انجام دهد مشکل کشف می شود. در واقع، برخی افراد فقط ادرار خونی دارند و علائم دیگری ندارند. اما در نهایت متوجه می شوند که سنگ کلیه دارند.

عفونت احتمالی

اگر فکر می کنید عفونت مثانه یا کلیه دارید، ممکن است سنگ کلیه داشته باشید. بسیاری از افراد در آنجا به پزشک مراجعه می کنند که در آنجا عفونت ادراری (UTI) یا عفونت مثانه تشخیص داده می شود و آنتی بیوتیک های زیادی به آنها داده می شود. در نهایت معلوم می شود که آنها واقعاً آلوده نیستند و فقط سنگ کلیه دارند که مدت طولانی در گردش بوده و باعث التهاب شده است.

برخی از افراد عفونت های واقعی دارند که اغلب عود می کنند. این افراد ممکن است سنگ کلیه نیز داشته باشند. باکتری هایی که باعث عفونت می شوند می توانند به کلیه بچسبند و تا زمانی که سنگ از بین برود باعث عفونت شوند. پزشکان اغلب سنگ کلیه را در افرادی که مکرر عفونت ادراری دارند بررسی می کنند. زیرا عفونت با وجود مصرف آنتی بیوتیک از بین نمی رود.

زیرا باکتری ها به سنگ می چسبند و آنتی بیوتیک ها نمی توانند به سنگ نفوذ کنند. افراد مبتلا به سنگ کلیه عفونی نیز ممکن است تب و لرز را از جمله علائم دیگر تجربه کنند. به یاد داشته باشید که سنگ کلیه عفونی می تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

علائم سنگ کلیه در مردان و زنان چگونه است؟

اگرچه علائم ممکن است در مردان و زنان مشابه باشد، اکثر بیماران مرد ممکن است درد بیضه را تجربه کنند. این مردان فکر می کنند که التهاب بیضه دارند، اما در نهایت متوجه می شوند که درد به دلیل سنگ مثانه است.

آیا می توانید تشخیص دهید که سنگ کلیه از بین رفته است؟

گاهی اوقات سنگ از کلیه به مثانه می رود که قسمت دردناک آن است. سپس از مثانه خارج شده و به مجرای ادرار می رود که معمولاً دردی ایجاد نمی کند. مردم معمولاً وقتی ادرار خود را از صافی عبور می دهند یا در توالت می بینند متوجه می شوند که سنگ کلیه دفع کرده اند. اگر درد شدید یا حالت تهوع یا استفراغ دارید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

ممکن است به شما یک صافی ادرار داده شود که برای جمع آوری ادرار روی توالت قرار می گیرد. سنگ کلیه می تواند شبیه یک دانه شن یا سنگریزه باشد. سنگ های جمع آوری شده باید در یک ظرف مهر و موم شده یا کیسه پلاستیکی قرار داده شوند تا ایمن و خشک شوند تا زمانی که آنها را برای تجزیه و تحلیل نزد پزشک ببرید. دکتر کیوان آقامحمدپور می تواند اطلاعاتی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه به شما بدهد. بین آنها:

نوشیدن مقدار زیادی آب.

از میوه ها و سبزیجات حاوی سیترات مانند لیمو، پرتقال و خربزه استفاده کنید

مصرف نمک خود را کاهش دهید

مصرف پروتئین حیوانی خود را محدود کنید

کاهش وزن

مصرف داروهای خاص

دکمه بازگشت به بالا