علمی و پزشکی

چند توصیه برای پیشگیری از سنگ کلیه در تابستان

احتمال سنگ کلیه به دلیل عواملی مانند کم آبی در ماه های گرم تابستان افزایش می یابد.

به گزارش سلام آنلاین – به نقل از مدیکال اکسپرس، خوشبختانه می توان با افزایش مصرف آب و ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی از ایجاد سنگ کلیه اقداماتی انجام داد.

مگان بولنر، متخصص اورولوژی در مرکز پزشکی UT Southwestern در دالاس، توصیه هایی در مورد پیشگیری از سنگ کلیه و درد شدیدی که می تواند ایجاد کند ارائه می دهد.

اگر یک بار سنگ کلیه را تجربه کنید، 50 درصد احتمال دارد که در 10 سال آینده دوباره این مشکل را تجربه کنید. اما بسیاری از عوامل خطر برای عود سنگ کلیه تحت کنترل شما هستند.

سنگ کلیه در افرادی با غلظت بالا و ادرار زرد تیره بیشتر دیده می شود. این سنگ ها از کریستال ساخته شده اند و می توانند جریان ادرار را هنگام عبور از کلیه ها از طریق لوله هایی که ادرار را به مثانه می برند، مسدود کنند.

اگزالات کلسیم و سایر مواد معدنی می توانند سنگ هایی را تشکیل دهند که اغلب به اندازه دانه های شن هستند. اما آنها می توانند رشد کنند و داخل کلیه ها را پر کنند. با رشد این سنگ ها، عبور از آنها دشوارتر می شود.

عوامل موثر بر عود این مشکل عبارتند از: سابقه خانوادگی، بیماری زمینه ای کلیوی، چاقی، دیابت، انتخاب های غذایی، کم آبی مزمن و بیماری التهابی روده. علائم شامل عوارض جانبی شدید، حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز و ادرار خونی است، اما برخی از افراد ممکن است علائمی نداشته باشند.

بولنر توصیه می کند:

نوشیدن مقدار زیادی آب برای هیدراته ماندن و هیدراته نگه داشتن ادرار مهم است. حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید، البته اگر قبلاً سنگ کلیه داشته اید 12 لیوان بهتر است. اگر بیرون گرم است و عرق می کنید، آب اضافی بنوشید. فراموش نکنید که آب لیمو یا آبلیمو را به آب اضافه کنید.

توجه به این نکته ضروری است که پیروی از یک رژیم غذایی با سدیم بالا باعث افزایش میزان کلسیم در ادرار می شود. مصرف سدیم را به 2300 میلی گرم در روز محدود کنید. معادل حدود یک قاشق چای خوری.

نکته دیگر مصرف غذاهای سرشار از کلسیم است. کلسیم در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد. بیش از 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف نکنید. میوه ها و سبزیجات زیادی بخورید که می توانند به افزایش ادرار، سیترات و جلوگیری از سنگ کلیه کمک کنند.

مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید. پروتئین حیوانی می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد. مصرف گوشت را به 230 گرم در روز محدود کنید.

حتی اگزالات در یک رژیم غذایی سالم می تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند، بنابراین مصرف این موارد را بررسی کنید: کلم پیچ، کلم پیچ، غلات کامل، گندم، ریواس و لوبیا.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا