تغییر کاربری هایی که پایتخت را ناایمن کرده است/اهمیت تعامل دستگاه‌ها برای ارزیابی ایمنی سازه‌ها

آتش سوزی 153 ساختمان که بار دیگر شهر را به دلیل تغییر کاربری برای ساکنان ناامن کرد، اهمیت بازرسی ایمنی ساخت و ساز، کیفیت کاربری ساختمان ها در پایتخت و توجه به تغییر را برجسته می کند. مورد استفاده تغییرات در بهره برداری که شهر را ناامن کرده است و نیاز به تعامل سازمان های مربوطه برای ارزیابی ایمنی ساختار سرمایه را برجسته می کند.

تغییرات در استفاده از ناامنی سرمایه / اهمیت تعامل ابزارها برای ارزیابی امنیت ساختار

به گزارش سلام آنلاین. عملیات اطفای حریق ساختمان 153 با وجود تلاش نیروهای امدادی نزدیک به 12 ساعت به طول انجامید اما متاسفانه همزمان با آتش سوزی ساختمان در خیابان بهار باعث فوت یک آتش نشان شد. برای کاهش این بلایا باید به زاویه حادثه توجه جدی شود. این قضیه اگر بدانیم ساختمان 153 ناامن است اما با تغییر کاربری و آب بندی غیرقانونی شهر را برای مردم ناامن کرده است، عجیب تر است. در این ساختمان به دلیل حجم بالای کالا، اشتعال پذیری و دمای بالای 400 درجه، آتش سوزی ساعت ها به طول انجامید و هر لحظه ممکن بود فرو بریزد. اما با آن تلاش فاجعه ابعاد دیگر را در نظر نگرفت.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح می دهد: «بهار از نظر حریق جزو ایمن ترین ساختمان ها نیست و مالکان وسایلی را که نباید انبار کنند و اموال موجود است نگه داشته اند. پلمب به دستور کمیسیون ماده 100 و پارکینگ سه طبقه «تبدیل به انبار مشعل که فعالیت خطرناکی است.

وی گفت: این آتش سوزی ساعت 9:30 صبح روز حادثه در طبقه سوم یک انبار چوب رخ داد. اما آتش سوزی در ساعت 21:45 گزارش شد. به دلیل سوء استفاده، مالک نخواست به آتش نشانی بگوید. در نهایت به دلیل عدم امکان اطفای حریق با سیستم عادی، آتش نشانی اعلام کرد در صورت اطلاع به موقع، حادثه به این عمق نخواهد رسید.

آیا سازمان آتش نشانی با کمبود تجهیزات آتش نشانی در این ساختمان ها مواجه است؟ از چه بودجه ای برای سال آینده می توان برای جلوگیری از این اتفاقات استفاده کرد؟ و چگونه می توان یک رویداد مشابه را به صفر رساند؟ و اساساً کدام ساختمان ها ایمن نیستند؟ اینها سوالاتی است که در گفتگو با شهردار پایتخت، رئیس سازمان آتش نشانی تهران و رئیس سابق مدیریت بحران تهران پاسخ داده شد.

ساختمان های بدون روشنایی هوشمند ناامن هستند

اگر در ساختمان 153 سیستم اعلام حریق وجود داشته باشد قبلا متوجه شده ایم.

قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی تهران پس از اشاره به حادثه اخیر در خیابان بهار در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس وضعیت فعلی شهرداری، بودجه سازمان آتش نشانی تنظیم می شود. بودجه قطعاً آن چیزی نیست که ما می خواهیم و مطلوب است. از آنجایی که تهران بسیار بزرگ است و روز به روز ساختمان های جدیدی به آن اضافه می شود و جمعیت نیز در حال افزایش است، این راه حل نیست و باید مورد توجه قرار گیرد و باید درگیر مالی شود.

وی افزود: باید خود را با نردبان و تجهیزات به روز کنیم. البته در عملیات قبلی ساختمان 153 هیچ مشکل تجهیزاتی نداشتیم و این ساختمان پر بار و نامرغوب بود. همه این سوخت ها باعث این حادثه شد که باعث بی نظمی در ساختمان شد.

محمدی با اشاره به اینکه ساختمان 153 جزو ایمن ترین ساختمان های تهران نیست، اظهار داشت: هر ساختمانی که سیستم هوشمند نداشته باشد از نظر ما ایمن نیست. 33000 ساختمان را بررسی کردیم که بیشتر در مناطق 11، 12، 15 و 16 این مسائل بود که بسیار بزرگ بود. البته اگر سیستم اعلام حریق در ساختمان وجود داشت زودتر متوجه می شدیم.

لزوم توجه ویژه دستگاه های مختلف به تهران برای افزایش تجهیزات ایمنی

رئیس سازمان آتش نشانی تهران با توجه به بودجه سال 1402 شهر تهران گفت: این تجهیزات با بودجه سال آینده قابل به روز رسانی است اما برای تهران به دلیل مسائل موجود باید توجه ویژه ای شود.

برای امنیت پایتخت باید حساب ویژه ای باز شود

وی گفت: ما در شهری هستیم که نهادهای دولتی در آن مرکزیت دارند و دولت را کنترل می کنیم و بار سنگینی شبیه هیچ شهر دیگری نیست و همه این اتفاقات با بودجه شهر محقق نمی شود. نمایندگانی که در تهران مقیم و تردد می کنند باید حساب ویژه ای برای مسائل امنیتی شهر باز کنند تا سطح امنیتی تهران تا حد قابل قبولی ارتقا یابد.

تغییرات در استفاده از ناامنی سرمایه / اهمیت تعامل ابزارها برای ارزیابی امنیت ساختار

لزوم توجه ویژه دولت ها و شهرستان ها برای ارتقای امنیت شهر تهران

علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت وگو با سلام آنلاین، با اشاره به اینکه تهران و امنیت آن باید به دقت رصد شود، گفت: دولت هر کاری که بکند ما به آن نیاز داریم. وقتی دولت کمک می کند هیچکس ناراحت نمی شود اما دولت فعلی بیشتر از دولت قبل کمک کرده است و من همیشه از آنها تشکر می کنم. شهر در شرایط و شرایط خاصی در حال فعالیت است و ما معتقدیم باید نگاه ویژه ای به تهران داشته باشند و دولت در این زمینه کمک کرده است.

زاکانی در خصوص اقدامات شهرداری برای افزایش امنیت پایتخت برای سال آینده می گوید: ایمنی زمانی رایج است که در شهری با ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار از ۷۰ هزار هکتار باشیم. هر چه نردبان بخرید، اثر حل شدن وضعیت است، علت مشکل این است که باید پیشرفت های خوبی در شهر ایجاد شود تا عواقب و خطرات آن کاهش یابد. دولت و ما به نوسازی تجهیزات ایمنی و آتش نشانی توجه ویژه ای داریم و مشکل را رصد می کنیم.

تغییرات در استفاده از ناامنی سرمایه / اهمیت تعامل ابزارها برای ارزیابی امنیت ساختار

تهران از نظر تجهیزات آتش نشانی مشکلی ندارد. مدیریت یکپارچه شهر مورد نیاز است

احمد صادقی، یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز با اشاره به حادثه اخیر جاده بهار به سلام آنلاین گفت: مدرن و متناسب با بافت شهر.

وی افزود: برای اطفای حریق در ساختمان های بلندمرتبه مشکلی نداریم. برخی از آتش سوزی ها به دلیل شرایط خاص ساختمان بوده و ربطی به تجهیزات ندارد و به عنوان مثال آتش سوزی های اخیر در طبقه منفی رخ داده است.

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه امروزه تغییر کاربری و استفاده از مواد خطرناک در داخل ساختمان ها از جمله موارد بسیار زیاد است، گفت: مدیریت شهری ما دیگر یکپارچه نیست، ادارات مختلفی پاسخگو هستند.

مالکان و کارفرمایان ساختمان های پرخطر در منطقه امن هستند و امنیت را تامین نمی کنند

وی افزود: اتحادیه وزارت بهداشت، کار یا بهداشت نیز مسئولیت برخی از ساختمان ها را بر عهده دارد و باید بر مساحت آن نظارت داشته باشد. حتی با بهترین تجهیزات امنیتی، هنوز هم اتفاق می افتد. زیرا سایر دستگاه ها باید با رعایت اصول ایمنی مورد نظارت و پیشگیری قرار گیرند.

صادقی می گوید: ما می ترسیم به مردم بگوییم کدام ساختمان ها سالم هستند و کدام ساختمان ها سالم نیستند و مردم نگران این مسائل اقتصادی باشند. اما نگفتن ساخت و ساز ناایمن به مردم به نفع بسیاری از مردم نیست زیرا به نفع کارفرمایان و مالکان است. زیرا دارای حاشیه ایمنی هستند و ایمنی ساختمان خود را تضمین نمی کنند.

تغییرات در استفاده از ناامنی سرمایه / اهمیت تعامل ابزارها برای ارزیابی امنیت ساختار

به گزارش سلام آنلاین، تهران هر چقدر در شرایط ایمنی بهبود پیدا کند، باز هم برخی تخلفات باعث بروز فاجعه مانند ساختمان 153 بهار می شود. بنابراین به نظر می رسد هزینه های مالکان ساختمان های پرخطر باید افزایش یابد. یک سوم شهر تهران توسط این ساختمان ها ساخته شده و اکنون مالکان بودجه شهر و امکانات ایمنی و نیروی انسانی را مجانی بلعیده اند پس نباید از این گونه سوء استفاده ها غافل شد باید با متخلفان ساختمان های مشابه برخورد شود. به گفته کارشناسان، ساختمان‌های فاقد سیستم روشنایی هوشمند ناایمن هستند، بنابراین سازمان‌های مدیریت بحران ساختمان‌های تهران را مورد بازرسی قرار داده‌اند و بودجه برای بازرسی و ارتقای آن برای سال آینده در نظر گرفته شده است، اما تهران مشکلی ندارد، با کپسول‌های آتش نشانی. مدیریت یکپارچه شهری می خواهد و باید مسئولیت سایر حوزه هایی را بر عهده بگیرد که امروزه تجهیزات به دلیل عدم کنترل دشوارتر شده است. از طرفی بیمه گذاران نیز باید در مورد بیمه این مراکز تجدید نظر کرده و سطح امنیت مالکان متخلف را کاهش دهند.

با این تفاسیر افزایش هزینه تغییر کاربری و افزایش عوامل خطر در راستای فشار بر ساختمان های ناایمن حتی اگر مشکل ساز باشند به نفع مردم بوده و خطر بروز بحران را کاهش می دهد. موضوعی در ماه های اخیر در کمیته ای تحت مدیریت شهرداری تهران مطرح شده است که نتایج این بررسی ها ارزیابی مجدد ایمنی سازه های قدیمی پایتخت تلقی می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا