علمی و پزشکی

چند توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی شبکه ای متعادل از سلول ها و اندام ها است که با هم کار می کنند تا از شما در برابر بیماری محافظت کنند. سیستم ایمنی از ورود تهدیداتی مانند باکتری یا ویروس به بدن جلوگیری می کند.

به گزارش سلام آنلاین، سیستم ایمنی یک تیم قدرتمند «جستجو و از بین بردن» است که ویروس ها را در بدن شناسایی و از بین می برد.

در زیر به چند توصیه برای تقویت سیستم ایمنی به نقل از “WebMD” خواهیم پرداخت.

* استرس خود را کاهش دهید.

مقداری استرس می تواند چیز خوبی باشد. این سطح پایین استرس به بدن کمک می کند تا برای چالش ها آماده شود. اما اگر خیلی طول بکشد، خبر بدی است. مطالعات نشان می دهد که استرس طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند. در صورت امکان از آن اجتناب کنید. آرامش و انجام کاری را که دوست دارید در اولویت قرار دهید.

* روابط اجتماعی خود را تقویت کنید.

همه ما می دانیم که دوستان مهم هستند، اما روابط اجتماعی قوی نیز می تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. افرادی که روابط خوب دارند بیشتر از افرادی که روابط بد دارند بیشتر عمر می کنند.

* خوش بینانه

وقتی ذهن خوبی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما بهتر کار می کند. ببینید چه چیزی دوست دارید. حتی در شرایط سخت سعی کنید روی چیزهای بد تمرکز نکنید.

* خنده

خنده برای شما خوب است. خنده نه تنها حال شما را خوب می کند، بلکه عوارضی هم ندارد. داده های یک مطالعه نشان می دهد که بعد از اینکه مردم در ویدیوهای کمدی با صدای بلند می خندند، سیستم ایمنی آنها بهتر عمل می کند. اما هنوز مطمئن نیستیم که آیا این به معنای کاهش بیماری در دراز مدت است یا خیر.

* میوه و سبزیجات بخورید

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این مواد مغذی از ما در برابر رادیکال های آزاد (مولکول هایی که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند) محافظت می کنند. به سراغ پرتقال، فلفل سبز، بروکلی، کیوی، توت فرنگی، هویج، هندوانه، سبزیجات برگ سبز و گل همیشه بهار بروید.

* مکمل مصرف کنید

برخی از این محصولات می توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند، اما ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا مطمئن شویم آنها واقعا برای شما موثر هستند. از آنجایی که این محصولات ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند، اگر مایلید آنها را امتحان کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

* فعال

ورزش یک راه ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین می تواند استرس را کاهش دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان، بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. اگر این کار را حدود نیم ساعت در روز انجام دهید، از فواید آن برای سلامتی بهره مند خواهید شد. هر حرکتی می تواند کمک کند: دوچرخه سواری، پیاده روی، یوگا، شنا یا حتی بازی گلف.

مراقب خواب خود باشید.

بدون خواب کافی، سیستم ایمنی قدرت لازم برای مبارزه با این بیماری را نخواهد داشت. بیشتر بزرگسالان به هفت تا نه ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. برای بهبود کیفیت خواب، باید به یک برنامه منظم برای خواب پایبند باشید، در طول روز فعال بمانید، از مصرف کافئین در نزدیکی زمان خواب خودداری کنید و اتاق خواب خود را خنک نگه دارید.

* از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.

نوشیدن الکل می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به بیماری کند.

* ترک سیگار

سیستم ایمنی خود را تامین کنید و سیگار را ترک کنید. بسیاری از افراد در ترک سیگار شکست می خورند، با این حال، دریافت کمک حرفه ای می تواند در این زمینه مفید باشد. همچنین از دود سیگار خودداری کنید.

دست هایتان را بشویید

قبل از اینکه بدنتان با میکروب‌ها مبارزه کند، دست‌هایتان را از طریق فاضلاب بشویید. از صابون و آب تمیز استفاده کنید. دست های خود را حداقل 20 ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید، ضدعفونی کننده دست نیز می تواند کمک کند. با این حال، آنتی بیوتیک ها ممکن است همه میکروب ها و ویروس ها را از بین نبرند.

بدن شما پروتئین هایی به نام آنتی بادی تولید می کند که سلول های غیر طبیعی یا سلول های خارجی را از بین می برد. آنها به پیشگیری و درمان بیماری های رایج مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می کنند.

شما همچنین پاسخ دیگری به نام سیستم ایمنی واسطه ای در بدن خود دارید که به پاتوژن هایی مانند باکتری ها و سلول های عفونی حمله می کند.

هنگامی که بدن دوباره ویروس را می بیند، تاریخچه ثبت شده مبارزه با ویروس و از بین بردن تهدید را قبل از ایجاد بیماری به یاد می آورد. این همان چیزی است که واکسن های بیماری هایی مانند آنفولانزا، سرخک، آبله مرغان یا هپاتیت را موثر می کند. این واکسن‌ها حاوی ویروس‌های کمتری هستند اما بی‌ضرر هستند، بنابراین سلول‌های ایمنی می‌توانند واکنش نشان دهند، یاد بگیرند و یاد بگیرند که چگونه از شما در برابر این بیماری‌ها محافظت کنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا