اجتماعی

کارشناسان آتش‌نشانی ضابط قضایی شوند/مالکی که به اخطارهای ایمنی توجه نکند باید پاسخگو باشد

یک کارشناس ارشد ایمنی و مدیریت بحران با بیان اینکه سازمان آتش نشانی صلاحیت کامل برای برخورد با ساختمان های ناایمن را ندارد، گفت: اگر نانوایی نان خود را به قیمت قانونی بالا بفروشد مسئولان سازمان جنایی حق دارند مرکز سوء استفاده کنندگان را تعطیل کنند. ، کارشناسان آتش نشانی نیز باید به عنوان مقامات قضایی شناخته شوند و از این اختیار برخوردار باشند.

عباس استاد تقی زاده در گفت وگو با سلام آنلاین وی با اشاره به مورد سنجش ایمنی بیمارستان ها گفت: ایمنی بیمارستان ها هم در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و هم در حوادثی مانند آتش سوزی و انفجار به صورت سه بعدی سنجیده می شود. بعد اول ساختار بیمارستان است که شامل اسکلت، خاک و مصالح ساختمانی است. بعد دوم، امنیت غیر سازه ای، شامل کلیه وسایلی است که به ساختمان یا داخل ساختمان متصل می شوند. میز، تخت، اجاق گاز، آسانسور، تجهیزات عکاسی و جراحی و همچنین سیستم های لوله کشی و گاز نیز در این بعد بررسی می شود.

مدیر گروه بهداشت حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بعد سوم گفت: بعد سوم که بسیار حائز اهمیت است، سامانه ای برای انجام اقدامات پیشگیرانه، آمادگی و نظارت بر حوادث است که شامل مدیریت می شود. تیم بیمارستان تحت عنوان ایمنی عملکردی به یادگار مانده است.

آتش نشانان باید مقامات دادگاه باشند / مالکانی که به هشدارهای ایمنی توجه نمی کنند باید پاسخگو باشند

عباس استاد تقی زاده

پروفسور تقی زاده با اشاره به ارزیابی ایمنی بیمارستان گفت: سیستم اعتبارسنجی مدتی است که در وزارت بهداشت اجرا شده است که همه جوانب اعم از احترام به بیمار، امکانات ایمنی، خدمات پزشکان و … را بررسی و کنترل می کند. و بر اساس سوابق به دست آمده توسط بیمارستان. از این سامانه میزان وام، کمک بلاعوض و سایر خدمات ارائه شده توسط وزارت بهداشت به بیمارستان ها مشخص می شود.

ایمنی بیمارستان از ایده آل فاصله زیادی دارد

کارشناس ارشد امنیت و مدیریت بحران افزود: ایمنی و مدیریت ریسک یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر بیش از پیش مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. می توان گفت ایمنی بیمارستان نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز با ایده آل فاصله داریم.

مدیر گروه بهداشت حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بیمارستان های قدیمی مراجعه می کند، گفت: برخی در کشور بالای 50 هستند مانند بیمارستان سینا و امام خمینی (ره). و ما واقعاً انتظار نداشتیم که ساختمانی که سال گذشته ساخته شده است، استانداردهای امروزی را داشته باشد.

پروفسور تقی زاده با اشاره به نوسازی و ایمن سازی بیمارستان، گفت: در حوزه ایمنی بیمارستان، برخی سازمان ها مسئول هستند و اگر هر یک به وظایف خود به درستی عمل نکنند، نتیجه مطلوب نخواهد بود. بنابراین هرکس باید وظایف خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام بیمارستان ها از نظر ایمنی بهترین و بدترین شرایط را دارند؟ وی گفت: سازمان های مدیریت بحران و آتش نشانی در حال انجام یکسری ارزیابی ها در این زمینه هستند و آمار به روز شده برای هر دو سازمان در دسترس است.

مدیر گروه بهداشت حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با تایید ویژگی های بیمارستان های ناایمن گفت: بیمارستان هایی با سازه های کف ناپایدار و ایمن. از سوی دیگر، بیمارستان‌هایی که روی بستر رودخانه‌ها یا روی گسل‌ها ساخته می‌شوند واقعاً در معرض خطر جدی هستند و به طور کلی اگر کد ساختمانی 2800 در آن ساختمان اجرا نشود به این معنی است که آنها ناامن هستند.

وی با اشاره به استفاده از نماهای کامپوزیت در بیمارستان ها نیز گفت: استفاده از مواد قابل اشتعال به ویژه در نما کار درستی نیست. این موضوع باید در محیط بیمارستانی که بیشترین اهمیت را دارد توسط سازندگان و مهندسان مورد توجه قرار گیرد.

پروفسور تقی زاده با اشاره به آتش سوزی بیمارستان گاندی گفت: در آتش سوزی بیمارستان گاندی شاهد هستیم که سازمان آتش نشانی اعلام کرده است که ساختمان چندین هشدار ایمنی دریافت کرده است که در آتش سوزی کلینیک سینا، اطهر و ساختمان پلاسکو آمده است. متأسفانه در قانون سازمان هیچ اختیار کاملی برای رسیدگی به ساختمان های ناایمن وجود ندارد. اگر نانوایی نان خود را گران بفروشد. بر اساس قانون، مسئولان سازمان جنایی حق دارند مرکز سوء استفاده کنندگان را ببندند.

آتش نشان ها مأمور دادگاه می شوند

اما رئیس اداره بهداشت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اما در مورد مسائل ایمنی بسیار مهم، قانون هنوز به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی حق تعطیلی ساختمان های ناایمن را نداده است. اون نه. امیدوارم روزی برسد که کارشناسان سازمان آتش نشانی و ایمنی مامور قضایی شوند و در برخی مواقع اقدامات لازم را برای کاهش خطر انجام دهند.

این کارشناس ارشد امنیتی و مدیریت بحران گفت: در کشور ما قوانینی وجود دارد اما نیازمند آیین نامه اجرایی به روز هستیم. وی گفت: تعطیلی مراکز غیرمجاز و خطرناک در قانون مبنای قانونی دارد و با به روز رسانی آنها می توان به آتش نشانان اجازه تعطیلی مراکز پرخطر را داد.

در این مورد بیشتر بخوانید:

هشدارهای زیادی.

جنبه های خطر

آتش سوزی در بیمارستان کانتی؛ احساس گناه و کارآمدی

نیاز به رسیدگی به سهل انگاری بیمارستان کانتی در برابر هشدارهای آتش سوزی

استاد تقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت هر ساختمان مسئول ایمنی مرکز است، گفت: در ماده 55 قانون شهرداری آمده است که در جایی که خطری وجود دارد، شهر باید ورود کند و تذکر بدهد. همچنین در صورت عدم توجه مالک به اخطار، شهرداری موظف به رسیدگی به موضوع ایمنی و دریافت هزینه های ناشی از آن به همراه خسارت از مالک می باشد. یعنی هر کسی که شهر را ویران می کند باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا