چند باور اشتباه درباره آبرسانی به بدن

چند باور اشتباه درباره آبرسانی به بدن

با افزایش دما دریافت آب کافی در بدن و پر نگه داشتن بطری آب برای شما دشوار است تا در صورت لزوم بتوانید آن را بنوشید. شاید برای جذابیت بیشتر این نوشیدنی مهم یخ یا میوه و مواد افزودنی به آب اضافه کنید. به طور خلاصه شما هر کاری می کنید تا آب زیادی بنوشید درست است؟

به گزارش سلام آنلاین کم آبی بدن باعث مشکلات جدی برای سلامتی می شود و در صورت عدم درمان می تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

با این حال شایعات و توصیه های زیادی در مورد میزان مصرف آب وجود دارد اما برخی از این توصیه ها چیزی جز افسانه از چشم متخصصان سلامت نیست.

«یاهولیف» 9 مورد از آنها را در مقاله سلامت فهرست کرده است.

افسانه 1: شما باید هشت لیوان آب در روز بنوشید

مقدار آب مورد نیاز در روز به نیازهای فردی فرد بستگی دارد. دکتر دانا کوهن مشاور پزشکی در مرکز هیدراتاسیون کیور می گوید: «روش صحیح نوشیدن آب نوشیدن تقریباً نیمی از وزن بدن در لیتر در روز است.

البته وزن تنها چیزی نیست که باید در نظر گرفت. مقدار آبی که استفاده می کنید می تواند بسته به سطح فعالیت و ورزش میزان عرق شما سن شما داروهایی که مصرف می کنید رژیم غذایی که دارید و دما و رطوبت محیط شما متفاوت باشد.

افسانه شماره 2: تنها راه برای آبرسانی به بدن نوشیدن آب است.

اینطور نیست. میوه ها سبزیجات و سایر غذاهای آبدار مانند کرفس و نوشابه ها علاوه بر الکل می توانند به آبرسانی بدن کمک کنند. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که شیر آب بیشتری نسبت به آب به بدن می رساند.

باور غلط 3: قهوه به دلیل داشتن کافئین بدن را کم آب می کند.

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش تولید ادرار می شود. ادرار بیشتر باعث می شود بدن آب بیشتری از دست بدهد اما از آنجایی که مقدار مایعی که هنگام نوشیدن قهوه می نوشید بیشتر از مقدار آب از دست رفته است اثر ناکافی منجر به کم آبی بدن می شود.

با این حال قهوه نباید تنها منبع آب شما باشد. اطمینان حاصل کنید که مایعات دیگر (مانند آب) می نوشید و مصرف کافئین خود را حفظ کنید زیرا کافئین بیش از حد می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

افسانه 4: کم آبی بدن یعنی تشنه هستید.

وقتی بدن به درستی کار می کند حدود 55 تا 60 درصد وزن آن را آب تشکیل می دهد.

دکتر کوهن می گوید وقتی بدن به درستی هیدراته می شود آب کافی در سلول ها برای عملکرد صحیح دارد. سلول ها زمانی که آب کافی ندارند به طور موثر عمل نمی کنند و بدن شروع به ایجاد علائمی مانند تشنگی سردرد یا خستگی می کند تا ما را از وضعیت کم آبی آگاه کند و سیگنال های انرژی و منابعی را ارسال کند که می توان از آنها برای سایر عملکردهای بدن استفاده کرد.

لازم به ذکر است که هیدراتاسیون مناسب بدن تنها به معنای دریافت آب کافی نیست بلکه بدن باید در «هموستاز» باشد یعنی سطح مواد معدنی ویتامین ها و مایعات متعادل باشد.

افسانه 5: تشنگی تنها نشانه کم آبی بدن است.

به گزارش ایندیپندنت درست است که تشنگی یکی از اولین نشانه های کم آبی بدن است اما نشانه های دیگری نیز وجود دارد که می توانیم آنها را نادیده بگیریم و با علائم بیماری های دیگر اشتباه بگیریم. این علائم شامل سرگیجه سردرد خشکی پوست خشکی دهان یا خستگی است.

یکی دیگر از علائم مهم کم آبی تغییر رنگ و تیره شدن ادرار است.

افسانه شماره 6: برای کم آبی نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

اینطور نیست. هر چه مدت بیشتری بدون آب بمانید خطر بروز علائم شدید کم آبی بدن بیشتر می شود. دکتر کوهن هشدار می دهد که کم آبی شدید می تواند منجر به عدم تولید ادرار (آنوری) سرگیجه ایجاد مشکل در ایستادن یا راه رفتن به طور طبیعی فشار خون پایین تپش قلب تب خواب آلودگی و گیجی در موارد شدیدتر شود. یا به کما رفت.

افسانه هفتم: اگر به طور منظم آب بنوشید تشنه نخواهید شد.

اگر همیشه آب می نوشید اما همچنان احساس تشنگی می کنید می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند کم خونی قاعدگی یا دیابت شود. اگر احساس می کنید به اندازه کافی آب می نوشید اما همچنان تشنه هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروها (مانند آنتی هیستامین ها یا داروهای ضد تهوع) نیز می توانند باعث ایجاد احساس خشکی در دهان شوند که لزوماً به نوشیدن آب کافی مربوط نمی شود.

افسانه 8: شما باید هر روز آب الکترولیت بیشتری بنوشید

بستگی دارد. الکترولیت ها مواد معدنی موجود در مایعات بدن مانند سدیم پتاسیم کلرید و منیزیم هستند که برای عملکردهای مختلف بدن مانند هیدراتاسیون ضروری هستند. وقتی عرق می کنیم یا ادرار می کنیم الکترولیت ها را از دست می دهیم.

با این حال تعریق معمولی در روز نگران کننده سطح الکترولیت نیست زیرا بیشتر بزرگسالان الکترولیت کافی را از طریق غذا دریافت می کنند. اما اگر به شدت ورزش کرده اید مثلاً بیش از ۷۵ دقیقه ورزش کرده اید یا برای مدت طولانی در گرما بوده اید ممکن است به الکترولیت های اضافی نیاز داشته باشید.

با این حال در مصرف الکترولیت ها زیاده روی نکنید زیرا فشار بیش از حد بر کلیه ها وارد می شود.

افسانه 9: چیزی به نام نوشیدن آب زیاد وجود ندارد.

چرا وجود دارد و کم آبی می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. مسمومیت با آب زمانی رخ می دهد که فرد بیش از حد آب بنوشد و تعادل الکترولیت در بدن از بین برود. برخی از افراد در اثر نوشیدن آب زیاد می میرند.

نوشیدن بیش از حد آب ساده می تواند باعث سدیم محلول در خون به نام هیپوناترمی شود. این وضعیت می تواند باعث ورود آب به سلول ها از جمله سلول های مغزی شود و باعث تورم و افزایش فشار در مغز شود و در موارد شدیدتر منجر به تشنج شود.

به همین دلیل این تصور که در ورزش های مقاومتی باید زیاد آب بنوشیم اشتباه است. همیشه بهتر است به علائم بدن خود توجه کنید مانند تشنگی برای آبرسانی به بدن.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا