علمی و پزشکی

نیاز روزانه بدن به کافئین چقدر است؟

کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که در گیاهان مختلف از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می شود. کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین ها است که خواصی مشابه تئوفیلین و تئوبرومین دارد. کافئین خالص یک پودر سفید تلخ است که از ترکیب کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن به دست می آید.

به گزارش سلام آنلاین، اگرچه کافئین فواید خود را دارد، اما می تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند. می دانید چقدر برای بدن مفید است و آیا باید مصرف خود را محدود کنیم یا خیر؟

کارشناسان بر این باورند که اگر برای بیدار شدن از خواب و انجام کارهای روزانه به کافئین تکیه کنید، تنها نیستید.میلیون ها نفر برای حفظ هوشیاری و تمرکز روزانه به کافئین نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر است. این مقدار مشابه کافئین موجود در 4 فنجان قهوه یا 10 قوطی کولا است. به خاطر داشته باشید که محتوای واقعی کافئین یک نوشیدنی به خصوص در میان نوشیدنی های انرژی زا بسیار متفاوت است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار می دهد که کافئین به صورت پودر یا مایع می تواند سطح کافئین را افزایش دهد. فقط یک قاشق چای خوری پودر کافئین خالص معادل حدود 28 فنجان قهوه است. چنین سطوح بالای کافئین می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و حتی مرگ شود. اگرچه کافئین ممکن است برای بزرگسالان بی خطر باشد، اما برای کودکان ایده خوبی نیست.

نوجوانان و جوانان باید مراقب مصرف بیش از حد کافئین و مخلوط کردن آن با سایر نوشیدنی ها یا داروها باشند. همچنین، زنان باردار یا شیرده باید در مورد محدود کردن مصرف کافئین به کمتر از 200 میلی گرم در روز با پزشک خود مشورت کنند. حتی مصرف زیاد کافئین می تواند عوارض جانبی در بزرگسالان ایجاد کند. از سوی دیگر، کافئین ممکن است برای کسانی که مستعد عوارض جانبی یا داروهای خاص هستند انتخاب خوبی نباشد.

عوارض جانبی مصرف زیاد کافئین شامل سردرد، بی خوابی، عصبی بودن، تحریک پذیری، تکرر ادرار یا ناتوانی در کنترل ادرار، تاکی کاردی و لرزش عضلانی است. اگر مستعد تاثیرات کافئین هستید، حتی مقادیر کم آن می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند بی قراری و مشکلات خواب ایجاد کند.

نحوه واکنش افراد به کافئین را می توان تا حدودی با میزان کافئین مصرفی آنها تعیین کرد. افرادی که به طور منظم کافئین نمی نوشند بیشتر در معرض عوارض جانبی آن هستند. اگر خواب کافی ندارید، مصرف کافئین حتی در بعدازظهر می تواند خواب شما را مختل کند و هوشیاری و تمرکز شما را افزایش دهد و عملکرد روزانه شما را بهبود بخشد.

اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند یک چرخه منفی ایجاد کند. به عنوان مثال می توانید در طول روز نوشیدنی های کافئین دار بنوشید زیرا احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، به این ترتیب کافئین خواب شبانه شما را نیز مختل می کند و زمان خواب شما را کوتاه می کند. از طرف دیگر، ممکن است از داروها یا مکمل های خاصی استفاده کنید. برخی از گیاهان و مکمل ها ممکن است با کافئین واکنش نشان دهند.

به عنوان مثال، مخلوط کردن کافئین با افدرین مورد استفاده در پادزهر می تواند خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج را افزایش دهد. همچنین تئوفیلینی که برای باز کردن مجاری هوایی برونش استفاده می‌شود اثری مشابه کافئین دارد. بنابراین مصرف همزمان با کافئین می تواند اثرات منفی کافئین مانند حالت تهوع و تپش قلب را افزایش دهد. اکیناسه، یک مکمل گیاهی که گاهی برای جلوگیری از سرماخوردگی یا سایر عفونت ها استفاده می شود، می تواند غلظت کافئین را در خون شما افزایش دهد و اثرات آن را افزایش دهد.

با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا ببینید آیا کافئین می تواند بر داروهای شما تأثیر بگذارد یا خیر. عادات کافئین خود را تحت کنترل نگه دارید، حتی اگر کاهش ناگهانی مصرف کافئین می تواند چالش برانگیز باشد و با علائمی مانند سردرد، خستگی، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز همراه باشد. خوشبختانه این علائم معمولاً خفیف هستند و پس از چند روز بهبود می یابند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نکات زیر را برای تغییر میزان مصرف کافئین خود رعایت کنید:

به میزان کافئینی که از غذا و نوشیدنی دریافت می کنید، از جمله نوشیدنی های انرژی زا توجه کنید. برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید، اما به خاطر داشته باشید که تخمین شما از مصرف واقعی کافئین نوشیدنی ها و غذاها ممکن است کمی کمتر باشد. زیرا برخی از شرکت ها میزان صحیح کافئین موجود در محصول را اعلام نمی کنند.

به تدریج مصرف کافئین خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، هر روز کمتر نوشابه یا یک فنجان قهوه کوچکتر بنوشید یا بعداً از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. این به بدن شما کمک می کند تا با سطوح کافئین سازگار شود و عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهد.

زمان تهیه قهوه و چای را کاهش دهید. این باعث کاهش کافئین آن می شود.

فقط گیاهان بدون کافئین را انتخاب کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا