فرهنگ و هنر

گلایه‌های یک غسال جلوی دوربین

مستند «مستوران» روایتگر افرادی است که در سازمان آرامستان کار می کردند و به دلیل کار خاصشان با آنها برخورد بدی شد، امشب (هفتمین روز از شهریور ماه) از این شبکه پخش می شود.

به گزارش سلام آنلاین و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند «مستوران» به کارگردانی محمد کریم آبادی امشب از شبکه یک سیما پخش می شود.

به گفته کریم آبادی «همانطور که از نامش پیداست» مستوران درباره افرادی است که کارهای جالبی انجام می دهند اما خدماتشان دیده نمی شود. افرادی که من در این مستند دیده ام کسانی هستند که به دستشویی می روند، تحویل دهندگان، رانندگان آمبولانس و به طور کلی کسانی هستند که در سازمان اجساد فعال هستند. اگرچه اعمال این افراد واقعاً ضروری و مهم است، اما گاهی اوقات از آنها غفلت می شود. به خصوص که خدمات این دسته از افراد در زمان شیوع ویروس کرونا افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر جان آنها نیز در خطر است.

وی افزود: در این مستند با دیدگاه های جدید به سراغ آنها می رویم تا به حرف دلشان گوش کنیم. بسیاری از آنها گلایه داشتند که مردم به آنها احترام نمی گذارند و اصلاً از تلاش آنها راضی نیستند. حتی بعضی ها می گفتند بعضی ها ما را زدند! از سوی دیگر، ما همچنین نحوه نگاه مردم به چنین کارهایی را توضیح می دهیم. خیلی از آنها می گفتند که به خاطر کار مردم نمی توانند مثل بقیه مردم عادی زندگی کنند. مثلاً فرزندانشان می ترسند شغل والدین خود را بگویند یا نمی توانند با خانواده دیگری ازدواج کنند.

شاکی غسل جلوی دوربین

کارگردان مستند «مستوران» با اشاره به ضرورت شکستن پارادایم این آثار گفت: در قسمت های دیگر مستند به میان مردم می رویم تا دلیل این گونه وجوه کار را از آنها بپرسیم. این از کجا آمده؟ خوشبختانه در سال های اخیر با توسعه فرهنگ خوب، تصور بد مردم از کار نظافتی برطرف شده است، اما این نوع نگاه هنوز جای کار دارد. هدف ما شکستن این الگوی تشییع جنازه است. در واقع هدف اصلی ما از ساخت مستوران تغییر دیدگاه مردم است.

کریم آبادی درباره روند تولید این فیلم می گوید: این مستند کوتاه در سبزوار تصویربرداری شده است. تولید قبلی آن در بهمن ماه سال گذشته بود و فیلمبرداری آن در اسفند ماه انجام شد که تقریباً یک ماه هزینه داشت. البته این را هم بگویم که ساخت این مستند موانع زیادی برای ما دارد و بسیاری از مصاحبه کنندگان حاضر نمی شوند جلوی دوربین بیایند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از:

کارگردان و تهیه کننده: محمد کریم آبادی تهیه کننده: حسین بدرلو دستیار کارگردان: ناصر طبسی و صدابردار: امیرحسین قاسم آبادی.

بر اساس این گزارش، مستند «مستوران» دوشنبه (7 شهریور) ساعت 21:00 از شبکه یک پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت 9:24 خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا