تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

کاشت مو | روش ها مزایا و عوارض

بسیاری از افراد به خصوص مردان برای جبران ریزش مو و طاسی از انواع روش‌های کاشت مو مشهد استفاده می‌کنند. در عمل کاشت مو، جراح فولیکول‌های مو را بخشی از سر یا بدن به قسمتی که طاسی در آن رخ داده‌است، منتقل می‌کند. هرچند کاشت مو عمل ساده‌ای به نطر می‌رسد، اما مانند هر جراحی دیگری عوارضی هم دارد. آیا با عوارض کاشت مو آشنا هستید؟ کاشت مو درد دارد؟ بعد از کاشت هم با ریزش مو مواجه می‌شویم؟

مشاوره با متخصص پوست و مو در دکترتو شما را از عوارض بعد از کاشت مو مطلع می‌کند. شما می‌توانید از طریق دکترتو، با بهترین ارتباط تلفنی و آنلاین برقرار نمایید و راهنمایی‌های لازم را از آنها دریافت نمایید. همچنین در صورت لزوم به ملاقات حضوری، می‌توانید از بخش نوبت مطب وقت ملاقات دریافت نمایید.

هر چند بسیار متنوع است، اما بسیاری از افرادی که برای کاشت مو مراجعه می‌کنند با مشکل یا آلوپسی مواجه هستند. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که وابسته به سن نیست. این اتفاق ممکن است برای هر کسی و مهمتر از آن در هر سنی اتفاق‌بیفتد. طاسی یکی از مهمترین و همچنین یکی از است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی رخ‌دهد.

سال‌هاست که کاشت مو به مردان و زنان کمک می‌کند تا ظاهر جدیدی به دست بیاورند. در مقایسه با سایر روش‌های جراحی زیبایی، عوارض کمی دارد، اما در صورت عدم توجه کافی می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. طیف وسیعی از عوارض احتمالی کاشت مو وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. درد یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو

درد بعد از عمل در اکثر بیماران پس از جراحی در کلینیک کاشت مو مشهد ایجاد می‌شود. این درد به ویژه در کاشت مو به روش FUT (پیوند واحد فولیکولی) بیشتر است. در این نوع جراحی، از روش برداشت نواری استفاده‌می‌شود. برداشت نواری احتمال آسیب‌رسیدن به اعصاب محیطی را افزایش می‌دهد. از‌این‌رو، درد بعد عمل کاشت مو به این شیوه، بیشتر از سایر روش‌ها است.

درد بعد از عمل در اکثر بیماران پس از جراحی کاشت مو ایجاد می‌شود.

در روش FUE (استخراج واحد فولیکولی)، به طور متوسط ​​۳۰۰۰ واحد مو در طول ۶ تا ۸ ساعت برداشته‌شده و پیوند داده‌می‌شوند. درد عضلانی بسته به وضعیت دراز کشیدن در این دوره ممکن است رخ‌دهد. برای پیشگیری و کاهش درد باید استراحت‌های کوچکی در طول فرآیند صورت گیرد. همچنین برای کاهش درد، پزشک می‌تواند از مسکن استفاده کند. برای کاهش عوارض بعد از کاشت مو، پزشکان معمولا داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی را تجویز می‌کنند.

۲. ادم یا تورم، شایع ترین عارضه کاشت مو (عوارض آمپول بی حسی کاشت مو)

ادم (تورم) بعد از عمل، شایع‌ترین عارضه کاشت مو است. میانگین بروز ادم بعد از عمل کاشت مو از ۴۰ تا ۵۰٪ متغیر است. ادم می‌تواند به دلیل بی‌هوشی و تروما در طول عمل ایجاد شود. تورم بافت در زمان جراحی شروع می‌شود، اما ۳ تا ۵ روز بعد عمل کاشت مو خود را نشان می‌دهد. گاهی اوقات، مایع ادماتوز به داخل بافت‌های اطراف چشمی حرکت می‌کند و باعث خون‌مردگی دور چشم می‌شود. همچنین در برخی موارد، این ادم به حدی شدید است که بیمار نمی‌تواند چشمان خود را باز کند.

برای پیشگیری و به حداقل رساندن تورم، بیماران باید بعد از عمل به شکل خاصی دراز بکشند و بخوابند. استفاده از ماساژ، کمپرس سرد، استروئیدهای سیستمیک، استروئیدهای نفوذی و داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی می‌تواند ادم را کاهش دهد.

۳. خونریزی یکی دیگر از عوارض کاشت مو

پوست سر، چه دارای مو باشد یا طاس، عروق خون فراوانی دارد، اما میزان خونریزی به طرز شگفت‌آوری کم است. در موارد کمتر شایع، پس از خروج بیمار از کلینیک، خونریزی رخ می‌دهد. اعمال فشار به مدت ۱۵ دقیقه با گاز تمیز برای کاهش خونریزی بسیار موثر است.

در طی ارزیابی قبل از عمل، بیمار باید از نظر‌داشتن اختلال خونریزی و انعقاد خون، مصرف آسپرین، داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی، ویتامین E، الکل، استروئیدهای آنابولیک یا سایر عوامل ضد‌انعقاد بررسی شود. استفاده از ماینوکسیدیل موضعی و سیگار کشیدن باید حداقل ۲ هفته قبل از جراحی قطع شود. خونریزی حین عمل در محل گیرنده غیرمعمول نیست و معمولاً می‌تواند با تزریق محلول‌های متورم‌کننده حاوی اپی‌نفرین به حداقل برسد.

  1. فولیکولیت از عوارض کاشت مو

فولیکولیت اصطلاحی است که برای توصیف التهاب فولیکول مو در پاسخ به عفونت، آسیب فیزیکی یا قرار‌گرفتن در معرض مواد شیمیایی استفاده می‌شود. میزان بروز فولیکولیت پس از عمل در کاشت مو از ۱.۱ تا ۲۰٪ متغیر است و شدت آن از التهاب خفیف و سطحی همراه با اریتم خفیف و جوش‌های پراکنده متغیر است. عفونت می‌تواند در ناحیه گیرنده یا اهدا‌کننده رخ‌دهد. درمان فولیکولیت به علت ایجاد آن بستگی دارد. هنگامی‌که یک فولیکولیت خفیف ۲ تا ۳ ماه پس از عمل شروع می‌شود، رشد مو علت احتمالی آن است. در چنین مواردی، درمان اولیه شامل کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه، ۳ بار در روز و ۱ پماد آنتی‌بیوتیکی موضعی مانند موپیروسین است.

عفونت می‌تواند در ناحیه گیرنده یا اهدا‌کننده رخ‌دهد. درمان فولیکولیت به علت ایجاد آن بستگی دارد. هنگامی‌که یک فولیکولیت خفیف ۲ تا ۳ ماه پس از عمل شروع می‌شود، رشد مو علت احتمالی آن است. در چنین مواردی، درمان اولیه شامل کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه، ۳ بار در روز و ۱ پماد آنتی‌بیوتیکی موضعی مانند موپیروسین است.

  1. پوسته پوسته شدن از معایب کاشت مو

پوسته‌ها بر بقای پیوند یا روند بهبود تأثیر نمی‌گذارند مگر اینکه برای مدت طولانی باقی بمانند. شما می‌توانید بعد از گذشت ۴۸ ساعت از عمل کاشت مو، با شستشوی اولیه این پوسته‌ها را از بین ببرید. همچنین استفاده از یک مرطوب کننده، حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از شستشو، کمک‌کننده خواهد‌بود. اگر بعد از گذشت ۹ تا ۱۰ روز بعد از عمل، پوسته‌ها همچنان وجود داشته‌باشند، باید از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده کنید.

  1. 6. جای زخم قابل مشاهده

جای زخم نیز در لیست عوارض کاشت مو قرار دارد. تعداد کمی از موارد پیوندی وجود دارد که در آن افراد بیشتر از دیگران مستعد ایجاد اسکار هستند. جای زخم به‌ویژه در مواردی که بیماران روش کاشت موی نواری را انتخاب کردند، شایع است. با درمان مناسب پزشکی، این یکی از عوارض کاشت مو است که به راحتی قابل درمان است.

اسکار (جای زخم) قابل مشاهده در ناحیه اهداکننده (معمولا پشت سر) شایع‌ترین عارضه‌ای است که بیمار در برخی از روش‌های کاشت مو با آن مواجه می‌شود. کاشت مو با FUT می‌تواند اسکار خطی را در ناحیه اهداکننده ایجاد کند. اسکار در روش FUE نیز ممکن است رخ‌دهد. این عارضه زمانی که پانچ به صورت مکرر وارد می‌شود، ایجاد می‌شود.

  1. 7. جابجایی پیوند

جابجایی گرافت (بانک مو) معمولاً در ۳ روز اولیه پس از عمل کاشت مو اتفاق می‌افتد. ضربه مستقیم علت اصلی جابجایی پیوند است. پیوندها برای مدت طولانی در محیط خارجی زنده نمی‌مانند. هنگامی‌که تروما یا دلایل مشابه رخ می‌دهد، جابجایی پیوند باید در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین شود. بیماران می‌توانند جابجایی پیوند را برای مدت کوتاهی در محلول لنز، سالین یا مایع شور ذخیره کنند و در نتیجه از خشک‌شدن پیوندها جلوگیری کنند.

  1. 8. سکسکه از عوارض کاشت مو

سکسکه یکی از عوارض کاشت مو است که کمتر شایع است. بروز سکسکه در ۴٪ از موارد کاشت مو گزارش شده‌است. سکسکه در حین عمل یا مدت کوتاهی پس از عمل مشاهده می‌شود. این عارضه معمولاً در صورت عدم درمان، ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد. همچنین می‌تواند از آسپیراسیون هوای بیش‌از‌حد، در نتیجه تحریک حرکات عضلانی دیافراگم توسط بیماران هیجان‌زده، ایجاد شوند.

  1. 9. افلوویوم مو اهداکننده

به احتمال زیاد، این عارضه در پاسخ به قطع جریان خون به وجود می‌آید. به بیماران باید اطمینان داد که این مشکل به طور خود‌به‌خود در عرض ۳ تا ۴ ماه برطرف می‌شود، اما ماینوکسیدیل می‌تواند رشد مجدد مو را تسریع کند.

ریزش موهای عادی فرد هم در هر دو ناحیه گیرنده و اهداکننده حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی ممکن است دیده‌شود و معمولا در ۳ تا ۴ ماه آینده، خود درمان می‌شود.

۱0. بی حسی پوست سر بعد از کاشت مو

از‌دست‌دادن موقت حس همیشه در ناحیه اهداکننده و گیرنده به صورت موقتی رخ می‌دهد. این بی‌حسی نتیجه‌ی قطع‌شدن اعصاب توسط پانچ است. بیماران معمولا متوجه این موضوع می‌شوند، اما به‌ندرت از آن شکایت می‌کنند. این مشکل در یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه پس از تکمیل عمل برطرف می‌شود.

۱1. اسکار یا کلوئید هیپرتروفیک

اسکار کلوئید و هیپرتروفیک در عوارض کاشت مو نادر است. بروز اسکار کلوئیدی و هیپرتروفیک تنها در ۰.۱٪ از موارد کاشت مو گزارش شده‌است. این عوارض نشان‌دهنده یک پاسخ غیرطبیعی به آسیب پوستی هستند که با رسوب کلاژن زیاد مشخص می‌شوند. کلوئید اسکار معمولا ماه‌ها یا سال‌ها پس از جراحی ایجاد می‌شود و به‌طور نامحدود ادامه‌می‌یابد. افراد با سابقه اسکار کلوئید کاندید جراحی کاشت مو نیستند. کسانی که به دلیل قومیت و سن در معرض خطر ابتلا به کلوئید هستند، یا دارای سابقه شخصی اسکار هیپرتروفیک هستند، باید از پتانسیل ایجاد اسکار غیرطبیعی مطلع شوند.

۱2. فیستول شریانی وریدی

فیستول شریانی وریدی از عوارض نادر پیوند مو با پانچ است. این عارضه پس از کاشت مو با پانچ بزرگ به ویژه در ناحیه تمپورال در دهه ۱۹۷۰ مشاهده‌شد.

بسیاری از بیماران ممکن است همراه با فیستول شریانی وریدی متوجه یک توده زیر جلدی ضربان‌دار همراه با هیجان و علائمی مانند درد یا سردرد شوند. برای تشخیص و ارزیابی کامل این بیماری آنژیوگرافی لازم است.

یافته‌های بالینی نشان می‌دهد این عارضه‌ی ناشی از کاشت مو معمولاً در عرض ۶ ماه خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما اگر جراح نگران پارگی عروق یا ظاهر زیبایی باشد، می‌تواند رگ‌های سطحی را ببندد.

۱3. عفونت بعد از عمل کاشت مو

  • اتاق عمل تمیز و ضدعفونی‌شده
  • استفاده از مواد استریل
  • آسپسی ناحیه اهداکننده
  • استفاده از ابزار یک‌بار مصرف
  • تجویز از آنتی‌بیوتیک.

۱4. ظاهر سنگفرشی

ظاهر سنگفرش زمانی اتفاق می‌افتد که واحدهای فولیکولی در سوراخ یا شکاف‌هایی که خیلی کوچک هستند، در عمق نامناسب کاشته می‌شوند.

ناحیه کاشته‌شده نباید حداقل تا ۱ ماه پس از کاشت مو در معرض نور خورشید قرار گیرد. برای پیشگیری از این عوارض بعد از کاشت مو کلاه (مردانه) یا روسری (برای خانم‌ها) توصیه می‌شود.

  1. 15. آسیب به ناحیه اهداکننده در اثر برداشت بیش از حد گرافت ها

در‌صورتی‌که پزشک تارهای زیادی را از بانک مو بردارد، ممکن است موها به طور دائمی دچار آسیب شوند و همچنین ممکن است موها کم‌پشت شوند و به صورت سکه‌ای بریزند. برای پیشگیری از این عارضه، توصیه می‌شود به هیچ عنوان بیش از ۱/۴ فولیکول‌های موجود در بانک مو برداشت نشود.

برای پیشگیری از ایجاد عوارض و درمان سریع‌تر آنها بهتر است با در دکترتو مشورت کنید.

۱. عوارض کاشت مو به روش fut چیست؟

در این بخش به بررسی عوارض عوارض کاشت مو به روش‌های مختلف می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

طبق گفته ، عوارض کاشت مو به شیوه FUT عبارتند از:

  • خون‌ریزی
  • فولیکولیت
  • عفونت
  • شکستگی یا نکروز زخم
  • بی‌حسی
  • درد مداوم
  • درد بعد از عمل
  • اکستروژن بخیه
  • اسکار کلوئید و هیپرتروفیک
  • افلوویوم مو اهداکننده
  • سکسکه
  • فیستول شریانی وریدی.

۲. عوارض کاشت مو به شیوه FUE چیست؟

عوارض بعد از کاشت مو به شیوه FUE به شرح زیر است:

  • تهی‌شدن محل اهدا (ظاهر پروانه خورده)
  • هیپرپیگمانتاسیون (جای زخم با نقطه)
  • افلوویوم حاد
  • پیوندهای مدفون
  • اسکار کلوئید و هیپرتروفیک
  • کیست اپیتلیال
  • نکروز
  • برداشت بیش‌از‌حد
  • بی‌حسی و درد مداوم
  • برداشت پیوند در خارج از منطقه امن.

عوارض ناحیه گیرنده چیست؟

عوارض ناحیه گیرنده بعد از عمل کاشت مو عبارتند از:

  • خط موی ضعیف
  • ظاهر غیرطبیعی با چگالی کم
  • ادم ناحیه گیرنده
  • نکروز
  • فولیکولیت
  • کیست.

عوارض کاشت مو از ریش چیست؟

در مواردی ممکن است که موهایی که برای کاشت مو استفاده می‌شوند، از ریش برداشت شوند. در چنین مواردی، ممکن است که فرد دچار عوارضی شود. توجه داشته‌باشید که مجددا این عوارض هم بستگی به توانایی فردی که این کار را انجام می‌دهد، دارد. اگر فرد با توانایی کافی این کار را انجام ندهد و نتواند نکات بهداشتی را به اندازه‌ی کافی رعایت کند، احتمال اینکه فرد به علائم عفونت دچار شود وجود دارد. علائم عفونت می‌تواند با خارش، درد، سوزش، ورم و قرمزی خود را نشان‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا