تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

برای کاشت مو از کجا مو برمیدارند؟

اگر به دنبال راه حلی دائمی برای مشکل ریزش موی خود هستید و می خواهید یک بار برای همیشه با موهای نازک خود خداحافظی کنید، حتما باید به فکر کاشت مو باشید. امروزه بسیاری از کلینیک های زیبایی، پروسه کاشت مو را با روش ها و تکنیک های مختلف پیشرفته و به روز جهانی انجام می دهند و متقاضیان می توانند پس از مشورت با کارشناسان این مراکز بسته به شرایطی که دارند بهترین روش کاشت مو را انتخاب کنند. و انتظارات از کاشت مو در این مقاله در مورد یکی از مهمترین موارد در کاشت مو یعنی بانک مو صحبت خواهیم کرد.

شاید از خود بپرسید که برای کاشت مو از کجا مو تهیه می کنند؟

آیا این مو مصنوعی است یا طبیعی؟

آیا وقتی مو کوتاه می شود، بدون مو و کچل می ماند؟

و بسیاری از این سوالات می تواند ذهن شما را پریشان کند. در این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید تا شما را با دنیای کاشت مو آشنا کنیم.

بانک موی شما مستقیماً بر نتیجه کاشت مو تأثیر می گذارد. بنابراین، درک مفهوم آن بسیار مهم است. اگر اطلاعات بیشتری در مورد بانک مو می خواهید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بانک مو چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از بانک مو ارائه دهیم باید بگوییم به قسمتی از موهای شما که می توان از آن به عنوان منبع مناسبی برای جمع آوری مو استفاده کرد بانک مو می گویند. این ناحیه با بیشترین تراکم مو است، بنابراین گرافت های گرفته شده از این ناحیه برای کاشت در قسمت پایین ایده آل هستند.

بانک مو در برابر عوامل مضر محیطی و اثرات هورمون هایی که باعث ریزش مو می شوند مقاوم است. آیا می دانید علت اصلی ریزش مو به خصوص در مردان DHT یا دی هیدروتستوسترون است. این هورمون با اثر بر روی فولیکول های مو، آنها را غیرفعال می کند و باعث می شود که فولیکول ها توانایی رشد موهای جدید را از دست بدهند. و این در حالی است که فولیکول های ناحیه بانک مو از این مشکل مستثنی هستند و از اثر مخرب DHT مصون هستند. به همین دلیل است که اکثر افراد حتی در سنین بالا نیز مو را در این نواحی از پوست سر حفظ می کنند.

بانک مو کجاست؟

در بیشتر افراد، بانک مو در پشت سر یا پشت سر یا در کنار سر و بالای گوش قرار دارد. موهای این نواحی دارای ویژگی های مطلوبی هستند که در بالا ذکر شد و به همین دلیل اهداکننده بسیار مناسبی محسوب می شوند.

گاهی اوقات فرد نمی تواند به اندازه کافی موی سر داشته باشد و باید از قسمت دیگری از بدن مانند ریش، سینه یا شکم پیوند انجام شود. در این صورت موهای این نواحی به عنوان بانک مو عمل خواهند کرد. البته باید توجه داشت که الگوی رشد و سرعت این موها نسبت به پوست سر متفاوت است، بنابراین این تکنیک که به BHT معروف است دقت زیادی در انتخاب فولیکول مناسب می طلبد.

تشخیص بانک مو

برای درک بهتر بانک مو ابتدا باید اصطلاح دیگری به نام کاشت مو را معرفی کنیم.

اگر با ذره بین به موهای خود یا شخص دیگری دقت کنید، متوجه خواهید شد که در برخی مکان ها یک یا چند فولیکول مو به طور همزمان ناپدید می شوند. اینجا جایی است که ما آن را بالا رفتن از مو می نامیم. تعداد دقیق موهای پیوند ناشناخته است. اما هر نوع مو به طور متوسط ​​2 فولیکول (بین 1 تا 4) دارد.

اما این همه ماجرا نیست. هر گرافت مو شامل اجزای متعددی است و هر یک از این اجزا نقش بسزایی در استحکام و رشد دستگاه خواهند داشت. به عبارت دیگر، هر پیوند مو از یک تا چهار رشته مو به همراه فولیکول‌های آن و همچنین بافت همبند، غدد چربی، ماهیچه‌های مو و شبکه عصبی عروقی غنی تشکیل شده است.

کاشت مو را می توان واحد محاسبه کاشت مو در نظر گرفت. در واقع تعداد موهای کاشته شده بر اساس تعداد پیوندهایی که می توان به طور دقیق محاسبه کرد به دست می آید.

پزشک شما بر اساس وضعیت موهای شما تعیین می کند که چند تار باید از بانک مو برداشته شود. محاسبه این عدد آسان است. به عنوان مثال با توجه به اینکه برای هر نوع مو حدود 2 تار مو وجود دارد، وقتی می گوییم شما 2000 تار موی پیوند زده اید، به این معنی است که شما اکنون 4000 تار موی جدید در نواحی نازک سر خود دارید. به طور کلی، افرادی که موهای کم پشت دارند به 4000 یا 8000 پیوند نیاز دارند.

کاهش مو از بانک مو با استفاده از تکنیک های مختلف مانند FIT، FUT یا ترکیبی از هر دو استخراج می شود. بنابراین ویژگی های موهای این ناحیه، کیفیت و کمیت موهای شما را در ناحیه کاشت شده تعیین می کند.

تعداد گرافت های فردی در بانک بر اساس ژنتیک و کیفیت مو متفاوت است. اگرچه تعداد این فولیکول های مو در افراد مختلف متفاوت است، اما تخمین زده می شود که هر فرد حدود 6000 تا 8000 فولیکول در فولیکول های موی خود دارد که می توان از آنها برای کاشت استفاده کرد.

اهمیت بانک مو در کاشت مو

در هر یک از تکنیک های کاشت موی طبیعی، تعداد و وضعیت بانک های موی کاشته شده مستقیماً میزان موفقیت کاشت مو را تعیین می کند. بنابراین اولین چیزی که باید قبل از فرآیند کاشت مو بررسی شود این است که پیوندهای شما در ناحیه اهداکننده یا بانک مو چقدر مناسب هستند. بنابراین، دانستن تعریف کاشت موی سالم بسیار مهم است. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، پیوندی را پیوند سالمی می نامیم که حداقل یک فولیکول مو با قابلیت رشد مناسب داشته باشد.

برای بانک مو از چه قطعاتی استفاده می شود؟

برای کاشت مو، تمام گرافت ها باید از بانک مو خارج شوند. هر فردی موهای بلندی بین 25 تا 30 سانتی متر در پشت سر دارد. این ناحیه از هر دو گوش فاصله دارد و تراکم موها زیاد است. موهای این ناحیه در برابر ریزش مو مقاوم بوده و حساسیت کمی نسبت به محیط نشان می دهند. یکپارچه سازی بانک مو بهترین راه برای خلاص شدن از شر آن است.

البته توجه داشته باشید که تنها 2 سانتی متر از این بانک مو برای کاشت استفاده می شود و مابقی برای انجام هر گونه جراحی در آینده کنار گذاشته می شود. اگر بانک موی شما گرافت های کافی برای پر کردن نواحی پراکنده ندارد، به شما توصیه می شود از سایر تکنیک های کاشت مو مانند BHT استفاده کنید.

بانک مو قوی نیست

برخی از افراد به هر دلیلی ممکن است فولیکول کافی برای کمک نداشته باشند و بانک موی ضعیفی داشته باشند. در بیشتر موارد، این افراد از کاشت مو و روش BHT سود می برند. در این روش فولیکول ها از سایر قسمت های بدن مانند موهای سینه یا موهای ریش برداشته شده و به جلوی سر منتقل می شوند. گاهی برای این کار از موهای دست یا پا نیز استفاده می شود. اما بهترین گزینه موی ریش است. زیرا موهای ریش ضخیم تر و در برابر اثرات هورمون DHT مقاوم تر هستند.

البته ذکر این نکته ضروری است که کاشت مو برای همه افرادی که از ریزش مو رنج می برند قابل تجویز نیست. در واقع، این روش فقط برای کسانی کار می کند که به طور طبیعی طاسی هستند یا از ریزش یا نازک شدن مو رنج می برند. افرادی که بر اثر تصادف یا آسیب های جسمی مانند سوختگی موهای خود را از دست داده اند نیز می توانند از این روش برای رشد مجدد موهای خود استفاده کنند.

در مقابل، افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا با الگوی نامشخص (DUPA)، یا به طور کلی با یک بیماری خودایمنی که باعث ریزش مو در الگوی تکه‌ای می‌شود، اغلب موهای ناسالم دارند. یعنی بانک موی آنها نیز ضعیف است و به همین دلیل این افراد کاندیدای مناسبی برای کاشت مو موفق نیستند. افراد دیگری که بانک موی ضعیفی دارند شامل افراد زیر می‌شوند:

مبتلایان به آلوپسی سیکاتریشال

افرادی که به طور طبیعی موهای نازکی دارند

افراد 25 تا 27 ساله

بانک مو را در حین تمیز کردن از بین ببرید

برداشت بیش از حد گرافت ها در بانک مو و بروز خطاهای پزشکی در فرآیند کاشت مو می تواند باعث آسیب به انواع موهای این ناحیه شود. نتیجه این است که در آینده این منطقه ظرفیت خود را به عنوان بانک مو از دست خواهد داد. معمولاً چنین خطاهایی ممکن است در طول فرآیند FIT رخ دهد، جایی که فولیکول ها یکی یکی برداشته می شوند. بنابراین دقت و مهارت پزشک در جمع آوری فولیکول ها از این طریق بسیار مهم است.

یک تکنسین مجرب و با تجربه دقیقا می داند که فولیکول ها در طول کاشت چقدر از پوست سر باید برداشته شوند. فاصله مناسب برای جمع آوری فولیکول ها اکنون نکته مهمی است که تفاوت بین یک حرفه ای و یک دانش آموز را مشخص می کند. در واقع اهمیت چنین سلیقه ای و دقت کار پزشک در FIT یکی از نقاط ضعف این روش محسوب می شود. مشکلی که در روش های قدیمی مانند FUT دیده نمی شود.

اگر روش FIT در فاصله مناسب از پوست سر انجام نشود، بافت پوست در بانک مو نکروز شده و می میرد. در نتیجه، این بار با همان مشکلی که در قسمت جلوی سر در ناحیه بانک مو با آن مواجه هستید مواجه خواهید شد. عملا، این عارضه درمانی ندارد و می توان قسمت های دیگر مو را بلند کرد و برای پوشاندن ناحیه آن استفاده کرد.

این دلیل دیگری است که چرا باید در انتخاب کلینیک زیبایی مورد اعتماد و تیم پزشکی کاشت مو به شدت وسواس داشته باشید.

ویژگی های موهای قابل کاشت

علاوه بر تعداد موها در ناحیه اهداکننده، عامل مهم دیگری که موفقیت برش را تعیین می کند، کیفیت خوب یا بد این افراد است که به طور خاص به زنده ماندن آنها در هنگام ترجمه کمک می کند.

موهای ناحیه بانک مو ضخیم تر از بقیه موها هستند و به راحتی از داخل پیاز مو خارج نمی شوند. این موها در برابر خشکی و عوامل مضر محیطی مقاوم بوده و تحت تاثیر DHT استحکام خود را از دست نمی دهند. بنابراین، حتی اگر این موها به قسمت پایین پوست سر شما منتقل شوند، همان خواص را حفظ می کنند و موهای شما را پرپشت و طبیعی نشان می دهند.

موهای کاشته شده باید بعد از کاشت زنده بمانند. توانایی رشد و زنده ماندن مصنوع پیوند شده نقش عمده ای در تعیین میزان موفقیت کاشت مو دارد. به طور کلی گفته می شود که بقای گیاهان در طول کاشت مو به 90 تا 95 درصد می رسد. البته این درصد بالا به کیفیت محصولات مو و مهارت و تجربه پزشک شما بستگی دارد.

عوامل زیادی می توانند سلامت پیوند شما را در طول کاشت مو تهدید کنند. عبارتند از:

کم آبی: مطالعات نشان داده اند که کاشت مو در محیط خشک تنها 16 دقیقه دوام می آورد. بنابراین، اغلب بلافاصله پس از جدا شدن این گرافت ها از بانک مو، فولیکول ها به محلول آبی مانند سالین منتقل می شوند.

دمای بالا: نگهداری سلول های فولیکولی استخراج شده در سرما از آنها در برابر تخریب محافظت می کند.

کمبود اکسیژن: زمانی که بافت ریه از بافت دهنده یا استخر مو برداشته می شود، اکسیژن رسانی به آن ها قطع می شود و اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه یابد، این فولیکول ها به درستی عمل نمی کنند.

چگونه بانک مو را تقویت کنیم؟

اگر تراکم موی شما بسیار کم است و روی بانک مو یا ناحیه اهداکننده تاثیر می گذارد، نگران نباشید. امروزه مردم با انواع روش های تقویت مو آشنا هستند. استفاده از این روش ها اثربخشی کاشت مو را به حداکثر می رساند. رایج ترین روش تقویت مو استفاده از داروهاست که عبارتند از:

برنامه ماینوکسیدیل

در صورت لزوم، پزشک ممکن است ماینوکسیدیل موضعی را برای شما تجویز کند. مردان و زنان می توانند محلول ماینوکسیدیل یا فوم را به صورت موضعی در ناحیه خط مو بمالند.

ماینوکسیدیل با افزایش طول دوره رشد مو (فاز آناژن) و کند کردن مرحله استراحت مو یا فاز تلوژن باعث می شود موها بیشتر روی سر بمانند و تراکم بیشتری نشان دهند.

ماینوکسیدیل باعث افزایش ضخامت مو یا جلوگیری از نازک شدن مو نمی شود. اما از آنجایی که این دارو فاز اول مرحله استراحت را که در آن موها به تدریج از بین می‌رود، کاهش می‌دهد، به طور غیرمستقیم نازک شدن مو را کاهش می‌دهد.

البته باید به خاطر داشته باشید که همه افراد نمی توانند به این دارو پاسخ دهند و اگر می خواهید اثر ماینوکسیدیل را ببینید باید به مصرف مداوم آن ادامه دهید. مردان باید از ترکیب 5 درصدی این دارو استفاده کنند. در حالی که غلظت مناسب برای زنان 2 درصد است.

می توانید این دارو را یک ماه پس از کاشت مو مصرف کنید. ماینوکسیدیل در ناحیه پیوندهای جدید و در ناحیه اهداکننده یا بانک مو موثر است.

فیناستراید خوراکی

مکانیسم اثر این دارو شامل مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز است که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون تبدیل می کند. همانطور که گفتیم DHT عامل اصلی ریزش مو در مردان است. بنابراین استفاده طولانی مدت از فیناستراید باعث کاهش سرعت رشد مو می شود.

فیناستراید بانک مو را تقویت کرده و از ریزش مو در آینده جلوگیری می کند. همچنین پزشکان به دلیل نقشی که در کاهش ریزش مو پس از جراحی دارد، گاهی اوقات این دومی را به بیماران خود توصیه می کنند. البته این دارو می تواند باعث کاهش میل جنسی شود که با قطع مصرف می توان آن را معکوس کرد.

داروهای ضد آندروژن

گاهی اوقات زنانی که به ماینوکسیدیل پاسخ خوبی نمی دهند ممکن است از یک آنتی آندروژن مانند اسپیرونولاکتون برای درمان ریزش موی منتشر در ناحیه اهداکننده یا بانک موی خود استفاده کنند. این امر به ویژه در مورد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک صادق است. تولید آندروژن در این زنان بسیار طبیعی است. عوارض جانبی اسپیرونولاکتون شامل افزایش وزن، کاهش میل جنسی، افسردگی و خستگی است.

مکمل

مصرف مکمل های حاوی ویتامین B7 یا بیوتین می تواند به تقویت مو و ناخن کمک کند. آهن یکی دیگر از ترکیبات کمبود است که به ریزش مو کمک می کند. بنابراین مصرف این ماده به عنوان مکمل برای تقویت مو توصیه می شود.

ماساژ

ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون در بافت و کاهش ریزش مو در ناحیه فولیکول مو می شود. علاوه بر این، می توانید 45 روز پس از کاشت مو، ماساژ و ماساژ را با کمک درمارولر شروع کنید و این کار را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

بعد از جراحی برای کاشت مو یا ناحیه اهداکننده بانک مو چه می شود؟

فرآیند ترمیم و بازسازی مو بلافاصله پس از عمل شروع می شود. مزیت اصلی ایجاد پوسته بر روی برش های جراحی است. معمولا در روز اول ناحیه پشت سر را با بانداژ می پوشانند. بعد از 24 ساعت و زمانی که سوزن ها دچار خارش شدند می توانید این بانداژ را بردارید.

این پوسته ها به مرور زمان و با شستشوی پوست سر پس از کاشت مو از بین می روند. در زیر این اسکارها، بازسازی بافت در حال انجام است. اندازه بافت اسکار در ناحیه اهدا کننده بین 0.7 تا 1 میلی متر است. با گذشت زمان، این نقاط بسیار کوچک با رشد مجدد فولیکول ها با موهای جدید پوشیده می شوند.

پس از کاشت مو، ممکن است التهاب جزئی در ناحیه اهداکننده یا بانک موی شما وجود داشته باشد. قرمزی و تورم خفیف در پشت سر پس از کاشت مو کاملا طبیعی است و بخشی از فرآیند ترمیم بافت طبیعی است که به مرور زمان فروکش خواهد کرد.

اگر این تورم و قرمزی بیش از یک ماه ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از محل های اهدا کننده بانک مو پس از کاشت مو مراقبت کنیم؟

اگر می خواهید دوره نقاهت کوتاهی پس از کاشت مو داشته باشید، باید نکات زیر را برای مراقبت از ناحیه اهدا کننده در بانک مو به دقت دنبال کنید.

شستن ناحیه اهداکننده را فراموش نکنید

پس از کاشت مو، شستشوی منظم فولیکول مو برای جلوگیری از عفونت و زخم در محل بسیار مهم است. بهتر است از پزشک خود بپرسید که چگونه موهای خود را بعد از کاشت بشویید. به طور کلی برای شستشوی ناحیه اهدا کننده باید نکات زیر رعایت شود:

از شامپوی مخصوصی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.

کف شامپو را به آرامی روی کل پوست سر پخش کنید.

کف ها را با فشار کم آب تمیز می کند.

برای خشک کردن موهای خود از یک حوله نرم استفاده کنید.

معمولاً بهتر است ناحیه اهداکننده را روزانه در طول دوره بهبودی بشویید. علاوه بر این، پوست سر شما به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل می شود که چیزی جز عفونت نمی تواند ایجاد کند. همچنین عدم تمیزی ناحیه مو می تواند منجر به ایجاد لکه های سرسخت در ناحیه شود.

سیگار و الکل را ترک کنید

مصرف الکل در دوران بهبودی کاشت مو توصیه نمی شود زیرا خون را رقیق می کند.

منبع: کلینیک کاشت مو شیراز پی جو

دکمه بازگشت به بالا