علمی و پزشکی

همه چیز درباره “کاشت حلزون شنوایی” در ایران

صدا؛ تنها آرزو برای کودکان ناشنوا و خانواده های آنهاست. رویایی برای برخی از این کودکان با کاشت حلزون و اینکه بتوانند دنیای پر از آرامش خود را با صدا رنگ آمیزی کنند.

به گزارش سلام آنلاین. یکی از دستاوردها و امیدهای علم پزشکی برای کودکان ناشنوا، گنجاندن سمعک هایی است که می تواند آنها را با موهبت شنوایی به یک زندگی عادی سوق دهد. لازم به ذکر است که پیوند حلزون از سال 1372 در کشور ما آغاز شد و از آن سال تاکنون 29 سال می گذرد و از آغاز پیوند حلزون در این کشور تاکنون بیش از 16000 هزار مورد کاشت حلزون در سراسر کشور انجام شده است. . این یعنی گوش دادن به کودکانی که در زندگی خود صدایی ندارند.

در حال حاضر با اقدامات انجام شده برای توسعه مراکز جراحی حلزون شنوایی در کشور، تعداد این مراکز به 15 مرکز رسیده است و تلاش می شود تا بیماران ناشنوا در سراسر کشور از این خدمات برخوردار شوند.

در عین حال اخیراً موضوع کاشت حلزون مورد توجه دولت قرار گرفته و طرح تغییر ملی کاشت حلزون برای تسریع و تسهیل در درمان بیماران ناشنوا، کاندیدای کاشت حلزون شنوایی، در شهریور ماه راه اندازی شده است. امسال. طرحی با دو هدف اصلی؛ تسریع در مراحل کاشت حلزون و کاهش لیست انتظار برای این روش ها و همچنین ارزش صفر کاشت حلزون برای بیماران. ضمناً با شروع انقلاب ملی کاشت حلزون شنوایی و با اقدام سریع هیئت مدیره برای صرفه جویی در هزینه درمان بیماران برای پروتز، لیست انتظار کاشت حلزون به صفر و در عین حال هزینه آن رایگان است. هزینه برای بیماران.

به گفته مسئولان هیأت پس انداز در امور بیماران در سال 1400، سالانه هزار و 430 تاندون کاشته می شد، اما در شش ماهه اول سال 1401، 1209 پروتز به مرکز تحویل و به مراکز مختلف ارسال شد. انتظار می رود که این تعداد به 1800 افزایش یابد. این پروتز نیز اواخر امسال وارد بازار خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که طبق آمار کشوری از هر 1000 تولد زنده، دو نوزاد کاملا ناشنوا و شدید هستند. تعداد تولدها در کشور ما هم اکنون از یک میلیون تا یک میلیون تا 300 هزار نفر در سال گذشته است و بر این اساس حدود 2000 تا 2700 کودک ناشنوا به دنیا آمدند. البته این آمار بسته به شرایط می تواند بیشتر یا کمتر باشد. اکنون گفته می شود که بین 40 تا 60 درصد این کودکان شرایط کاشت را دارند. بنابراین، وزارت بهداشت اعلام می دارد که با اجرای طرح ملی تحول پیوند حلزون، مدت انتظار کودکان ناشنوا برای کاشت حلزون شنوایی دیگر تمدید نمی شود و جراحی برای بیماران واجد شرایط به سرعت انجام می شود.

شرایط کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا

با توجه به اعلام هیئت پس انداز ارزی در درمان بیماران هنگام تولد کودکان ناشنوا، ممکن است ناهنجاری دیگری وجود داشته باشد که اجازه کاشت حلزون را نمی دهد. به عنوان مثال در کاشت حلزون باید دستگاه را داخل گوش قرار داد اما در برخی از کودکان گوش اصلا تشکیل نمی شود و بالعکس بافت غیر فعالی وجود دارد که به هیچ وجه اجازه قرار دادن دستگاه را نمی دهد. در عین حال وقتی پروتز را در داخل گوش قرار می دهید باید مسیر عصبی سالمی وجود داشته باشد. برای برخی از کودکان، این مسیرهای عصبی دارای مشکل یا کمبود اعصاب هستند، بنابراین این کودکان کاندیدای کاشت نخواهند بود. از طرفی وقتی برای کودکان کاشت حلزون انجام می دهید، این کودک باید در یک جلسه گفتار درمانی شرکت کند. بنابراین او باید حداقل ضریب هوشی داشته باشد تا بتواند یاد بگیرد. کودکان مبتلا به روان پریشی شدید از کاشت حلزون سودی نخواهند برد.

عصر طلایی پرورش حلزون

در عین حال هر عضوی در بدن که استفاده نشود به مرور زمان عملکرد خود را از دست می دهد. در میان مسیرهای عصبی موجود، مسیر عصبی از بدو تولد و زمانی که با محرک های محیطی در تعامل است شکل می گیرد. وقتی از مسیر عصبی استفاده نشود، این مسیر به تدریج از بین می رود و دیگر کار نمی کند. بنابراین بهتر است کودکانی که برایشان کاشت حلزون تجویز می شود این کار را در اسرع وقت انجام دهند. البته باید حداقل هایی مانند وزن صحیح و … وجود داشته باشد. طبق اعلام وزارت بهداشت، حداقل یک سال سن را برای کاشت حلزون اعلام می کردند، اما اکنون در یک مرجع علمی جدید، آن را کمی پایین تر آورده اند. از طرفی تا 4 سالگی پاسخ خوبی از کاشت حلزون به دست آمد. حتی پیوند حلزون بعد از 4 سالگی جواب می دهد، اما نیاز به کار بیشتری دارد و احتمال موفقیت کمتر خواهد بود. اما بیش از چهار سال است که موارد موفقی در کشور وجود دارد. در هر صورت گفته می شود دوران طلایی پرورش حلزون تا 4 سال است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا