عمومی

احداث پتروشیمی در میانکاله؛ اقدام نحس سال!

نیازی به توضیح دلایل این تصمیم اشتباه نیست چرا که هزاران صفحه مقاله در این زمینه نوشته شده و بسیاری از مدیران سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست از رئیس سازمان محیط زیست در این باره صحبت کرده اند. معاون رئیس جمهور. در اینجا دو یا سه نکته وجود دارد که ممکن است اهمیت کمتری داشته باشند:

همه می دانیم که این گروه در خارج از کشور تلاش می کند تا وضعیت ایران را بدتر کند. یک روز می گویند وضعیت برجام «کاملاً یخ زده است»، یک روز می گویند «خشونت» بر زنان، یک روز می گویند «کاهش ارزش پول ملی»، یک روز اطلاعات نادرست از ناسا پخش می کنند. اینکه ایران «سی ساله» در حال غیرقابل سکونت شدن است «و… یکی از دلایل آن انتقال سرمایه های اقتصادی و اجتماعی کشورمان به جای دیگری است. جای تاسف است که به نظر می رسد در داخل گروه هایی وجود دارند که دائماً در حال کار برای تخریب هستند. منظره باشکوه میهن و دزدیدن منابع طبیعی ملت و هیچکس جلوی آنها نیست و این گروه ها می خواهند حرف بزنند این گروه ها هم می خواهند به این نکته اشاره کنند که در ایران قانون ارزشی ندارد و ریز و درشت دارند جنایت می کنند و نه اصولی است و در ایران جایی برای خوش بینی وجود ندارد.

آیا می توان در کنار یکی از معدود تالاب های کشور و در خاک هایی با عمق چند سانتی متری در چند روز از سال و در شرایطی که سرسبز و طبیعی بدون سرمایه گذاری خاصی «ایجاد» کرد؟ میلیون ها بازدید کننده در سال داشته باشید؟ جابز (که دروغ است و این پروژه بسیاری از مشاغل دیگر را از بین می برد) یکی از آلاینده ترین صنایع را با هزینه میلیاردها تن راه اندازی کرده است؟! گفته می شود سرمایه گذاران این پروژه بخش خصوصی هستند. اما جدا از این که اساساً در ایران افراد خصوصی سالمی نداریم که بتوانند از این سرمایه کلان استفاده کنند، سوال اینجاست که چند نفر از این آقایان بخش خصوصی زمینی مانند میانکاله خریدند؟ خسارت وارده به منابع آب گازهای شیمیایی را چگونه جبران خواهند کرد؟ چقدر مواد خام و انرژی برای صنعت خواهند خرید؟ چقدر منابع بانکی و بودجه ملی را تصرف می کنند و چقدر باعث تورم می شوند؟ با آلودگی نوری پتروشیمی که کل دریاچه و زندگی پرندگان را مختل می کند چه خواهند کرد؟

نکته دیگر این است آیا انقلاب اسلامی باید وابستگی کشور به نفت را از بین ببرد؟ در شمال و جنوب کشور روی علفزارها و باغ ها و فرودگاه ها و وسط تالاب ها و دریاها سرمایه گذاری کلانی برای استخراج نفت می کنیم؟! درست چند روز قبل از براندازی ناگوار، رهبرانقلاب برای دومین بار در سالهای اخیر بر حفظ محیط زیست تاکید کردند؟! چرا آقایان با توجه به گرمایش زمین به این نکته توجه نمی کنند که بهترین مکان برای نفت و گاز اعماق زمین است؟!

تردیدی ندارم که این مجتمع سازی و بهره مندی بخشی از محیط زیست از اموال عمومی کشور و عدم سود معقول از تولیدات آن باعث شده تا برخی از افراد صاحب نفوذ استان به این گونه پروژه ها ادامه دهند. ناخواسته …. بوی آزاردهنده نفت بخش مهمی از تاریخ و سرزمین ما را خفه کرد … دیگر جایی نروید!

* فعالان محیط زیست

4747

دکمه بازگشت به بالا