علمی و پزشکی

آمادگی ایران و تاجیکستان برای توسعه دیپلماسی سلامت

وزیر بهداشت از آمادگی ایران برای توسعه همکاری های مشترک با تاجیکستان در حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در دیدار با جمال الدین عبدالله زاده وزیر بهداشت تاجیکستان و هیئت همراه با تایید این مطلب که ایران و تاجیکستان کشورهای هم زبان و دوست و خویشاوند هستند، صمیمیت بین دو کشور را تایید کرد. کشورها باید در عمل نشان داده شوند که همکاری بین دو کشور را گسترش دهند.

وی افزود: حوزه سلامت بسیار گسترده و فراگیر است و امیدواریم این همکاری‌ها بین دو کشور ایران و تاجیکستان در همه حوزه‌های بهداشتی تقویت شود.


دکتر عین اللهی زبان های مشترک ایران و تاجیکستان را فصل مشترک در ایجاد و تقویت روابط سلامت محور دو کشور گردشگری، سلامت، تبادل استاد و دانشجو، همکاری های پژوهشی و همکاری های تجاری دانست. پزشکی و تجهیزات پزشکی از جمله موضوعاتی است که می تواند به گسترش روابط و توسعه همکاری های دو کشور کمک کند.


فرصت از ارعاب و تنبیه به وجود می آید


وزیر بهداشت کشورمان در ادامه تاجیکستان را یکی از موفق ترین کشورها در مدیریت و کنترل کووید 19 عنوان کرد و یکی از مشکلات کشورمان را تحریم های سخت و غیرانسانی رژیم استکبار دانست. البته این تحریم ها نه تنها محدودیتی برای ما ایجاد نکرد، بلکه به جای تهدید به ایجاد فرصت ها منجر شد.
بدنیا آمدن؛ زیرا بسیاری از تجهیزات پزشکی که زمانی وارد کشور شده بود، پس از تحریم ها در دسترس ما نبود و اکنون با تلاش یک شبه دانشمندان ما این دستگاه ها در داخل کشور ساخته شده و حتی از خارج نیز خارج شده است.


وی گفت: این موضوع در مورد واکسن کرونا نیز صدق می کند، زیرا دانشمندان ما برای ساخت موفقیت آمیز واکسن کرونا بر دانش خود تکیه می کنند و اکنون شش مرکز واکسن در کشور داریم. همچنین 98 درصد از نیاز دارویی کشورمان در داخل تولید و تامین می شود.


اهمیت رشد و تقویت یک شرکت مبتنی بر دانش


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس تاکید و دستور مدیریت عالی برای کمک به شرکت های دانش بنیان، تاکید زیادی بر رشد شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد.


دکتر عین الهی با اشاره به ادغام آموزش های پیشرفته پزشکی در خدمات بهداشتی و درمانی گفت: با این اقدام دانشگاه علوم پزشکی در اختیار حوزه بهداشت و درمان کشور قرار گرفته و می توانیم پاسخگوی تقاضا باشیم. بسیاری از کشورها. در حال حاضر 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 20000 هیات علمی و 270000 دانشجو در رشته های علوم پزشکی داریم.


آمادگی ایران برای همکاری با مراکز تحقیقاتی خارجی


دکتر عین اللهی تاکید کرد: 800 مرکز تحقیقاتی در کشور ما آماده همکاری با مراکز تحقیقاتی کشورهای مختلف هستند.


وزیر بهداشت ضمن تاکید بر تشکیل کارگروه مشترک نظارت بر همکاری ها و تفاهم بین طرفین گفت: سلامت بدون مرز است و ما چشم به راه همکاری در حوزه سلامت با کشورهای منطقه هستیم و بسیار زیاد خواهد بود. از سازش تا حد امکان.


در این دیدار با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت جمهوری تاجیکستان، تفاهم نامه همکاری های بهداشتی دو کشور به امضا رسید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا