چه کنیم تا آلزایمر نگیریم؟

چه کنیم تا آلزایمر نگیریم؟

حافظه توانایی یا ظرفیتی است که با تمرین و اتخاذ یک سبک زندگی سالم قابل بهبود است.

به گزارش سلام آنلاین سلام آنلاین، توانایی شگفت انگیز مغز در تغییر و گسترش اتصالات عصبی جدید به «نوروپلاستیسیته» معروف است. از طریق تحقیقات بر روی نوروپلاستیسیته، دانشمندان دریافتند که ظرفیت حافظه ما ثابت نیست، بلکه مانند پلاستیک انعطاف پذیر است. برای بهره مندی از مزایای کامل نوروپلاستیسیتی، باید مغز خود را تمرین دهید و از بدن خود مراقبت کنید.

این 17 ترفند موثرترین راه برای بهبود حافظه هستند:

1. مهارت های جدید بیاموزید.

قدرت حافظه مانند قدرت عضلانی است. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، قوی تر است. شما باید مغز خود را کنترل کنید. یادگیری مهارت های جدید راهی عالی برای تقویت ظرفیت حافظه مغز شماست. به عنوان مثال، یادگیری ابزارهای جدید، آزمایش سفال، انجام بازی های فکری مانند سودوکو یا شطرنج، یا حتی یادگیری یک زبان جدید، یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که صحبت کردن به بیش از یک زبان می تواند مشکلات حافظه را در افراد مبتلا به زوال عقل به تاخیر بیندازد.

2. تکرار و بازیابی

هر زمان که اطلاعات جدیدی یاد می گیرید، اگر دوباره این کار را انجام دهید، آن اطلاعات را در حافظه خود نگه می دارید. تکرار رابطه ای که بین نورون ها برقرار می کنیم را تقویت می کند. آنچه می شنوید را با صدای بلند تکرار کنید، سعی کنید آن را در یک جمله به کار ببرید، یادداشت کنید و با صدای بلند بخوانید. سپس سعی کنید این اطلاعات را بدون نگاه کردن به جایی که آن را یادداشت کرده اید دانلود کنید. روش‌های دانلود تجربه یادگیری طولانی‌تر و معنادارتری ایجاد می‌کند.

3. بوم گردی را امتحان کنید

رفتن به طبیعت بر سلامت روحی و جسمی ما تأثیر مثبت دارد. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که پیاده روی در یک باغ یا فضای سبز حافظه و توجه را در مقایسه با یک باشگاه ورزشی یا محیط داخلی بهبود می بخشد.

4. وزن خود را کاهش دهید.

افراد دارای اضافه وزن بافت مغزی کمتری دارند. اضافه وزن مغز را کوچک می کند و بر حافظه تأثیر منفی می گذارد.

5. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه ای نقش مهمی در بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به پارکینسون و زوال عقل دارد. میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، غلات کامل، مرغ یا بوقلمون، روغن زیتون یا نارگیل، ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای هستند.

ماهی چرب منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 نقش مهمی در ساخت سلول های مغز و عصبی دارد که برای یادگیری و حافظه ضروری است و زوال شناختی را به تاخیر می اندازد.

6. از تمام احساسات خود استفاده کنید.

راهبرد دیگر برای بهبود حافظه این است که برای کمک به حفظ اطلاعات به یک احساس تکیه نکنید. در عوض، آنها اطلاعات را با سایر احساسات، مانند بینایی و رنگ، طعم و مزه، و بویایی و بویایی مرتبط می کنند.

7. بلافاصله به گوگل مراجعه نکنید

امروزه تکنولوژی مدرن در زندگی جایگاهی دارد، اما متأسفانه ما را از نظر ذهنی تنبل کرده است. قبل از اینکه برای کسب اطلاعات به Google یا دستیار تلفن هوشمند مراجعه کنید، سعی کنید از حافظه خود استفاده کنید و آن را برای دانلود آن به چالش بکشید. این فرآیند باعث تقویت مسیرهای عصبی در مغز می شود.

8. GPS را فراموش کنید

یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که هر بار که رانندگی می کنید به GPS تکیه می کنید. در سال 2013، محققان دریافتند که با تکیه بر دستگاه های ناوبری مانند GPS، بخشی از مغز به نام هیپوکامپ که مسئول حافظه، اندازه و انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت است، ضعیف می شود. این با زوال عقل و از دست دادن حافظه همراه است. حداقل برای مسیری که قبلا سفر کرده اید، سعی کنید به جای پیروی از دستورالعمل های مرورگر، از حافظه خود استفاده کنید. یا در آخر، از GPS برای رسیدن به مقصد استفاده کنید، اما از مغز خود برای رسیدن به خانه استفاده کنید.

9. خودت را مشغول کن

یک برنامه روزانه شلوغ می تواند خاطرات را در مراحلی از مغز نگه دارد. مطالعات عادات پرمشغله را با تمرین شناخت بهتر مرتبط می دانند.

10. سازماندهی کنید

افرادی که منظم هستند در به خاطر سپردن چیزها بهتر هستند. استفاده از چک لیست یا دفترچه یادداشت راهی عالی برای سازماندهی است. دست خط روی کاغذ به جای یادداشت های الکترونیکی روی رایانه یا تلفن همراه، احتمال بازیابی یا بازیابی را افزایش می دهد.

11. به طور منظم بخوابید

هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. سعی کنید این عادت را در روزهای تعطیل یا آخر هفته رعایت کنید. این تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد.

12. باید فعالیت بدنی داشته باشد

نشان داده شده است که ورزش فواید شناختی دارد. توزیع اکسیژن و مواد مغذی را در بدن بهبود می بخشد و به ایجاد سلول های جدید در مغز کمک می کند که برای ذخیره سازی حافظه مورد نیاز هستند. مهمتر از همه، ورزش تعداد سلول های هیپوکامپ را افزایش می دهد. به آموزش فشرده نیاز ندارد؛ به عنوان مثال پیاده روی گزینه خوبی برای این منظور است.

13. با دیگران معاشرت کنید

انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند، بنابراین یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که احتمال ناپدید شدن افرادی که زندگی اجتماعی فعال تری دارند، کمتر است. حتی صحبت کردن با دیگران به مدت 10 دقیقه می تواند حافظه را بهبود بخشد.

14. آب بنوشید.

بخش مهمی از مغز از آب ساخته شده است. آب به عنوان یک جاذب برای مغز و نخاع عمل می کند و به سلول های مغز ما کمک می کند تا از مواد مغذی استفاده کنند. بنابراین از دست دادن اندک آب می تواند تأثیر فاجعه باری داشته باشد. طبق تحقیقات، کم آبی خفیف باعث ضعیف شدن مغز و اختلال در حافظه می شود. حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.

15. قهوه بنوشید

کافئین حافظه را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و زوال عقل را کاهش می دهد. با این حال، توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کافئین یا مصرف آن در اواخر روز می تواند تأثیر معکوس داشته باشد، زیرا می تواند خواب شما را مختل کند.

16. مدیتیشن

مدیتیشن ارتباط بین سلول های مغز را تقویت می کند. مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن بسیاری از عملکردهای شناختی مانند تمرکز، حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد.

17. مدیریت استرس

وقتی استرس دارید، بدنتان هورمون های استرس مانند کورتیزول ترشح می کند. کورتیزول به شدت فرآیندهای حافظه را مختل می کند و توانایی ما را برای بازیابی حافظه طولانی مدت مختل می کند. استرس و افسردگی می تواند مغز را ضعیف کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا