عمومی

مساله آلودگی هوای اصفهان شبیه نامعادله است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین بابک صادقیان شامگاه جمعه در برنامه زنده تلویزیونی با موضوع آلودگی هوای اصفهان، مشکلات اصلی آلودگی هوا و سایر معضلات زیست محیطی اصفهان از سالی به سال دیگر افزایش یافت، سالی مانند عدم تعادل است که توسعه در آن جریان دارد. سمت. شرایط جوی نامتعارف و خاص این داستان کابل و طرف دیگر این عدم تعادل وزن سبک حفاظت از محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه این عدم تعادل امروز و دیروز اتفاق نیفتاد، خاطرنشان کرد: عدم تعادل زیست‌محیطی اصفهان از پنج دهه پیش آغاز شده و علی‌رغم تلاش‌های موقتی که انجام می‌شود، اکنون بر آن اصرار داریم، اما پاسخگوی تعادل این عدم تعادل نیست. به دلیل شرایط آب و هوایی که دهه هاست در نظر نگرفته ایم.

رئیس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر گذشتگان ما به شرایط اقلیمی اصفهان توجه می کردند این حجم صنعتی و جمعیت در 50 کیلومتری اصفهان ایجاد نمی شد.

صادقیان خاطرنشان کرد: 70 درصد صنایع و جمعیت استان در 8 درصد مساحت آن در 50 کیلومتری اصفهان متمرکز شده است و این در حالی است که اصفهان دارای شرایط ویژه ای در ارتباط با اقلیم و توپوگرافی است.

وی با بیان اینکه اصفهان در روزهای اخیر رکورددار شاخص های آلایندگی در بین شهرهای کشور است، گفت: اصفهان در روزهای اخیر ارقام و شاخص های بالاتری نسبت به سایر شهرها از جمله پایتخت داشته است. کشور. کابل و امسال تعداد روزهای بد اصفهان نسبت به آبان و آذر سال گذشته افزایش داشته است.

نیروی انتظامی مسئولیتی در قبال میزان ذخیره سازی و آلودگی در اصفهان ندارد.

مدیر اداره امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان علت اصلی آلودگی هوای اصفهان را سیاست های کلان پنجاه سال اخیر و ذخیره سازی عنوان کرد. سلام که با وجود شرایط موجود اصفهان همچنان پابرجاست.

صادقیان افزود: تلاش های زیادی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده است اما تصویب قوانین و مقررات از جمله طرح جامع کاهش آلودگی هوا و قوانین هوای تازه نتوانسته پاسخگوی این حجم باشد در اصفهان.

اقلیم نقش مهمی در اقلیم اصفهان دارد

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات علمی و آماری موجود، اگر در منطقه بیش از 50 درصد از روز سال، میزان هوای آرام کمتر از 3 متر در ثانیه باشد، بارگیری صنعت مستعد توصیه نمی شود. در آن. منطقه در حالی که در اصفهان بیش از 80 درصد از روزهای سال سرعت باد کمتر از سه متر بر ثانیه است.

مدیر آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر اینکه علت اصلی آلودگی هوای اصفهان ناشی از اقلیم و هواشناسی است، گفت: در سال 1395 دو مطالعه توسط دانشگاه اصفهان انجام شد. مربوط فهرستی از آلودگی هوا تهیه شده است، میزان آلودگی را از منابع مختلف می یابیم، نسبت آلودگی بسته به شرایط آب و هوایی، سرعت و جهت باد، رطوبت و نور خورشید متفاوت است.

صادقیان افزود: بر این اساس در سال 1398 مطالعه ای با همکاری اداره کل هواشناسی استان اصفهان انجام شد. مربوط سهم انتشار گازهای گلخانه ای و تأثیر آنها در منطقه پانزده اصفهان و شعاع 50 کیلومتری آن اعمال شد که نتایج قابل توجهی به همراه داشت.

سهم 76 درصدی حمل و نقل در آلودگی هوای اصفهان

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده سهم حمل و نقل از آلودگی هوا در 15 منطقه اصفهان 76 درصد و سهم کارخانه های ذوب 6 درصد بوده است، افزود: این در حالی است که در لنجان بر خلاف آمار است که بیش از 80 درصد آلودگی شهر متاثر از فعالیت های ذوب است و سهم سایر منابع از جمله حمل و نقل 20 درصد است.

رئیس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه وقتی یک واحد صنعتی در منطقه ای ایجاد می شود، مهاجرت، بسیج جمعیت، توسعه راه و حمل و نقل را به همراه دارد و باید گفت بخشی از این امر است. سهم 76 درصدی حمل و نقل در آلودگی مناطق پانزده گانه اصفهان مربوط به این صنعت به دلیل جابجایی روزانه پرسنل، تامین مواد اولیه و توزیع است.محصول به صورت خودرویی ساخته می شود.

64 درصد ناوگان حمل و نقل انتقال سنگین در اصفهان می پوشند

صادقیان خاطرنشان کرد: بیش از 64 درصد ناوگان حمل و نقل سنگین از جمله کامیون ها بالای 15 سال و برخی از آنها بالای 25 سال سن دارند. آلودگی اصفهان نقش مهمی دارد.

وی در ادامه به استفاده از گازوئیل در صنایع مختلف اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت گاز استان اعلام کرده است که بیش از 70 درصد گاز مصرفی اصفهان به نیروگاه ها و صنایع می رود و تا نیمه دوم سال مصرف نشود. و از نظر کمبود گاز و اجباری نبودن آن، بحث استفاده از سوخت های مایع مانند گازوئیل در صنایع بزرگی مانند سیمان و نیروگاه ها مطرح نیست.

رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اولویت کشور تامین گاز طبیعی است، افزود: گاز طبیعی سوخت پاک است. به گفته گاز طبیعی، روز به روز افزایش می یابد و به دلیل کمبود، مجبور به روی آوردن به سوخت مایع هستند.

دو سوم مصرف گازوئیل اصفهان بخشی از حمل و نقل است

صادقیان با تاکید بر اینکه اولویت سوخت گاز است، گفت: هم اکنون در استان اصفهان حدود 13 میلیون لیتر گازوئیل در شبانه روز سوزانده می شود که هشت میلیون لیتر آن برای حمل و نقل و دو سوم مصرف است، گازوئیل در استان صحرا وسیله ای برای سوخت است. حمل و نقل.

وی با اشاره به اینکه سوخت گازوئیل کم سولفور در 50 کیلومتری اصفهان و 80 درصد استان توزیع می شود، گفت: اصفهان بزرگترین مصرف کننده گازوئیل در کشور و دومین مصرف کننده بزرگ چهار فرآورده نفتی در بخش خود است.

محیط زیست آلودگی را رها نمی کند.

رئیس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: بسیاری از معضلات آلایندگی شهر اصفهان باید در سطح ملی برطرف شود که از جمله آنها می توان به مشکل تخلیه خودروهای آسیب دیده و خودروسازان اشاره کرد. اما این مشکلات ناشی از محدودیت های کشورهای درگیر است.

صادقیان با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و 470 هزار دستگاه خودرو به تیم حمل و نقل پیوستند، گفت: از این تعداد 10 درصد از استان اصفهان و 147 هزار دستگاه خودرو وارد ناوگان حمل و نقل اصفهان شده است در حالی که در استان تنها 2 هزار و 500 خودرو فرسوده در مرکز منهدم شد.

وی با تایید اینکه سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت خود را در زمینه آلودگی هوا متوقف نکرده است، خاطرنشان کرد: با وجود تولید سوخت، خودرو استانداردی برای این سوخت نداریم و این به مشکل اداره کل کشور برمی گردد.

دکمه بازگشت به بالا