تازه های کسب و کارعمومی

معرفی بدافزارهای موبایل که نباید روی گوشی شما باشند

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تقریبا همه افراد گوشی هوشمندی در اختیار دارند. وجود گوشی‌های هوشمند باعث تفاوت سبک زندگی افراد و ایجاد سرگرمی‌های بیشتر برای آن‌ها شده است. سیستم‌عامل محبوبی که اکثر افراد از طریق گوشی‌های هوشمند خود با آن سروکار دارند، سیستم‌عامل اندروید است. به همین خاطر، روز به روز تعداد نرم‌افزارهای متنوع و جدیدی که برای گوشی‌های اندروید ساخته و عرضه می‌شود، افزایش می‌یابد. با این‌که نصب و استفاده از این برنامه‌های متنوع و کاربردی، وسوسه‌برانگیز است، اما در این بین، باید حواس‌تان باشد که برنامه‌های ویروسی اندروید را روی گوشی خود نصب نکنید، زیرا چنین برنامه‌هایی می‌تواند شما را با مشکلات جدی در استفاده از تلفن همراه‌تان روبه‌رو کند. در ادامه این مطلب، برای شناخت بیشتر برنامه‌های مخرب اندروید با مجله تکنولایف همراه باشید تا آگاهی لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

شناسایی 8 اپلیکیشن مخرب برای گوشی‌های اندروید

آیا شما با اپلیکیشن‌های مخرب که برای گوشی اندرویدی شما خطرناک هستند، آشنایی دارید؟

بدافزار چیست؟ متاسفانه اکثر بدافزارهای اندروید یا به‌اصطلاح برنامه‌های ویروسی اندروید برای مدتی طولانی شناسایی نمی‌شوند و مخفی می‌مانند. یعنی حتی اگر کاربران تمام موارد امنیتی را رعایت کنند، باز هم احتمال این وجود دارد که گرفتار برنامه‌های مخرب اندروید شوند. فروشگاه گوگل پلی در سال‌های اخیر یکی از محبوب‌ترین‌ها برای دانلود نرم‌افزارهای مخصوص گوشی اندروید شناخته شده که کاربران اندروید از آن استفاده می‌کنند. اما کارشناسان امنیتی در نتیجه تحقیقات انجام‌شده از وجود برنامه‌های مخرب گوگل پلی خبر داده‌اند. در نتیجه، دانلود برنامه مخرب اندروید می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز و پردردسر باشد، پس لازم است در این زمینه اطلاعات کافی و درست داشته باشید تا چنین برنامه‌هایی را دانلود نکنید یا اگر یکی از آن‌ها را نصب کردید، هر چه سریع‌تر اقدام به حذف برنامه‌های مخرب اندروید کنید.

  1. اپلیکیشن مخرب S.M.T.H اندروید

برنامه S.M.T.H از برنامه‌های مخرب اندروید شناخته شده است. این برنامه برای بازی طراحی شده که از سنسورهای داخلی گوشی استفاده می‌کند. در واقع، با پرتاب گوشی خود به هوا، میزان به هوا انداختن را برای شما اندازه می‌گیرد. این اپلیکیشن حدود 10سال پیش معرفی شد، اما امروزه از آن به‌عنوان برنامه‌ای مخرب یاد می‌شود؛ چون قطعاً پرتاب گوشی می‌تواند به آن آسیب وارد کند و این احتمال وجود دارد که فرد نتواند گوشی را هنگام فرود، به‌موقع بگیرد. این کار به خصوص با توجه به در کشور منطقی به نظر نمی رسد.

حتما بخوانید:

  1. بدافزار اندروید Dolphin Browser

اگر این مرورگر را روی گوشی خود دارید، هر چه سریعتر به حذف آن اقدام کنید!

مرورگر Dolphin جزو یکی از برنامه‌های مخرب اندرویداست. این مرورگر جزو اپلیکیشن‌های پرطرفدار اندرویدی است که از فلش پشتیبانی می‌کند. اما متأسفانه میزان امنیت آن بسیار پایین است. مثلاً این مرورگر جست‌وجوهای شما را حتی در حالت ناشناس نیز ذخیره می‌کند. از دیگر مواردی ناامن بودن این مرورگر این است که حتی اگر آدرس IP اصلی خود را تغییر داده باشید، باز هم آن را نشان می‌دهد. شاید در نگاه اول، مزیت‌های این برنامه مانند پخش‌کننده ویدئو و تقویت‌کننده سرعت گوشی شما را وسوسه کند، اما باید بدانید هیچ‌کدام از آن‌ها کاربردی و واقعی نیست و تأثیر مخرب آن روی دستگاه شما بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

در ابتدا، این برنامه به‌عنوان یک اپلیکیشن گالری تصویر ساده و کاربردی ارائه شد. با اینکه اپلیکیشن پررزق و برقی نبود و امکانات آن ساده بود، اما ارتباطات روشن و به‌روزرسانی‌های مداوم آن، باعث شده بود کاربران اندرویدی زیادی از این برنامه استفاده کنند. اما در سال 2015، شرکتی چینی به‌نام Cheeth Mobile، این اپلیکیشن را خرید و بعد از آن، این برنامه به‌سرعت در بین فهرست برنامه‌های مخرب اندروید جای گرفت. زیرا این شرکت چینی، داده‌های کاربران را روی سرورهای خود، آپلود می‌کرد. در این رابطه نیز، کاربران گوگل پلاس متوجه درخواست‌های DNS جدید مرتبط با این اپلیکیشن شده بودند.

یادداشت های روزانه خود را روی گوشی انجام می دهید؟

برنامه ویروسی اندروید که می‌تواند برای شما چالش درست کند.

این اپلیکیشن به‌عنوان یک برنامه ذخیره باتری شناخته شده که حدود 7.8 میلیون دانلود داشته است. اما متاسفانه این برنامه نیز، جزو برنامه‌های ویروسی اندروید است که در عمل اصلاً نمی‌تواند سرعت شارژ دستگاه شما را تغییر دهد. همچنین به‌عنوان پادشاه تبلیغات شناخته شده است. این نرم‌افزار تقریبا حامی تمامی تبلیغات است که شما در سایر اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. تبلیغات خود این بدافزار روی صفحه قفل و نوار اعلان‌های شما، نمایش داده می‌شود. علاوه بر آن نمودارها و انیمیشن‌های آن همگی تقلبی هستند.

با تکنولوژی های جدید شارژ چقدر آشنا هستید؟

  1. مرورگر مخرب UC Browser

یکی دیگر از browserهای مخرب که باید به گوشی خود حذفش کنید!

جمع‌بندی

سیستم عامل اندروید به‌عنوان یک سیستم عامل open source شناخته شده است، به همین دلیل به هکرها و مجرمان سایبری اجازه می‌دهد تا به‌صورت پیش‌فرض روی هر اپلیکیشنی که بخواهند، برنامه‌های مخرب و ویروسی نصب کنند. لازم به یادآوری است که در بعضی موارد، وضعیت این برنامه‌های مخرب اندرویدی حتی بررسی هم نمی‌شود. بنابراین، در نهایت ممکن است شما متوجه خطری نباشید که گوشی و اطلاعات شما را تهدید می‌کند تا اینکه در نهایت، به سیستم عامل شما آسیب جدی وارد شود. پس برای جلوگیری از این مشکلات ناخوشایند، بهتر است هر برنامه‌ای را از گوگل پلی روی گوشی اندرویدی خود نصب نکنید و قبل از دانلود، کاملاً از امنیت اپلیکیشن مطمئن شوید تا جزو اپلیکیشن‌های مخرب گوگل پلی نباشد و باعث ویروسی شدن گوشی شما نشود.
اگر شما نیز با برنامه‌های مخرب اندروید آشنایی دارید، خوشحال می‌شویم آن را با کاربران تکنولایف برای آگاهی بیشتر به اشتراک بگذارید.

می‌خواهید لپ تاپ اپل خود را بفروشید یا به تنظیمات کارخانه برگردانید؟ مطلب زیر را بخوانید:

بدافزار چیست؟

به هرگونه کد مخرب یا نرم‌افزار که امنیت اطلاعات و یا منابع کاربر قربانی را به بصورت ناخواسته به خطر می‌اندازد، بدافزار گفته می‌شود. بدافزارها براساس رفتارها و اهداف به دسته‌های گوناگون تقسیم‌بندی می‌شوند. بطور مثال، بدافزارهایی که می‌توانند با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های شبکه یا نرم‌افزارها سیستم‌های دیگر را آلوده و خود را منتشر کنند، کرم‌افزار نامیده می‌شوند. و همچنین بدافزار‌هایی که در قبال اطلاعات به سرقت رفته یا رمز شده از قربانی خود درخواست باج می‌کنند، باج‌افزار نامیده می‌شوند.

باتوجه به خطرات و خسارات ناشی از آلودگی به انواع بدافزارها، می‌بایست با بدافزارهای در حال گسترش و همچنین راهکارهای مقابله و پیشگیری از آلودگی یا گسترش آن‌ها آشنایی داشت.

بدافزارهای گوشی چه قابلیت هایی دارند؟

  • جمع آوری و ارسال مختصات GPS، لیست تماس، آدرس ایمیل و غیره را به اشخاص ثالث
  • ارسال پیام کوتاه ناخواسته به شماره های ویژه
  • ایجاد تماس ناخواسته به شماره های ویژه
  • ضبط مکالمات تلفنی و ارسال آنها برای مهاجمان
  • کنترل نمودن گوشی موبایل آلوده شده
  • دانلود سایر نرم افزارهای مخرب بر روی گوشی های آلوده شده
  • تحریک نمودن مشترک جهت کلیک نمودن بر روی لینک های تبلیغاتی برای آلوده نمودن گوشی وی

چه کارهایی برای پیشگیری باید انجام داد؟

اگر آلوده شدیم، چه کنیم؟

  • گوشی مشکوک یا آلوده را با استفاده از آنتی ویروس پویش و پاکسازی کنید.
  • در صورتیکه از گوشی خود جهت انجام تراکنش های مالی استفاده می نمائید. در خواست کارت جدید از بانک خود نمائید و همچنین اقدام به تعویض رموز بانکی نمائید.
  • در رفتارهای خود تجدید نظر نمائید. از آنجائیکه دقیقا نمی توان فهمید که چگونه به بدافزار آلوده شده اید، سعی نمائید در رفتارهای خود تجدید نظر کنید. بعنوان مثال بدون خواندن مجوزهای نصب برنامه کاربردی، آنرا نصب ننمائید. از برنامه هایی که کرک شده اند استفاده ننمائید. از کلیک کردن بر روی لینک های نامشخص خودداری فرمائید.
  • این احتمال وجود دارد که آنتی ویروس ها قادر به شناسایی بدافزارها نباشند. در این مرحله پیشنهاد می گردد تا گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانیم. با اینکار تمام اطلاعات موجود بر روی گوشی مشترک پاک خواهد شد. همانطور که پیشتر اشاره گردید، می بایست از اطلاعات موجود بر روی گوشی پشتیبان گیری شود تا در صورت بازگرداندن به تنظیمات کارخانه اطلاعات گوشی محفوظ بماند.
  • با باز گرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه، احتمال قریب به یقین دیگر بدافزاری بر روی گوشی شما وجود نخواهد داشت. اما اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که گوشی شما دیگر آلوده نمی باشد. پیشنهاد میگردد تا گوشی خود را فلش نمائید زیرا که برخی از بدافزارها در سطح هسته سیستم عامل گوشی قرار می گیرند. با اینکار سیستم عامل گوشی مجددا از نو نصب گردیده و لذا دیگر بدافزاری بر روی گوشی شما وجود نخواهد داشت. برای دانلود از سافت گذار کلیک کنید
دکمه بازگشت به بالا