اقتصادی

مصالح ساختمانی روی دست دلالان مانده است؟

بن بست در بخش ساخت و ساز در کنار کندی حرکت واقعی طرح ملی مسکن، منجر به تمرکز تولید مصالح ساختمانی در دست شرکت ها و دلالان شده است که قیمت ها را از سال گذشته تا پایان بهار امسال افزایش داده است. . . قیمت سیمان در تابستان نسبت به بهار 15 درصد کاهش یافت و قیمت فولاد و فولاد ثابت بود.

به گزارش سلام آنلاین، بررسی‌های حوزه ساختمان نشان می‌دهد که برخی از سازندگان در بازرسی مصالح ساختمانی دچار مشکل هستند. با این حال، شرکت و کارگزار مواد همچنان با مدیر پروژه تماس می گیرند. اقساط نهاده های ساختمانی تشویق می کنند

به نظر می رسد رکود بازار مسکن بر بخش ساخت و ساز تاثیر گذاشته است. تولید مسکن در بهار امسال در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.1 درصد و در کل کشور 13 درصد کاهش داشته است. بیشتر پروانه های ساختمانی صادر شده در پاییز و زمستان سال گذشته مربوط به طرح نهضت ملی مسکن بوده است. پروژه هایی که به دلیل کمبود منابع به تدریج در حال رشد هستند.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند رونق ساخت و ساز می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود. اما از سوی دیگر برخی می گویند عرضه مسکن منجر به کاهش فشار تقاضا می شود و در بلندمدت به نفع مردم است. از آنجایی که قیمت مسکن سنگین ترین در سبد یک خانوار است، تحویل در خانه می تواند هزینه های خانوار را به طور چشمگیری کاهش دهد و تورم را کاهش دهد.

صحبت های وزارت راه و شهرسازی از اجرای نهضت ملی مسکن یک میلیونی. این در حالی است که طبق اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، این پروژه برای 509 هزار واحد پیش بینی شده و 194 هزار واحد نیز به مرحله فونداسیون رسیده است. مسئولان این وزارتخانه می گویند باید به این تعداد واحدهای خودمالکی، نوسازی روستایی و … اضافه شود که کل تولید مسکن در کشور را به یک میلیون واحد افزایش می دهد.

اما وضعیت کلی نشان می دهد که امیدها به وعده وزارت راه و شهرسازی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی کم رنگ شده است. زیرا متقاضی نمی تواند عرضه کند. هزینه ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و سیستم بانکی برای وام دادن به واحد وارد این طرح نشد، پروژه ها کند اجرا می شوند.

تشدید بحران مسکن بدتر از سال گذشته بر صنایع ثانویه این بخش تاثیر منفی گذاشته است. اگرچه عواملی مانند کاهش عملیات مسکن، نوسانات ارز، قیمت‌ها، قطعی برق در مقاطعی و مشکلات صادرات سیمان و فولاد مشکلاتی را برای صنعت سیمان و فولاد ایجاد کرده است، اما سازندگان آنها را مهم‌ترین عوامل در کاهش سرعت می‌دانند. بازار نهاده های ساخت و ساز با کاهش شدید ساخت و ساز مسکن مواجه است. البته از زمان ورود سیمان در بورس کالا، این صنعت دستخوش تحول شد و بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

از سوی دیگر موفقیت برنامه دولت برای رفع محدودیت های برق کارخانه های سیمان و فولاد باعث کاهش تولید بیش از حد نهاده های ساختمانی شده است که حداقل از این نقطه نگرانی ها در مورد تورم مصالح ساختمانی کاهش یافته و بازار آرام شده است.

هزینه ساخت در تهران در تابستان 1401 نسبت به بهار 3.4 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در بهار نهاده های ساختمانی در پایتخت نسبت به زمستان 1400 26.3 درصد افزایش قیمت داشته است. در بین مدیران اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به «نقاشی ساختمان» با 9.9 درصد افزایش و کمترین تورم مربوط به گروه «شن بتن» با منفی 15.4 درصد بوده است. قیمت گروه «فولاد، میلگرد و پروفیل» نیز نسبت به بهار 0.4 درصد کاهش یافت. قیمت فعلی یک کیلوگرم میلگرد 16 تا 17 هزار تومان و قیمت تمام شده هر نوع سیمان تیپ 5 حدود 55 هزار تومان است.

در تابستان 1401 تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی در شهر تهران 29.3 درصد بود که نسبت به فصل قبل (43.4 درصد) 14.1 درصد کاهش داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا