اقتصادی

بانک‌ها از بخش مسکن گریزانند

رئیس انجمن سازندگان گفت: موافقان نهضت ملی مسکن گاهی اوقات نتوانسته اند پرداخت کنند و بانک هایی که به این پروژه وام داده اند از حوزه مسکن دوری کرده اند. در این شرایط بزرگ سازان منابعی را برای پروژه تامین کردند که با استقبال چندانی از سوی وزارت راه و شهرسازی مواجه نشد.

سید محمد مرتضوی در گفت وگو با سلام آنلاین، گفت: امسال بن بست و کاهش سرمایه گذاری در صنعت ساختمان فراتر از حد انتظار بود. سال گذشته تولیدکنندگان عمده انتظار کاهش 30 درصدی مجوز برای سال جاری را داشتند، اما این کاهش به حدود 50 درصد رسیده است.

وی طبق آمار بهار امسال، مربوط به کاهش 46 درصدی پروانه های صادر شده در تهران و 13 درصدی در کل کشور، گفت: آمار طرح نهضت ملی مسکن به کمک آمار آمده است.کشور. اما در تهران بی خانمان، تصویر بهتری از رکود به ما می دهد.

رئیس انجمن سازندگان عواملی مانند تورم 42 درصدی و افزایش 57 درصدی دستمزد را موثر در افزایش هزینه ساخت مسکن دانست و گفت: کارگران برای تامین معیشت خود نیازمند افزایش دستمزد هستند اما تاثیر تورم نامطلوب است. برای بخش مسکن همچنان ریسک های غیراقتصادی وجود دارد و این مشکلات باعث شده تا فعالیت در اقتصاد مسکن مهار شود.

مرتضوی تاکید کرد: شاید بهتر باشد قبل از اجرای قانون افزایش تولید و عرضه مسکن، مطالعات اجتماعی بیشتری در خصوص انرژی بخش تقاضا انجام شود. حدود 30 درصد از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی اجرا می شود که در این بخش عملکرد بهتری نسبت به مسکن دولتی خواهد داشت. اگر مالکیت شخصی را در آمار لحاظ نکنیم، حدود 12 تا 13 درصد از جمعیت در بخش دولتی سپرده اولیه کردند.

وی گفت: پروسه مسکن حداقل دو سال طول می کشد، اما گاهی اوقات برنامه های دولت در دو سال تکمیل نمی شود. گفته می شود یک میلیون و 600 هزار قطعه زمین برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است اما ارائه خدمات و انشعابات بسیار سخت و پرهزینه است، بخش مسکن سخت است.

رئیس انجمن بزرگ سازان تایید می کند که درخواست بزرگ سازان برای تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن نیست. زمین به مردم

مرتضوی خاطرنشان کرد: دولت به مدل واگذاری زمین شهری به افراد و تعاونی ها روی آورده است. تجربه نشان داده است که متقاضیان سعی در ساخت واحدهای مسکونی فاقد استحکام و ایمنی با کمترین هزینه دارند و این مشکل می تواند سازه های ناکارآمد را گسترش دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا