علمی و پزشکی

سوت زنی| پیشقدم شدن بیمارستان‌ و مطب‌های خصوصی در افزایش غیر قانونی تعرفه‌های پزشکی!

به گزارش شفاف این روزها بحث تعیین مالیات بر قبوض پزشکی و افزایش مراجعات به پزشکان در بخش های خصوصی و دولتی مورد توجه محافل سلامت قرار گرفته و جامعه پزشکی همواره خواهان افزایش این عوارض بوده است.

از سوی دیگر با توجه به تورم قابل توجه در جامعه و فشار بسیار زیاد مردم برای تامین معاش روزمره، مردم معتقدند که افزایش مالیات نباید بیش از حد باشد و کمر آنها را آزار دهد.

این در حالی است که علیرغم اشاره مسئولان جامعه، متخصصان پزشکی و اقشار مختلف جامعه، مالیات جدید هنوز به طور رسمی در سال جاری اعلام نشده است.

در چنین شرایطی برخی سازمان های نظام پزشکی و پزشکان با اشاره به تورم 48 درصدی جامعه تا اسفندماه سال گذشته، بر لزوم افزایش 60 درصدی عوارض پزشکی در سال جاری اشاره می کنند.

در چنین شرایطی، اعلام ارقام مالیات پزشکی امسال از سوی سازمان نظام پزشکی نیز واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. مالیات های حل نشده باید به شورای عالی بیمه ارائه شود و به طور رسمی به پزشکان و مراکز درمانی کشور ابلاغ شود.

بر اساس این توضیحات، در عمل شاهد پیشرفت برخی مراکز درمانی و پزشکان در افزایش اولیه مالیات پزشکی هستیم.

مثلا 10 روز پیش بیماری که برای درمان به یکی از بیمارستان های خصوصی مرکز پایتخت فرستاده شده بود با درخواست نوبت از پزشک ارتوپد با ویزیت 67 و 700 تومانی ویزیت شد و تحت نظر شفا بود.

اما تنها 10 روز که این بیمار برای ویزیت دوم به همان بیمارستان رفت، مجبور شد با درخواست پرداخت 104700 توماس از منشی روبرو شود!

او می گوید: «وقتی به این افزایش چشمگیر بیش از 37 هزار تومانی فقط در 10 روز اعتراض دارم و مهمتر از آن مالیات امسال هنوز نیست.» تایید و اعلام شده هنوز، او را مسخره کردم و گفتم: برو برو! نفر بعدی «منشی را ملاقات کردم.

مورد دوم یکی دیگر از اهالی تایید کرد که این هفته برای ملاقات پدرم به مطب ارتوپدی رفتم. این پزشک 200 هزار تومان برای ویزیت بیماران از جمله پدرم دریافت می کرد.

مالیات جدید هنوز تصویب نشده است

سعید کریمی معاون وزیر بهداشت وی در خصوص وضعیت مالیات پزشکی 1401 گفت: رقم مربوط به مالیات درمان امسال در شورای عالی بیمه مصوب شده است اما چون هنوز اعلام نشده است نمی توانم ارقام مربوطه را بگویم خیر.

معاون وزیر بهداشت افزود: در عین حال مصوبه برای تصمیم گیری نهایی به برنامه و سازمان بودجه ارسال و به هیئت مدیره ارسال می شود. طبق قولی که طی این هفته یا هفته آینده به ما داده شده، مالیات در هیئت دولت مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته وی، پیشنهاد وزارت بهداشت در خصوص مالیات نیز متفاوت است. البته ترکیب شورای عالی بیمه متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان های نظام پزشکی، دبیران شورای عالی بیمه، نمایندگان بیمه و… است و بحث افزایش مالیات چکشی مطرح است. در حال حاضر تعداد افزایش مالیات مشخص نشده است و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کریمی معتقد است این رقم نزدیک به 28.5 و 30 درصد افزایش است که مطمئنا آخرین رقم نیست و باید منتظر تصمیم هیئت دولت باشیم. البته باید توجه داشت که با توجه به افزایش حقوق بیشتر، بار بیمارستان ها رو به افزایش است. در نتیجه پیشنهادات افزایش مالیات حدود 28.5 درصد و 30 درصد است که در واقع همانطور که اعلام کردم تصمیم نهایی نیست و تصویب نشده است و تصمیم نهایی با هیئت وزیران است.

* مالیات 1401 هنوز اعلام نشده است

از سوی دیگر محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران وی در خصوص اظهارات ضد و نقیض افزایش مالیات پزشکی توضیح داد: گمرک 1401 هنوز ابلاغ نشده است و دولت و نظام پزشکی در حال تامین اعتبار هستند، بنابراین بار هزینه ها و پرداخت از جیب مردم بر دوش نیست. افزایش یافته و امیدواریم نتایج در هفته های آینده اعلام شود.»

با این حال هر چند جامعه قدردان و قدردان جامعه پزشکی است، اما لزوم رعایت قانون و پرهیز از قانون شکنی، ضرورت و انتظار جامعه پزشکی است و انتظار مردم از مسئولان بهداشت عمومی به ویژه وزارت بهداشت افزایش مراقبت های پزشکی است. . عوارض گمرکی. توان مالی اقشار مختلف جامعه محدود و مبالغ منطقی محدود شود و ثانیاً این تخلف را مشاهده نکنند و قبل از ابلاغ رسمی معافیت پیش از مالیات دریافت کنند.از سوی نهاد مسئول.

در خاتمه به اطلاع مخاطبان خبرگزاری و مراجع بهداشتی می رساند که اسامی و اطلاعات بیمارستان ها و متخصصان ذکر شده در گزارش مورد حفاظت خبرگزاری آنلاین سلام آنلاین بوده و در صورت نیاز در اختیار مراجع قانونی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری آنلاین سلام آنلاین

دکمه بازگشت به بالا