فرهنگ و هنر

سفر بیش از ۳ میلیون زائر به مشهد تا ۲۸ اسفند/ثبت بیش از ۲ میلیون نفر شب‌اقامت

سلام آنلاین/ خراسان رضوی معاون هماهنگی و مدیریت زیارت خراسان رضوی گفت: در پایان روز پایانی 7 اسفند 39/3 میلیون زائر برای زیارت وارد استان و مشهد شدند. تعداد اسکان زائران در اسکان استان و مشهد با احتساب اسکان موقت و اضطراری تا دیروز 2 هزار و 791 هزار شب بود.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد امروز هشتم اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در ستاد عملیات زائران خراسان رضوی در استانداری، با توجه به تعداد سفرهای انجام شده به خراسان رضوی و مشهد طی روزهای 15 لغایت 27 اسفندماه 96. گفت: امسال 646 هزار و 476 نفر به مشهد مقدس رفتند. و به این استان سفر کرد. این رقم در سال گذشته 518286 نفر بود.

امسال 621 هزار و 911 نفر با وسایل نقلیه شخصی به مشهد سفر کردند

او گفت: «برخی از این سفرها از طریق جاده، برخی از طریق حمل و نقل عمومی و خصوصی، برخی از راه آهن و برخی از طریق جاده انجام می شود.» ایرویز. امسال 621 هزار و 911 نفر با وسایل نقلیه شخصی به مشهد سفر کردند.

گنابادی نژاد درباره تعداد سفرهای حمل و نقل عمومی نیز بیان کرد: 21 هزار و 478 نفر با وسایل نقلیه عمومی به مشهد سفر کردند. همچنین در این مدت 850 سفر هوایی و 472 سفر ریلی به ثبت رسید.

تکمیل 80 درصد ظرفیت اقامتی در مشهد

گنابادی نژاد درباره وضعیت فعلی اسکان زائران در خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر مجموع ظرفیت اسکان رسمی در خراسان رضوی 130 هزار نفر شبانه روز است. این 130000 شب اقامت 50 درصد از کل ظرفیت اقامتگاه های رسمی کشور را پوشش می دهد. برای عید این ظرفیت را به 700 هزار اقامتگاه رسانده ایم که 80 درصد آن در حال حاضر تکمیل شده است.

وی همچنین با توجه به پیش بینی های انجام شده در خصوص اقامت زائران در مشهد گفت: در گذشته میانگین اقامت زائران 5 شب بود که این تعداد در 5 سال گذشته به سه شب رسیده است. امسال با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان نمی توان دقیقاً پیش بینی کرد که شرایط زندگی چگونه خواهد بود. برخی از زائران می توانند برای 10 روز اسکان رزرو کنند تا روزه بگیرند. همچنین اقامت آنها به همین دلیل می تواند بسیار کوتاه باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت زیارت خراسان رضوی گفت: مشهد همواره نقطه کلیدی در ساماندهی زائران در ایام نوروز بوده است. معمولاً در ایام نوروز هیچ مراسم مذهبی و همراهی با امام رضا (ع) نداریم، اما امروزه حضور زائران در مقایسه با مناسبت های مربوط به امام رضا (ع) بسیار بیشتر شده است.

وی گفت: سال گذشته 9 میلیون زائر در مشهد را در ایام نوروز تجربه کردیم. سال گذشته بیش از هشت میلیون زائر موفق به زیارت این حرم شدند، اما در ایام کرونا به دلیل محدودیت های کرونا، تعداد زائران در مشهد به شدت کاهش یافت و با 2 میلیون زائر برخی از نوروز را پشت سر گذاشتیم.

گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: نوروز امسال در مشهد شرایط متفاوتی دارد. یکی از این تفاوت ها مصادف شدن آغاز نوروز با ماه رمضان است و این امر بر بخشی از شرایط و مقتضیات سفر به مشهد طبیعتا تأثیر می گذارد. مشکل دیگر این است که به دلیل رفع وضعیت کرونا، سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد باید تکرار شود.

رضوی با بیان اینکه از دهه آخر صفر، ستاد زائران، ستاد خدمات سفر و 14 سازمان استانی را برای ساماندهی سفرها در دهه گذشته مستقر کرده ایم. نوروزی گفت: در این مدت مجموعه ای از مسائل مربوط به در سفر زیارتی نوروز امسال بررسی شد که در این بررسی ها 76 موضوع را احصاء کردیم که از این تعداد 26 موضوع مربوط به مشهد بوده و 35 موضوع مربوط به 19 استان در سطح ملی و یک موضوع بین المللی است.

بر اساس جلسه کارگروه سراسری زیارت امسال، گنابادی نژاد گفت: این گروه 24 راهکار برای نیازهای نوروزی زائر امام رضا (ع) ارائه کرده است. در مجموع با همکاری مسئولان و استفاده از ظرفیت استانی برنامه ریزی و هماهنگی با دقت انجام می شود. شعار امسال ستاد خدمات سفر استان به همراه هماهنگی آستان قدس است. شعار آستان قدس ما همه خادم الرضاییم و شعار ستاد با موضوع زیارت خانواده و تعالی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع امسال دو هدف اصلی در استقبال از زائران را ادامه می دهیم، گفت: از جمله این اهداف، اثربخشی زیارت در حوزه معرفتی و دیگری تقویت خدمات رسانی به زائران است.

مشهد دارای ظرفیت 16000 پارکینگ برآورد شده است.

گنابادی نژاد گفت: به عنوان مثال 16 هزار پارکینگ با توجه به اقدامات انجام شده برای رفاه زائران در مرکز مشهد، برنامه ریزی متمرکز و 4000 سرویس بهداشتی نیز ایجاد شده است. همچنین مقدمات ایجاد 120 نانوایی در اطراف حرم و بخش مرکزی شهر فراهم شده است. همچنین 600 واحد صنفی در مشهد شناسایی و ساماندهی شده اند که برای تامین 20 اقلام مورد نیاز زائران تلاش می کنند. این 600 واحد در سطح شهر با بنر مشخص شده و قیمت های مصوب نیز روی این بنرها درج شده است.

رضوی معاون هماهنگی امور زیارتی و استانداری خراسان در تشریح نحوه تردد زائران به مشهد مقدس گفت: بخش زیادی از زائران از طریق جاده به مشهد می آیند. از این رو به بهبود خدمات جاده ای توجه ویژه ای داشته ایم و 120 ایستگاه خدمات راهداری در جاده منتهی به مشهد فعال شده است. همچنین در نوروز امسال نقاط آسیب پذیر ورودی شهر شناسایی و تعداد قابل توجهی از آنها مرمت شد. مقدار باقی مانده با اقدامات اضطراری تهیه می شود.

وی افزود: برای اولین بار برنامه فرهنگی با عنوان «خدمات فرهنگی از آغاز تا آغاز» را برای زائران در نظر گرفته ایم که بیشتر این خدمات فرهنگی در مبدا و ورودی مشهد ارائه می شود.

گنابادی نژاد در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به ظرفیت حمل و نقل در نظر گرفته شده برای جابجایی زائران در مشهد، گفت: در حال حاضر 1500 دستگاه اتوبوس از جمله اتوبوس های سایر استان ها و سایر استان ها تردد می کنند و سایر افرادی که برای ایاب و زائران نیز با ما همکاری می کنند در نظر گرفته شده است. در ستاد خدمات مسافرتی استان سه راهکار برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داریم که بلیط آن به صورت رفت و برگشت فروخته شود. مصوبه دیگر این است که حداقل 500 دستگاه اتوبوس از طریق وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه استان در اختیار ما قرار می گیرد. امید است تخصیص این اتوبوس ها برای پیک های برگشت به نتیجه برسد.

وی افزود: همچنین تلاش می شود تا از نیروی اتوبوس های مشهد و تهران برای انحراف زائران در مسیر کوتاه استفاده شود.

معاون هماهنگی و مدیریت ستاد هماهنگی و مدیریت پایلوت استان کراسان با تایید خدمت رسانی 84 رام قطار به زائران گفت: البته تیم ملی زیارت تصمیم دارد که این تعداد به 90 مورد برسد و امیدواریم راه آهن همکاری لازم را داشته باشد. ما

پیش بینی می شود 50 پرواز در روز اوج زیارت به ظرفیت پروازهای مشهد اضافه شود

وی درباره وضعیت پروازهای استان در روزهای اخیر بیان کرد: بر اساس گزارش کمیته حمل و نقل سازمان گردشگری استان روزانه 118 پرواز در فرودگاه شهید انجام می شود، هاشمی نژاد در مشهد و پیش بینی های ما وجود دارد. 50 پرواز دیگر در ایام پیک انجام خواهد شد. سفرهای زیارتی باید افزایش یابد.

گنابادی نژاد از اجرای 9000 بازرسی در استان و مشهد از 24 اسفند تا امروز خبر داد و گفت: بیش از 40 شکایت از اهالی دریافت کرده است که حدود 900 پرونده تخلف تشکیل شده است. ارزش ریالی این پرونده ها بیش از 3500 میلیارد تومان است که 920 میلیون تومان آن به حساب شاکی واریز می شود.

معاون هماهنگی امور زیارتی و مدیر عامل استانداری خراسان رضوی از برنامه های اردوی شبانه زیارت در مشهد و استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در این اردو مسائل مربوط به زیارت و زیارت رصد و آماده شد، در هر زمان خدمت کنید. شماره تماس این کمپ در مشهد 05137045 و در استان 05138518408 می باشد.

گنابادی نژاد همچنین با تایید وضعیت فعلی نرخ هتل ها و مسافرخانه ها در مشهد گفت: هتل ها امروز می توانند نرخ شناور اعمال کنند، اما در دو سال گذشته از آنها خواسته ایم در زمان پیک نرخ ها را افزایش ندهند و ارزش شناور اعمال نکنند. از دهه گذشته لیست قیمت مراکز اقامتی به طور گسترده در فضای مجازی درج شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت زیارت خراسان رضوی در بخشی دیگر از این نشست با بیان اینکه لیست کرایه تاکسی مجموعه ای از کرایه ها از طریق صدور قبوض و قبض سفر را نیز در بر می گیرد. در واقع تاکسی ها در ابتدای هر سفر یک صورت حساب به مسافران می دهند تا از قیمت آن مطلع شوند. سایر تاکسی ها نیز مجهز به تاکسی های متری هستند. در خصوص وضعیت نرخ تاکسی های آنلاین نیز باید به این نکته اشاره کرد که این شرکت های مرتبط با تاکسی به صورت ملی فعالیت می کنند و شرایط و ضوابط آنها بر اساس نرخ شناور است. پس نرخ این تاکسی را به مشهد نوشت. البته ما در حال نظارت هستیم تا برای این امر آماده شویم.

وی با بیان اینکه در تیم ملی زیارت نیز بحث اینترنت و قابلیت های اینترنتی مطرح شد، گفت: در این راستا وزیر ارتباطات سفر ویژه ای به مشهد داشته است تا از این منظر وضعیت مشهد را بررسی کند. رفع نواقص

گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: در زمان توزیع سال جاری، نحوه عملکرد حمل و نقل عمومی مشهد به صورت شبانه روزی پیش بینی شده بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا