اجتماعی

دیدار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران با خانواده های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران فقید سلام آنلاین و ایرنا دیدار کرد.

به گزارش سلام آنلاین علی سلاجقه شب گذشته در دیدار با خانواده مهشاد کریمی ضمن عرض تسلیت رئیس جمهور به خانواده آن مرحوم، گفت: بر خود وظیفه می دانیم که به خانواده خبرنگاران نزدیک شویم. لطفا تسلیت من را به اشتراک بگذارید.” این یک ضایعه غم انگیز برای کل ملت است و دو خبرنگار در جوانی برای حفظ محیط زیست جان خود را از دست دادند.

وی گفت: ما باید قبل و در روز اول فعالیت خود به خانواده این عزیزان خدمت می کردیم. این اتفاقات گاهی خدادادی است اما باید کاری کنیم که بی توجهی مسئولان باعث بروز چنین حوادثی نشود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: در چنین اتفاقی همه باید تسلیت بگویند، برگرد. در هر مسئولیتی، مسئول باید تکالیف خود را انجام دهد. از خداوند برای خانواده شما دو نفر رحمت می خواهیم و حداقل وظیفه ما پیگیری این پرونده از مراجع قانونی است. ما نباید این سختی ها را بر دوش یک نفر بگذاریم.

پدر مرحوم مهشاد کریمی با اشاره به شکایت اصلی خانواده کریمی از مسئولان حادثه گفت: گلایه جدی و اساسی ما این است که در این مدت فقط حرف شنیدیم و هیچ کار مثبتی انجام نشد. هشت ماه از این حادثه می گذرد و ما هنوز نمی دانیم مسئول و مقصر کیست؟ متأسفانه عاملان این حادثه تلخ و ناگوار همچنان بر سر کار هستند و همچنان تحت مسئولیت خود هستند. از جنابعالی به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواهان نظارت دقیق بر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به روند رسیدگی به پرونده گفت: ما هنوز از روند در حال انجام آن اطلاعی نداریم، دادگاه همچنان در آنجا است. تنها اطلاعاتی که از این پرونده داریم رد صلاحیت آنها برای حضور در دادگاه نقدی و ارجاع پرونده به شعبه ششم دادگاه ارومیه است.

کریمی ضمن تاکید بر اطلاع رسانی مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص نواقص این سفر، افزود: مشخص است که همه می دانستند اتوبوس دچار مشکل شده است. آیا تبادلی بین سازمان حفاظت محیط زیست و کارخانه سیمان وجود دارد؟ اتوبوس اجازه تردد خارج از شهر را ندارد و در این شرایط حتی اتوبوس نیز تعویض نمی شود. تنها چیزی که باقی می ماند همین سوالات بی پاسخ است.

وی گفت: اگر قرار است کمیته شفافیت تشکیل شود، نامه ای که باید بین اداره احیای دریاچه ارومیه، سازمان حفاظت محیط زیست و کارخانه سیمان رد و بدل شود، چاپ شود. اما واقعیت این است که شکایت از دولت بی نتیجه و طاقت فرسا است. اگر مهشاد جرمی مرتکب شده بود، بلافاصله پرونده اش حل و فصل می شد.

کریمی افزود: نکته مهم رسیدگی به آسیب دیدگان این حادثه است و اقدامات انجام شده نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد. اکنون شرکت های بیمه اعلام کرده اند که جواز دفن قابل قبول نیست. آیا دادگاه می تواند قبول کند ولی تضمین نکند؟! از شما می خواهیم که این نامه را دنبال کنید تا در آینده برای دیگران اتفاق نیفتد. قاضی این پرونده چگونه تصمیم به جایگزینی 23 نفر با وثیقه 50 میلیون تومانی گرفت؟ دخترم در این راه شهید شد و باید با او رفتار شهید می شد ضمن اینکه تابلوی جاده ای که به نام مهشاد نامگذاری شده بود نیز برداشته شد.

علی سلطان محمدی، همسر مهشاد کریمی سابق گفت: از دست دادن و رفع غیبت همسرم بخشی از درد است، اما برآورده نشدن مطالبات ما بخشی دیگر است. این مصداق بارز سوء مدیریت و سوء استفاده است. روابط عمومی مسیر اشتباهی را طی کرده و حتی خودروهای خبرنگاران نیز از صنایع آلاینده ای مانند کارخانه های سیمان توسط محیط زیست گرفته شده است.

او گفت که حتی یک عذرخواهی ساده از مسئولان حادثه شنیده نشده است. مسئولانی که در این کار شکست می خورند همچنان مشغول و بی مسئولیت هستند.

سلطان محمدی گفت: باید ارتباط سازمان های حفاظت محیط زیست با کارخانه های سیمان مشخص شود. مکاتبات مربوط به جابجایی خبرنگاران باید طبق قانون شفافیت و تجارت آزاد به ما ارائه شود. این فعالیت ها تحت کنترل شماست و ما آنها را دنبال خواهیم کرد.

علی متقیان، مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران (سلام آنلاین) گفت: در کنار فاجعه حادثه، گروه های محیط زیستی در این حادثه دخیل نیستند. سازمان از ابتدا قاطع بوده و این موضوع را نادیده گرفته است. با وجود عذرخواهی، سازمان جز بی احترامی و بی احتیاطی کاری انجام نداد.

وی افزود: مهشاد کریمی یکی دیگر از خبرنگاران در دستان مسئولان محیط زیست در دستان رسانه ها بود که به دعوت سازمان احیای دریاچه ارومیه و ستاد این سازمان به منطقه رفتند. در این حادثه تلخ، مقصر باید پاسخگو باشد، زیرا در آن روزهای سخت حتی تلفن های ما هم جواب نمی داد. در سفر دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ربیعی سخنگوی دولت و مسجد جامعی از اعضای شورای شهر از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با ما همراه نشدند.

متقیان در پایان گفت: برای خانواده ای که جان خود را از دست دادند متاسفیم و برای خانواده داغدار هستیم. مرحوم مهشاد عازم نظام شد و رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست که وارث خسارت بود باید آن را می ساخت. این خانواده نباید من را مسئول کم کاری من بدانند.

پدر مهشاد کریمی از طرف خانواده نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشت.

دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی

بررسی پرونده مهشاد و ریحانه با گروه حقوقی جدید.

بازدید معاون رئیس جمهور از اقامتگاه ریحانه یاسینی ادامه یافت.

وی گفت: در هفته ولادت حضرت زهرا (س) وظیفه خود می دانیم که با مادران این دو خبرنگار دیدار و ضمن عرض تسلیت و تبریک اعیاد به آنان، دیدار کنیم. امروز امیدواریم خداوند به خانواده های داغدار و مادران این دو عزیز آرامش عطا فرماید.

او گفت: «هر کاری که می‌کنیم، نمی‌توانیم به شما آرامش بدهیم. تنها کاری که از دست ما بر می آید این است که قول بدهیم دیگر قصوری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت نگیرد و این پرونده را ادامه دهیم. ما قصد داریم این پرونده را با تیم حقوقی جدید خود بررسی کنیم.

سلاجقه با تاکید بر رسالت بزرگ و کار ارزشمند خبرنگاران گفت: خبرنگاران با این کار آگاهی را افزایش داده و به مردم خدمت می کنند. امیدواریم روزی برسد که این آگاهی از آسیب به محیط زیست جلوگیری کند. ریحانه یاسینی علاوه بر روزنامه نگار فقید، به عنوان نخبه و نابغه کشور نیز شناخته می شود. من به عنوان یک استاد دانشگاه، روزانه با دانشجویان ارتباط برقرار می کنم و می دانم که ریحانه یاسینی و دیگر دوستداران محیط زیست چه لذتی دارند و هنوز هم باید حفظ کنند.

پدر خانواده یاسینی با اشاره به کمبود شغل در ایرنا پس از این حادثه گفت: سی سال است که کارمند دولت هستم و این شرایط را دیده ام. البته مسئولان حادثه از نواقص این سفر مطلع بودند. بعد از این مراسم از سوی مسئولان ایرنا تماسی دریافت نکردیم و از این خبرگزاری گلایه کردیم. متأسفانه از ایرنا چیزی ندیدیم، اما خبر طرح بزرگداشت ریحانه را در رسانه ها شنیدیم در حالی که از آن اطلاعی نداشتیم.

وی گفت: پس از این حادثه، قلب ما شکست و سایر رسانه ها بیشتر به این موضوع پرداختند. رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست با رفتارهای نامناسب خود او را به میلیون ها نفر در ایران و خارج از کشور بشناساند.

یاسینی افزود: پس از این حادثه دلخراش از روستاهای اطراف نقده با من تماس گرفتند و جمعی از ساکنان این منطقه از ما عذرخواهی کردند و ابراز شرمندگی کردند که این اتفاق در منطقه آنها افتاده است. این اقدام خلاف عملکرد برخی مسئولین واقعاً باید قابل تامل باشد.

وی گفت: این رویداد طبق برنامه است و همه چیز برنامه ریزی و برنامه ریزی شده است. ما می خواهیم اسناد این رویداد منتشر شود. تنها چیزی که ما می خواهیم این است که آن چیزی باشد که قبلا بوده و حقیقت آماده نباشد.تا از وقوع آن برای دیگران در آینده جلوگیری کنیم.

مادر ریحانه یاسینی ضمن ابراز تاسف از بی توجهی به این حادثه به ریحانه گفت: بعد از این حادثه هیچکس با ما تماس نگرفت. ما فقط می خواهیم از وضعیت دخترمان در آخرین روزهای زندگی اش بدانیم و اگر این اتفاق برای شخص دیگری بیفتد، ریحان آرام نمی نشیند.

وی افزود ریحانه عاشق محیط زیست است. آیا حقوق روزنامه نگاری ما خودروی سالمی است؟ ریحانه همیشه نگران دریاچه ارومیه بوده است اما نمی دانیم دریاچه احیا شده است یا خیر. ما هم از برخورد رئیس وقت سازمان محیط زیست ناراحت و ناراحت بودیم. هنوز گم شدن ریحانه را باور نمی کنیم.

نادری – نماینده ایرنا – خبرنگاران سلام آنلاین و ایرنا در دیدار با خانواده های جان باختگان خاطرنشان کردند: مفاد ماموریت خبرنگاران باید تدوین و اجرا شود. همچنین افرادی مانند مهشاد و ریحانه که برای آگاهی مردم تلاش کردند و در این راه جان خود را از دست دادند و باید شهید محسوب شوند.

وی با بیان اینکه اقداماتی که باید برای حفظ نام و خاطره این دو عزیز انجام شود، گفت: در پی این حادثه تلخ صحبت از ناآرامی بود اما به مرحله عمل نرسید. تصور می شود مجسمه دو خبرنگار کشته شده در دریاچه ارومیه ساخته شده باشد، اما این طرح شکست خورد. اگر این طرح اجرایی نشود بر کاستی های مسئولان قبلی می افزاید. مردم همیشه خواهان جاودانگی بوده اند. بنابراین باید مطمئن باشیم که خاطرات هر دو عزیز برای همیشه ماندگار باشد.

مریم محمدی، مشاور امور بانوان سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: «هیچ کلمه ای نمی تواند درد ناشی از این زخم را درمان کند. از طرف سازمان حفاظت محیط زیست تسلیت خود را به اشتراک بگذارید.

علاوه بر معاون مدیر عامل سلام آنلاین، مشاور اجرایی ایرنا، مدیرکل جدید روابط عمومی و رسانه سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست. اجرا و وظایف ویژه نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا