علمی و پزشکی

دانشمند ایرانی جلوه‌ای تازه از توانایی هوش مصنوعی را عیان کرد

پاریس عباسیدرست است که مغز یک کرم بسیار کوچک است، اما این اندام کوچک دانشمندان را برای توسعه برنامه های بهتر برای پهپادها ترغیب کرده است. محققان مؤسسه فناوری ماساچوست با استفاده از شبکه های عصبی می توانند پهپادها را برای شناسایی و حرکت اشیا در محیط های مختلف آموزش دهند.

شبکه عصبی سیال تنها دستگاه هوش مصنوعی است. آنها می توانند اطلاعات را با مقایسه داده های قبلی در محیط جدید اعمال کنند. رامین حسنی، محقق و محقق MIT که پشت این اختراع است، می‌گوید: «آن‌ها می‌توانند اطلاعات کلی خود را بسازند و آن‌ها را در موقعیت‌هایی که هرگز ندیده‌اند یا در آن هستند به کار ببرند».

شبکه های عصبی برنامه هایی هستند که از نحوه تعامل نورون های مغز الهام گرفته شده اند. انواع شبکه های عصبی مورد بررسی در این مطالعه، شبکه های عصبی انعطاف پذیر هستند و این اطلاعات را در زمان واقعی، یعنی زمانی که اطلاعات جدیدی به آنها داده می شود، تطبیق می دهند. به همین دلیل است که آنها را “مایع” می نامند.

شبکه های ساخته شده توسط محققان از کرم های 2 میلی متری به نام Caenorhabditis elegans مدل سازی شدند.

این کرم به طور طبیعی مغز کوچکی دارد: 302 نورون و 8000 اتصال سیناپسی که به محققان اجازه می دهد پیچیدگی های اتصالات عصبی را درک کنند. در مقابل، مغز انسان حدود 86 تریلیون نورون و 100 تریلیون سیناپس دارد.

c_elegans.jpg

حسنی می‌گوید: «ما می‌خواهیم دینامیک نورون‌ها، نحوه عملکرد آنها، نحوه انتقال اطلاعات از یک نورون به نورون دیگر را مدل‌سازی کنیم.

این شبکه‌های قوی پهپاد را قادر می‌سازد تا تغییرات محیطی را حتی پس از آموزش اولیه تشخیص دهد. موفقیت شبکه های عصبی مایع در دستیابی به اهداف خود در محیط های مختلف و تصمیم گیری های انعطاف پذیر بیش از 90 درصد است.

به گفته محققان، با استفاده از این فناوری، انسان ها می توانند از پهپادها برای انجام وظایفی مانند نظارت خودکار حیات وحش و ماموریت های جستجو و نجات استفاده کنند.

محققان ابتدا به این برنامه یاد دادند که یک صندلی قرمز را شناسایی کرده و به سمت آن پرواز کند. پس از اینکه پهپاد (کوادکوپتر DJI) توانایی انجام آن را از فاصله حدود 10 متری نشان داد، به تدریج فاصله شروع را افزایش دادند. آنها در کمال تعجب دیدند که پهپاد از فاصله 45 متری به آرامی به صندلی هدف نزدیک می شود.

مکرم شاهین، نویسنده و محقق فارغ التحصیل MIT می گوید: «این اولین بار است که فکر می کنم این ابزار قدرتمندی است. چون تا به حال شبکه راهنمای پهپاد را از این فاصله ندیده ام. و پهپادها این کار را به خوبی و به طور مداوم انجام می دهند. “خیلی جالبه.”

پس از اینکه پهپادها توانستند با موفقیت به سمت اهداف در فواصل مختلف پرواز کنند، آنها شروع به بررسی توانایی آن برای یافتن صندلی های دیگر در شهر کردند. توانایی تشخیص صحیح صندلی ها از محرک های مشابه نشان می دهد که سیستم می تواند وظیفه واقعی خود را درک کند. به جای اینکه فقط به سمت تصویر پیکسل قرمز در پس زمینه حرکت کنید.

به عنوان مثال، پهپادها را می توان برای گرفتن نهنگ در اقیانوس به جای صندلی های قرمز آموزش داد. یا افرادی که در بلایای طبیعی گرفتار شده اند را بیابید و شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید:

یکی از نویسندگان پاتریک کائو، محقق کارشناسی MIT، گفت: “پس از تایید این که کمترین شبکه سیال ممکن تکرار وظیفه آنهاست، ما تصمیم گرفتیم تا شیوه های خارج از میدان آنها را بررسی کنیم.” آنها توانایی پهپاد را در تشخیص صندلی های قرمز در محیط های شهری و جنگلی در فصول مختلف و شرایط نوری مختلف آزمایش کردند. این شبکه همچنان در تمامی این شرایط و در محیط های مختلف در انجام وظایف خود موفق است.

آنها دو شبکه عصبی سیال را در برابر چهار شبکه عصبی غیر سیال آزمایش کردند و دریافتند که شبکه عصبی سیال در همه مناطق از شبکه های عصبی فراتر رفته است. هنوز خیلی زود است که بگوییم دقیقا چه چیزی به یک شبکه عصبی سیال اجازه موفقیت می دهد. به گفته محققان، یک فرضیه ممکن است به توانایی درک علت یا رابطه علّی و تأثیراتی که به شبکه سیال اجازه می دهد بر روی صندلی هدف و به سمت آن بدون توجه به محیط اطراف تمرکز کند، مرتبط باشد.

این سیستم به قدری پیچیده است که می تواند کارهایی مانند شناسایی یک شی و حرکت به سمت آن را انجام دهد. اما آنقدر پیچیده نیست که محقق را از درک فرآیند اساسی باز دارد. حسنی می گوید: هدف ما ایجاد چیزی قابل درک و مدیریت است و هوش مصنوعی همان چیزی است که می خواهیم در آینده به آن برسیم. اما اکنون ما با آن فاصله داریم.»

هوش مصنوعی یک موضوع بحث برانگیز است که اخیراً نگرانی هایی را در مورد امنیت و اتوماسیون بیش از حد ایجاد کرده است. اما به گفته محققان، درک کامل از قابلیت های فناوری آنها فقط یک اولویت نیست، بلکه یک هدف است.

حسنی در پایان گفت: تمام کارهایی که ما در آزمایشگاه، رباتیک و یادگیری ماشین انجام می‌دهیم، حفظ امنیت همه جانبه و استفاده ایمن و اخلاقی از هوش مصنوعی در جامعه است و به این رسالت پایبند هستیم.

منبع: پاپسی

5858

دکمه بازگشت به بالا