اجتماعی

تبعات احداث تونل‌های انتقال آب برای محیط زیست کشور

ساخت و بهره برداری از تونل ها برای انتقال آب از سدها ، رودخانه ها و دریاها به مناطق مختلف کشور اغلب مورد انتقاد قرار گرفته است. یک فعال آب گفت: “بدترین انتقال آب از طریق کانال ها و خطوط لوله است. چنین اقداماتی منجر به مشکلات زیست محیطی زیادی خواهد شد که غلبه بر آنها دشوار یا غیرممکن است.”

در مصاحبه ای با سلام آنلاین ، حسین رافا وی با اشاره به اینکه انتقال آب یک چالش بزرگ با بسیاری از طرفداران و مخالفان در جهان است ، گفت: “طبیعت منظم است و انتقال آب تداخل و برهم زدن این نظم طبیعی است و مردم برای تأمین نیازهای آبی خود از طریق آب آشامیدنی ، مصرف شهری ، کشاورزی و صنعت ، صرف نظر از طبیعت ، از منابع طبیعی و منابع آبی سو abuse استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه روش های مختلفی برای انتقال آب وجود دارد ، تأکید کرد: بدترین و بدترین نوع انتقال آب از طریق کانال ها و لوله ها در خانه است ، زیرا این لوله ها در خانه علاوه بر این اجازه نمی دهند آب به جاده وارد شود. اما 100٪ آب به مقصد می رسد ، آنها انتقال می یابند و اجازه نمی دهند که اطراف آن توسط این آب آبیاری شود یا آب داخل کانال به منبع آب زیرزمینی نفوذ کرده و آب مورد نیاز آنها را تأمین کند.

مرجع ملی سازمان های غیردولتی در کنوانسیون حفاظت از تالاب ها ادامه داد: “رودخانه ها محیط طبیعی جاده ها را آبیاری می کنند ، آب زیرزمینی آکواریوم ها را تأمین می کنند و به طور کلی در طول رودخانه ها خدمات ارائه می دهند. انتقال آب از طریق لوله های سرپوشیده می تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند.

با توجه به پروژه تونل انتقال آب از سد كراچی به تهران كه از سال 1984 آغاز شد ، رافا اظهار داشت ، “اگر این پروژه اجرا شود ، دیگر شاهد آب روی رودخانه كارا و تمام باغ های گیاهان و محیط از بین رفته است. ” آب طبیعی اطراف رودخانه فایده ای نخواهد داشت و همچنین از بین خواهد رفت ، آب مورد نیاز منابع آب زیرزمینی دیگر تأمین نمی شود و این منجر به چالش های بزرگی می شود که جبران آن دشوار و پرهزینه است. پرداخت یا پرداخت کنید ، اما اکنون ما فقط در فکر تأمین نیازهای خود هستیم و این بدترین مدیریت آب است.

وی سایر اثرات مخرب انتقال آب از طریق تونل ها و خطوط لوله را تشریح کرد و گفت: آب طبیعی دارای چرخه ای است که اگر آن را نادیده بگیریم و به آب اطراف آب جاری حق آب ندهیم ، از دست دادن پوشش گیاهی ، تغییرات آب و هوایی در منطقه را ببینید. و الگوی بارندگی را تغییر خواهیم داد ، که به خسارات جبران ناپذیری منجر خواهد شد.

رافی در پایان گفت: “در گذشته ، ایرانیان آب را از طریق استخرها و بسترهای طبیعی انتقال می دادند و آب در جاده ها ضروری بود.” نفوذ این آکواریوم ها و کانال ها دارای ویژگی های شگفت انگیزی هستند ، اما متأسفانه ما از این دانش سنتی استفاده نمی کنیم و از روش های جدیدی که بومی سازی نشده استفاده می کنیم.

به گزارش سلام آنلاین ، ساخت تونل 36 کیلومتری برای انتقال آب به دریاچه ارومیه ، انتقال آب از دریای خزر به ارتفاعات مرکزی ، تونل انتقال آب از رودخانه کراک به تهران و افتتاح خط اول انتقال خلیج فارس به کر در 15 اکتبر تعدادی از پروژه ها است. در سالهای اخیر انتقال آب در مناطق مختلف کشور ذکر شده و در حال اجرا است. در روزهای اخیر ، فردین حکیمی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز نیز از اجرای مطالعه ارزیابی اثرات زیست محیطی برای تونل انتقال آب طالقان خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا