علمی و پزشکی

اهمیت مصرف پروتئین در زندگی روزمره و سلامت بدن

نقش پروتئین ها در رشد و نمو، تشکیل و نگهداری ماهیچه ها و استخوان ها، سیستم عصبی، سیستم ایمنی، تامین خون، تنفس، متابولیسم و ​​کلیه فعالیت های حیاتی بدن بسیار مهم است.

به گزارش سلام آنلاین. پروتئین یکی از سه ماده مغذی اصلی است که زندگی انسان به آن بستگی دارد. پروتئین یک مولکول بزرگ است که از واحدهای کوچکتری به نام “اسیدهای آمینه” تشکیل شده است، مانند تسبیح که از دانه های کوچکتر تشکیل شده است و به دلیل عواملی مانند نیتروژن از دو گروه دیگر کربوهیدرات ها و چربی ها متمایز می شود. پروتئین نقش غنی و مهمی در بدن دارد. سلول های بدن برای ادامه فعالیت خود به پروتئین ها متکی هستند.

رشد و نمو، تشکیل و نگهداری ماهیچه ها و استخوان ها، سیستم عصبی، سیستم ایمنی، خون رسانی، تنفس، متابولیسم و ​​تمام فعالیت های حیاتی بدن به پروتئین بستگی دارد. پروتئین بدن در مجموع حاوی 21 نوع اسید آمینه است که بدن تنها 13 نوع آن را می تواند تولید کند و 8 نوع باقی مانده را باید از طریق رژیم غذایی تامین کرد. هشت آمینو اسیدی که بدن تولید می کند به عنوان «اسید آمینه ضروری» شناخته می شود. خوراک دام بهترین منبع پروتئین کامل است. پروتئین کامل حاوی هشت اسید آمینه ضروری است. همچنین، «پروتئین‌های ناقص» که عمدتاً گیاهی هستند، تنها حاوی چند اسید آمینه هستند.

دریافت ناکافی پروتئین با مشکلاتی مانند توقف رشد، ضعف در بدن، افزایش عفونت ها، تحلیل رفتن عضلات، ریزش مو، کم خونی و غیره همراه است. کمبود پروتئین تنها در افراد لاغر و کم وزن رخ نمی دهد، بلکه در افراد دارای اضافه وزن که رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات بالا صرف نظر از منبع پروتئینی دارند نیز با کمبود پروتئین مواجه می شوند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، باید منابع پروتئینی شناخته شده و در برنامه غذایی گنجانده شود. منابع حیوانی شامل انواع گوشت، شیر و تخم مرغ است. به دلیل چربی اشباع شده، کلسترول و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باید محدودیت های مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز را در نظر گرفت.

غلات و حبوبات نیز منابع خوبی از پروتئین گیاهی هستند. به دلیل ناقص بودن پروتئین گیاهی، مصرف این گونه پروتئین ها با هم برای اطمینان از دریافت اسید آمینه کافی ضروری است. به عنوان مثال، حبوبات را می توان با غلات یا غلات با شیر ترکیب کرد. در نتیجه، یک وعده غذایی سویا یا ترکیبی از نان با ماست یک وعده غذایی کامل مرتبط با پروتئین در نظر گرفته می شود.

توجه لازم به آموزش در زمینه تنظیم سبد غذایی خانوار جهت دریافت پروتئین کافی با در نظر گرفتن توان اقتصادی خانواده به ویژه در رابطه با کودکان، سالمندان و زنان باردار ضروری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا