اجتماعی

«افزایش سن بازنشستگی» از فروردین ۱۴۰۳/ با قانون جدید چگونه می‌توان زودتر از موعد بازنشسته شد؟

معاون فنی و بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح دقیق اجرای طرح افزایش سن بازنشستگی در خصوص زمان اجرا، اجرای ماده 29 قانون برنامه هفتم و شرایط بازنشستگی را منوط به استقرار اعلام کرد. و ابلاغ آیین نامه، اما اجرا از ابتدا بر اساس ضوابط برنامه هفتم توسعه است. در آوریل 1403 امکان پذیر شد.

محمد محمدی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با توجه به موافقت شورای نگهبان برای افزایش سن بازنشستگی گفت: بر اساس قانون بیمه گذاران با 28 تا 30 سال سابقه مشمول سنوات خدمت نمی شوند و برای بازنشستگی هستند اما برای بیمه شدگانی که 25 سال سابقه دارند. به 28 سال خدمت به سال خدمت اضافه می شوند. برای هر سال دو ماه اضافه برای بیمه گذار تا سه ماه بازنشستگی با 20 تا 25 سال سابقه سه ماه در سال و تا چهار ماه برای بیمه گذار با 15 تا 20 سال سابقه خدمت دارند. و 4 ماه در سال تا زمان بازنشستگی. بیمه گرانی که طبق قانون تا 15 سال سابقه خدمت دارند، پنج سال به سنوات خدمت اضافه می شود.

وی افزود: اما قانونگذاران یکی از شروط قانون را مشخص کرده اند که طبق قانون قبلی هرکسی می تواند بازنشسته شود. بنابراین نحوه محاسبه مستمری متناسب با «سال کار» و «سال کار مورد نیاز» خواهد بود. به عنوان مثال، زنی با 42 سال سن و 20 سال سابقه کار را تصور کنید که برای سال آینده درخواست بازنشستگی می کند. بنابراین باید حدود سه ماه اضافه کار کند و زودتر بازنشسته شود.

معاون فنی و بیمه ای سازمان تامین اجتماعی گفت: فرمول مستمری وی با تقسیم “سال سابقه” بر” سال اشتغال مورد نیاز” محاسبه و البته مبلغ آن کسر می شود. حقوق فرد، اما این قانون ممتاز است، مثل اینکه قانونگذار به مخرج کسر دست نزده است و از طرفی اگر فردی بیش از این کار کند، صورت کسر نگه داشته می شود و البته. حقوق بازنشستگی بالاتری می گیرد. از سوی دیگر این اختیار به این منظور داده می شود که بر اساس قانون قبلی و بر اساس نسبت استخدامی می توان برای دریافت مستمری اقدام کرد.

محمدی همچنین با توجه به اینکه در برخی نهادها و سازمان ها افراد باید با رسیدن به 30 سال خدمت بازنشسته شوند، یکی دیگر از مزایای این قانون را برشمرد. در این قانون گفته شده است که فرد می تواند با مجوز موسسه به کار خود ادامه دهد.

وی همچنین درباره وضعیت واقعی قانون تصریح کرد: قانون برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال 1403 اجرا می شود، در واقع اجرای ماده 29 و شرایط بازنشستگی منوط به مفاد آن است اما از فروردین ماه اجرایی می شود. . 1، 1403.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا