علمی و پزشکی

استرس مزمن خطر مرگ بر اثر سرطان را دو برابر می‌کند

بر اساس گزارش های واضح، استرس نه تنها بر ذهن بلکه بر بدن نیز تأثیر می گذارد. به گفته محققان دانشکده پزشکی جورجیا، بدن ما به طور کلی می تواند با این شرایط کنار بیاید، اما استرس مزمن خطرات زیادی را به همراه دارد و می تواند به مرور زمان خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به گفته دکتر جاستین خاویر مور، اپیدمیولوژیست در کالج پزشکی سرطان جورجیا، در پاسخ به استرس خارجی، بدن شما هورمون استرسی به نام کورتیزول ترشح می کند. برای تکمیل این سطوح، آنها باید بیایند. پایین. با این حال، اگر استرس مزمن و مزمن دارید که به شما اجازه آرامش نمی دهد، می تواند باعث شود بدن شما به سطوح بیولوژیکی کاهش یابد.

در این مطالعه، مور و تیمش این اثرات بالقوه مضر را با تجزیه و تحلیل مطالعات قبلی که شامل داده های بیش از 41000 نفر بود، ارزیابی کردند. این مطالعه شامل داده‌های 41000 نفر بود که بین سال‌های 1988 تا 2019 جمع‌آوری شده بودند.

فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، کلسترول تام (کلسترول تام در خون)، هموگلوبین A1C (نشانگر مهم دیابت)، آلبومین و کراتینین (معیار ارزشمند عملکرد کلیه) و پروتئین واکنشی C (نشانگرهای التهابی قابل توجه) در میان این موارد هستند. آنها که در حال بررسی است. بررسی این مقادیر به محققان کمک کرد تا بار آلوستاتیک یا خستگی بدن را تعیین کنند.

بار آلوستاتیک خستگی بدن است که وقتی فرد در معرض استرس مکرر یا مزمن قرار می گیرد جمع می شود. این اصطلاح در سال 1993 توسط Bruce McEwen و Setlar ابداع شد و به اثرات فیزیولوژیکی مواجهه مزمن با تغییرات یا افزایش فعالیت عصبی یا غدد عصبی در پاسخ به مواجهه مزمن یا طولانی مدت اشاره دارد.

شرکت کنندگان با امتیاز 3 یا بالاتر در رده بار آلوستاتیک بالاتر قرار گرفتند. محققان داده‌های شرکت‌کنندگان را با داده‌های شرکت‌کنندگان در شاخص ملی مرگ‌ومیر که توسط مرکز ملی آمار سلامت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اداره می‌شد، مقایسه کردند تا مشخص کنند چه کسی و چه زمانی بر اثر سرطان مرده است.

محققان دریافتند که اگرچه هیچ اصلاحی برای متغیرهای گیج کننده مانند سن و نژاد وجود ندارد، افرادی که بار آلوستاتیکی بالایی دارند 2.4 برابر بیشتر از افرادی که بار آلوستاتیک پایینی دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

پس از کنترل سن، محققان دریافتند افرادی که بار آلوستاتیکی بالایی دارند هنوز 28 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. این بدان معناست که اگر یکی از دو جوان 20 ساله بار آلوستاتیک بالایی داشته باشد، احتمال مرگ آن فرد بر اثر سرطان بیشتر از همسالان او خواهد بود.

این یافته ها در مجله SSM Population Health منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا