بررسی روش های مختلف طراحی سایت فروشگاهی
به طور کلی برای طراحی هر سایتی دو شیوه مختلف پیش رو دارید. شیوه اول، طراحی یک سایت اختصاصی است و شیوه دوم، استفاده از فروشگاه ساز آنلاین.
در شیوه نخست، صفر تا صد طراحی و راه اندازی وبسایت را به شرکت یا متخصص طراحی سایت می سپارید. این یعنی قرار است به کمک متخصصان برنامه نویسی، یک سایت سفارشی مخصوص به شما ساخته شود که برای هر نیاز و هدف شما کدنویسی مخصوص انجام شود و به بیان ساده تر، پارچه را پیش خیاط ببرید تا کت مناسب شما و در اندازه خودتان بدوزد.
اما شیوه دوم، استفاده از CMS های رایج است. سی ام اس که مخفف Content Management System است، سیستم مدیریت محتواست که در انواع مختلف شامل دات نت نیوک، وردپرس، جوملا در بازار موجود است. در مثال کت و خیاط، در واقع استفاده از cms مشابه خریداری یک کت آماده از مغازه است. چارچوب از پیش آماده ای که دیگر نیازی به کدنویسی و طراحی از صفر ندارد و کار را تا حد زیادی آسان می کند.
در تصمیم گیری برای انتخاب یکی از دو روش بالا برای طراحی سایت فروشگاهی خودتان، لازم است مزایا و معایب هر دو روش را بدانید تا انتخاب بهتر و به صرفه تری داشته باشید.
طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی یا آماده؟
در طراحی اختصاصی سایت همه چیز مطابق با خواسته و نیاز شما ساخته می شود، از جزئی ترین قسمت ها تا کلی ترین آن، همه چیز کدنویسی می شود تا سایت فروشگاهی شما همه ویژگی های دلخواه شما را داشته باشد. اما این فرایند به مراتب طولانی تر از روش استفاده از سی ام اس خواهد بود. به علاوه اینکه نیازمند جلسات و بررسی و ارزیابی های بسیار است.
اما موضوع مهم این است که در طراحی سایت اختصاصی علاوه بر صرف زمان بیشتر، هزینه بیشتری نیز صرف خواهد شد. هزینه ای که شما بابت طراحی سایت اختصاصی خود به برنامه نویسان و افراد متخصص می پردازید، به علاوه هزینه بالای پشتیبانی، بسیار بیشتر از روش دوم خواهد بود. البته این موضوع کاملا به استراتژی کسب و کار شما و سرمایه ای که برای این موضوع در نظر گرفته اید، بستگی دارد.
در شیوه دوم، یعنی استفاده از یکی از سیستم های مدیریت محتوا، هزینه زمانی و مالی به مراتب پایین تر است. مهمتر اینکه دیگر به وجود متخصصان و برنامه نویسان وابستگی ندارید. همه چیز از قبل کدنویسی شده و آماده است و حتی خودتان می توانید از پس همه کارها بربیاید و صفر تا صد راه اندازی سایت را خودتان برعهده بگیرید! این یعنی صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها.
گرچه در طراحی سایت اختصاصی شما می توانید یک طراحی خاص و خلاقانه داشته باشید، اما استفاده از سی ام اس ها کمتر خاصیت منحصر به فرد بودن دارند. با این وجود، سی ام اس های open source مانند وردپرس مدام توسط متخصصان و برنامه نویسان ارتقا می یابد و مشکلات آن رفع می شود، این در حالی است که ارتقا سایت های اختصاصی زمانبر است.
با اینکه قبلا باور بر این بود که امنیت و سرعت سایت های اختصاصی بهتر است، اما باید گفت سایت هایی که با سیستم های مدیریت محتوا طراحی می شوند نیز به واسطه پلاگین های مخصوص برای سرعت و امنیت سایت، در این دو زمینه نیز قوی هستند.
بنابراین می توان گفت با وجود اینکه در سایت های اختصاصی همه چیز طبق سلیقه شما کدنویسی و نوشته می شود، اما هزینه بالای طراحی، پشتیبانی و توسعه سایت به علاوه کند بودن روند طراحی سایت مواردی است که باید در انتخاب این شیوه از طراحی سایت مدنظر قرار دهید.
سرعت طراحی سایت با CMS همچنین هزینه پایین و بی نیاز بودن از دانش کدنویسی، سبب شده یک انتخاب محبوب برای بسیاری از کسب و کارها به خصوص آنها که به دنبال طراحی سایت فروشگاهی هستند، باشد.
هزینه تقریبی طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی با برآورد همه هزینه ها شامل خرید هاست و دامنه، برنامه نویسی، پشتیبانی و توسعه رقمی حدود 100 میلیون تومان (در زمان نگارش این متن) خواهد بود، در حالی که قیمت آماده کمتر از 300 هزار تومان است.
اما انتخاب کم هزینه تر و در عین حال ساده و کاربردی، استفاده از سیستم های مدیریت محتواست. در اینجا به طور خاص ما از وردپرس صحبت می کنیم. دلیلش هم این است که وردپرس امروز محبوب ترین سیستم مدیریت محتواست، چرا که رایگان است و هزینه های طراحی و پشتیبانی آن بسیار کمتر از گزینه های دیگر است (طبق آمار سال 2020 سایت Kinsta حدود 34 درصد از وبسایت ها در سرتاسر دنیا، وردپرسی هستند). برای محاسبه هزینه ها بهتر است ابتدا مراحل طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس را بررسی کنیم.
مراحل طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس
خرید هاست و دامنه
اولین گام در طراحی هر سایتی چه شرکتی، چه فروشگاهی، چه شخصی و … خرید هاست و دامنه است. پیش از هر اقدامی باید نام دامنه خود را ثبت کنید، یعنی همان نام وبسایت که می تواند نام کسب و کار شما باشد یا هر اسمی که ماهیت کسب و کار شما را نشان دهد و در یاد بماند.
باید در یکی از سایت های فروش دامنه اقدام به ثبت دامنه خود کنید و مبلغ آن را به صورت یکساله یا پنج ساله پرداخت کنید. در کنار آن، سایت شما باید در جایی میزبانی شود که همان هاستینگ است. پنل میزبانی خود را نیز باید از شرکت هایی که خدمات هاستینگ ارائه می دهند، خریداری کنید و حالا شما اقدامات اولیه را برای شروع کار وبسایت انجام داده اید.
خرید قالب
پس از نصب وردپرس که می توانید خودتان به صورت رایگان انجام دهید، باید قالب مناسب وبسایت خود را خریداری کنید. در مورد وبسایت های فروشگاهی، محبوب ترین و قدرتمندترین قالب وردپرسی، ووکامرس است. معروف ترین بازار قالب های وردپرسی در دنیا، تم فارست است، اما این قالب ها فارسی نیستند و نیاز به راستچین شدن دارند.
مارکت پلیس ژاکت معتبرترین بازارگاه وردپرس فارسی است که همه قالب ها و افزونه های وردپرسی را به صورت کاملا فارسی سازی شده و همراه با پشتیبانی در اختیار شما قرار می دهد. از این رو می توانید با مراجعه به وبسایت zhaket.com ، قالب موردنظر خود را خریداری کنید. با قیمت مناسب همراه با 6 ماه پشتیبانی رایگان ارائه می شود.
راه اندازی قالب
گام بعد از خرید قالب، نصب و راه اندازی آن است. شما می توانید برای نصب قالب از فیلم های آموزشی و راهنمای نصب قالب که هنگام خریداری قالب در اختیارتان قرار می گیرد، استفاده کنید؛ اما شاید ترجیح بدهید نصب و راه اندازی قالب را به متخصص این حوزه بسپارید. دلیلش نیز آن است که فرایند نصب قالب بسیار حساس و ریسکی است، چرا که اگر تسلط کافی به آن نداشته باشید، ممکن است تنظیمات سایت را به هم بریزد و وبسایت شما را دچار مشکل کند.
در این باره نیز می توانید نیاز به متخصص نصب قالب را از طریق service.zhaket.com برطرف کنید. با مراجعه به وبسایت ژاکت سرویس می توانید خدمات وردپرس، شامل نصب و راه اندازی وردپرس و قالب و افزونه های آن را خریداری کنید و از خدمات متخصصین این حوزه استفاده کنید.
تولید محتوا و ورود داده
سایت فروشگاهی شما به محتوا نیاز دارد. این محتوا شامل عکس و ویدئوی محصولات، توضیحات محصولات و اطلاعات دیگری در خصوص فروشنده، روش پرداخت و بازگشت محصول می شود. محتوای شما باید دقیق، قابل فهم، جامع و مهمتر از آن بهینه سازی شده باشد. منظور از محتوای بهینه، محتوایی است که بر اساس اصول سئو نوشته شده باشد و بتواند جایگاه برتری برای وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجو فراهم کند.
بنابراین برای کسب نتیجه بهتر، استفاده از تخصص نیروی تولید محتوا که بر سئو نیز تسلط دارد، پیشنهاد می شود. در این زمینه می توانید از در ژاکت سرویس استفاده کنید. حال که با همه مراحل و اقدامات لازم برای راه اندازی سایت فروشگاهی آشنا شدید، وقت آن است که یک براورد از هر یک از مراحل گفته شده و محاسبه هزینه کل راه اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، بدست آوریم.
جدول زیر یک محاسبه تقریبی است از هزینه های طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس. لازم به ذکر است که این مقادیر مربوط به زمان نگارش این مقاله است.
اقدامات | هزینه (تومان) |
خرید هاست | 400000 |
خرید دامنه (.ir) | 25000 |
خرید قالب فروشگاهی | 300000 |
خرید افزونه های ضروری (سئو، امنیتی و …) | 200000 |
جمع کل | 925000 |
اگر تصمیم دارید یک سایت فروشگاهی راه بیندازید و به دنبال مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین گزینه هستید، پیشنهاد ما استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. امکاناتی که سایت های وردپرسی از جمله ووکامرس برای فروشگاه اینترنتی شما فراهم می کنند، شما را از هر گونه برنامه نویسی و هزینه اضافی بی نیاز می کند. از طرفی شما را قادر می سازد با دریافت آموزش در حوزه وردپرس، خودتان بتوانید مدیریت وبسایت را برعهده بگیرید.
فریب قیمت های بالا برای طراحی سایت را نخورید!
واقعیت این است که شما هیچگاه به اندازه یک شرکت طرحی سایت در مورد انواع وب سایت ها ، نحوه کارکرد آنها ، مشکلات و مزایای هریک از روش های طراحی، اطلاعات و آگاهی ندارید و همچنین به اندازه اعضای یک شرکت نرم افزاری حرفه ای مطالعه و تحقیق در خصوص آخرین روش ها و راه کارها در دنیای بازاریابی آنلاین نداشته اید.
البته بسیاری از شرکت های طراحی سایت هستند که همچنان از روش ها و تکنولوژی های قدیمی برای ساخت سایت های خود استفاده می کنند و تنها با استفاده از یک ظاهر و پوسته زیبا سعی می کنند وب سایت طراحی شده را نیز حرفه ای و بروز جلوه دهند که مطمئنا یک فرد غیر متخصص نمی تواند متوجه این اختلاف شود.اما پس از مدتی قدیمی بودن تکنولوژی ها در عمل مشکلات زیادی را بوجود خواهند آورد. عقیده ما این است که برای یک شرکت حرفه ای، هیچ بن بست و محدودیتی وجود ندارد و اگر از شرکتی جملاتی مانند “نمی توانیم چنین امکانی به سایت شما اضافه کنیم” شنیدید بدانید که با یک شرکت طراحی سایت غیرحرفه ای طرف هستید.
همانطور که ما در مورد بسیاری از جنبه های کاری و حرفه ای شما آگاهی نداریم و در صورتی که بخواهید براحتی می توانید “جوجه را جای قناری” به ما بفروشید! متاسفانه در بسیاری از شرکت های IT و طراحی نیز از عدم اطلاعات مشتریان سوء استفاده می شود و به بهانه های واهی مبالغ هنگفتی جهت طراحی یک سایت ساده اما خوش زرق وبرق، دریافت می گردد.
بزرگترین اصل در هر حرفه ای وجود صداقت و در نظر گرفتن اصول قانونی و اخلاقی است
1- ظاهر وب سایت معمولا تاثیر زیادی در قیمت آن ندارد
بخاطر داشته باشید ، ظاهر سایت و جلوه های گرافیکی معمولا تاثیر خیلی زیادی روی هزینه طراحی وب سایت شما ندارند.مگر طراحی های بسیار خاص که تماما با استفاده از اسکریپت و jQuery انجام گردد. تعداد این نوع سایت ها انگشت شمار بوده و استفاده های بسیار خاصی دارند.
بنابراین فریب ظواهر سایت ها را نخورید! ظاهر سایت یکی بخش های بسیار ساده وب سایت است که معمولا نیاز به دانش خاصی ندارد و هر طرحی که مد نظر شما باشد را می توانید در سایت خود داشته باشید.چیزی که در طراحی مهم است چیدنِ عناصر مهم وب سایت در بخش های مهم است. از این حیث هر وب سایت بر اساس نوع کاربرانی که دارد با دیگری متفاوت است.
بسیار مهم است تحقیقات لازم، مثلا در مورد نوع حرکت چشم کاربران روی صفحه مانیتور قبل از شروع کار طراحی وب سایت انجام گرفته باشد.بسیاری از شرکت های طراحی سایت بجای توجه به نکات کاربردی جهت هدایت کاربر به صفحه های مهم و کلیدی با ایجاد یک ظاهر گرافیکی زیبا و چند جلوه حرکتی در وب سایت سعی در حرفه ای نشان دادن وب سایت طراحی شده و البته دریافت مبالغ بالا از مشتریان دارند که به هیج وجه نه از نظر حرفه ای و نه از نظر اصولی مورد تایید نیست.
2- طراحی سایت های بی کیفیت و قالب آماده وردپرس و جوملا حداکثر 1 میلیون تومان!
در مقالات متعددی به این موضوع اشاره کرده ایم که وب سایت های WordPress و Joomla و اصولا وب سایت های CMS آماده که به آنها قالب آماده نیز گفته میشود از پلتفورم های کاملا رایگان استفاده می کنند که در دسترس عموم قرار دارد.شرکت های مختلف طراحی وب سایت تنها برای سرهم بندی کردن اجزای آماده و رایگان این نوع سایت ها یا تغییرات جزئی در ظاهر و جابجایی چند کُد ممکن است از شما مبالغ هنگفنتی را طلب کنند.
در ادامه معایب و مشکلات بی شمار سایت های CMS آماده ای مانند وردپرس را برایتان کمی شرح خواهیم داد اما چیزی که الان لازم است بدانید این است که با اینکه در گذشته در زمینه طراحی این نوع سایت ها مانند جوملا و وردپرس بسیار فعال بوده ایم اما در حال حاضر بدلیل مشکلات بی شماری که این CMS ها برای مشتریان بوجود می آورند هیچگونه فعالیتی در این زمینه در شرکت آوینا پرداز وجود ندارد.
واقعیت این است که درصورت کمی جستجو در اینترنت خودتان نیز می توانید یک وب سایت قالب آماده را با استفاده از چندین پلتفورم موجود از جمله Joomla ، WordPress ، Drupal ، Wix و.. برای خود بسازید و اصلا نیازی به هزینه زیاد جهت طراحی وب سایت با استفاده از این پلتفورم ها وجود ندارد.
3- طراحی سایت با قیمت های خیلی ارزان یعنی شروع دردسر!
همانطور که در ابتدای این صفحه نیز اشاره شد به هیچ وجه ارزان نیست! منظور ما وب سایت های حرفه ای است که برای هر مشتری بصورت انحصاری کد نویسی و تولید می شود. در واقع یک وب سایت ارزان نمی تواند حرفه ای باشد زیرا طراحی یک سایت حرفه ای نیاز به استخدام و بکارگیری افراد حرفه ای دارد.بکارگیری طراحان و برنامه نویسان با تجربه و با سطح دانش بالا ، که سالیان زیادی به مطاله و آموزش پرداخته اند ارزان نیست.
همچنین به شرکت هایی که با قیمت های زیر 10.000.000 تومان به شما وعده یک سایت اختصاصی را میدهند با دیدی محتاطانه نگاه کنید. بسیاری از شرکت ها حتی ممکن است در ابتدا قیمت های کمی را برای طراحی اعلام کنند اما پس از مدتی با بهانه های مختلف مبالغ بیشتری را برای پیشبرد پروژه طلب نمایند. که در این مورد مذاکرات اولیه و می تواند تا حدودی کمک کننده باشد.
اما تعرفه طراحی وب سایت قابل مدیریت است تا در نهایت با استفاده از مشاوره های تخصصی و بررسی نیازها، قیمت نهایی معقول و به صرفه باشد.
4- فریب نام تجاری، برند و شرکت های طراحی سایت صفحه های اول گوگل را نخورید!
برخی شرکت های طراحی سایت بواسطه سابقه بیشتر برند مطرح تری دارند و برخی نیز از طریق هزینه های هنگفت تبلیغاتی در لینک های ابتدایی جستجوی گوگل قرار گرفته اند.البته تاکید می کنیم که اشاره ما به همه شرکت های طراحی وب سایت حاضر در صفحه اول جستحوی گوگل یا همه شرکت های قدیمی نیست.
نکته ای که قرار است در این بخش راجع به آن صحبت کنیم این است که برخی شرکت ها بواسط سابقه بیشتر و نام تجاری خود و همچنین تعداد بالای مشتریان ، قیمت های بسیار بالایی را جهت طراحی یک سایت ساده اعلام می کنند. در حالت عادی قیمت طراحی یک سایت اختصاصی ساده شرکتی نباید از 30.000.000 تومان فراتر برود. اما مشاهده شده برخی از این شرکت ها مبالغ چندین برابر را به بهانه های مختلف! از مشتریان خود دریافت می کنند.
حقیقت این است که خرید وب سایت مانند خرید پوشاک و لباس یا لوازم خاگی نیست! که قیمت آن وابستگی زیادی به نام تجاری داشته باشد
لازم است با نگاهی بازتر به قیمت های اعلامی کنید. از طرفی بخاطر داشته باشید معمولا شرکت های طراحی سایت قدیمی تر همچنان از تکنولوژی های قدیمی استفاده می کنند به دلیل اینکه بروزرسانی و همسان سازی مجدد تمام بخش های سازمان با سیستم های جدید هزینه بسیار هنگفتی نیاز خواهد داشت.
از طرف دیگر، بزرگ بودن شرکت طراحی لزوما به معنی حرفه ای تر بودن و بروزتر بودن نیست. بلکه طبق تجربه ی اکثر کاربران، هرچه شرکت طراحی بزرگتر و قدیمی تر باشد و مشتریان بیشتری داشته باشد به همان اندازه پشتیبانی ضعیفی خواهد داشت چراکه پاسخگویی به مشکلات مشتریان، زمان زیادی را طلب می کند و عملا ممکن است برای یک تغییر یا یک رفع اشکال ساده مدتها در صف انتظار بمانید!
طراحی وب سایت ترکیبی از هنر و دانش است ، استفاده از بروزترین تکنولوژی ها برای خلق اثری که بتواند وجه بسیار خوبی از شرکت و سازمان شما به مشتریان نشان دهد.
5- طراحی سایت اختصاصی با ASP.Net , قیمت بیشتر و کارایی چندین برابر
پیش از پرداختن به قیمت ها، توضیح مختصر دیگری لازم است و آن اینکه تمامی پروژه های طراحی سایت شرکت آوینا پرداز با استفاده از ASP.net شرکت مایکروسافت و و تحت الگوی MVC انجام می شود که بروزترین و حرفه ای ترین مِتُد برنامه نویسی تحت وب و طراحی وب سایت حال حاضر در دنیا است.