اجتماعی

اقتصاد ضعیف داروخانه‌های خصوصی و تخلف “داروفروشی اینترنتی”

نایب رئیس انجمن داروسازی ایران با توجه به برخی چالش‌های پیش روی داروسازان کشور مانند مشکلات اقتصادی، فروش اینترنتی دارو، عدم نظارت بر قیمت داروها، گفت: اگرچه تنها 5 درصد از داروخانه‌های کشور هستند. دولتی بیش از 50 درصد از اقتصاد داروخانه توسط داروخانه های دولتی در ریل کنترل می شود.

دکتر سید علی فاطمی در گفت وگو با سلام آنلاین. به گزارش پنجم شهریور ماه و روز داروساز، گفت: هم اکنون نزدیک به 15 هزار داروخانه در کشور ارائه دهنده خدمات هستند که حدود 95 درصد از این داروخانه ها خصوصی و 5 درصد داروخانه های کشور هستند. دولت – متعلق به لازم به ذکر است که متاسفانه بیش از 50 درصد اقتصاد داروخانه ما به لحاظ ریالی در اختیار داروخانه های دولتی است. یعنی اگر همه داروخانه های بخش خصوصی را کنار هم بگذارید، از داروخانه های دولتی که 5 درصد داروخانه ها هستند، به صرفه تر است.

افزایش مالکیت دولت بر فروش دارو

وی افزود: اقتصاد داروخانه ها باید به بخش خصوصی برود. دولت سود بسیاری از گران ترین داروها را کاهش داده است و داروخانه های خصوصی نمی توانند آنها را بخرند زیرا برای آنها مقرون به صرفه نیستند. در نتیجه دولت این داروها را در اختیار داروخانه های دولتی قرار می دهد. به دلیل کمبود دارو، دولت بیشتر داروها را در داروخانه های دولتی توزیع می کند و داروخانه های خصوصی ضعیف تر هستند. طبق اصل 44 قانون اساسی، دولت باید دخالت خود را در فروش مواد مخدر کاهش دهد. در حالی که در سال های اخیر نه تنها از دخالت دولت در تجارت مواد مخدر کاسته نشده، بلکه به دو دلیل افزایش یافته است. دلیل اصلی ارزان نگه داشتن قیمت داروها و دلیل دوم کمبود دارو است که بیشتر بین داروخانه های دولتی توزیع می شود.

داروخانه عمده فروشی; تغذیه، آرایشی و بهداشتی

فاطمی افزود: در این شرایط یک داروخانه در یک طرف راه اندازی شد. در حالی که صرفه اقتصادی ندارد و داروخانه ها به یکدیگر آسیب می رسانند. لازم به ذکر است که یک روستا بهتر از 100 شهر ویران است. مردم به تعداد زیادی داروخانه نیاز ندارند، آنها داروخانه ای می خواهند که دارو داشته باشد. با افزایش تعداد داروخانه ها، کمبود دارو بیشتر می شود. اکثر داروخانه ها مکمل های بهداشتی و لوازم آرایشی را می فروشند. زیرا داروهایی که مردم به دنبال آن هستند عمدتاً در داروخانه ها و دولت های منتخب یافت می شوند که مشکلاتی را ایجاد می کنند. داروخانه ها به دلیل اقتصاد ضعیف نمی توانند روی کار اصلی خود که فروش دارو و خدمات دارویی است تمرکز کنند و به فروش مکمل ها و محصولات بهداشتی و آرایشی روی می آورند.

آنلاین خرید کنید و نمی دانید دارو چگونه تحویل داده می شود.

وی با انتقاد از نبود ساختار و کنترل بر روی اینترنت برای فروش دارو، گفت: در حال حاضر برخی از تریبون های اینترنتی اقدام به فروش علنی دارو می کنند و تقریباً هر دارویی که بخواهید در آنها یافت می شود. بسیاری از قاچاقچیان و داروسازان که مجرم هستند و با شبکه قاچاق ارتباط دارند، داروهای خود را از این طریق بین مشتریان توزیع می کنند. این واقعاً سلامت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد و کاملاً غیرقانونی است. فروش آنلاین دارو ممنوع است. پرداختن به این موضوع یک پیشنهاد جدی است. این افراد مجوز و مجوز از وزارت بهداشت ندارند و در نتیجه وزارت بهداشت نمی تواند با آنها برخورد کند. یکی از این انجمن ها فقط یک بار 5 میلیون تومان جریمه شد که البته بازدارنده نیست. بنابراین، ما باید به دقت در برخورد با فروش آنلاین دارو فکر کنیم.

فاطمی با بیان اینکه فروش آنلاین دارو می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد، گفت: یکی از تالارهای این انجمن موتور تحویل پیتزا نیز دارد. حالا در گرمای تابستان تصور کنید چه ضرری به دارو وارد می کند. برخی از این داروها باید در یخچال نگهداری شوند. الان هم با استفاده از این پلتفرم انسولین به خانه مردم می رود یا قرص های سقط جنین و داروهای کنترل شده به خانه مردم می رود و در عین حال مسئولان آن مدعی هستند که از داروخانه ها دارو می گیرند اما هیچ وقت اسم داروخانه را نمی آورند. و رسید و مدارک، نشان نمی دهد که دارو از داروخانه می آید. عجیب است که در کشور خود با جدی ترین و جزئی ترین سوء استفاده ها برخورد می کنند، اما این گونه سوء استفاده های گسترده ای که این انجمن مرتکب می شود متاسفانه رسیدگی نمی شود. در فروش اینترنتی این دارو، منشا و اصالت این دارو مشخص نیست.

راه اندازی داروخانه های زنجیره ای؛ آره یا نه

وی در خصوص راه اندازی داروخانه های زنجیره ای برای کمک به اقتصاد دارویی گفت: این فعالیت وضعیت داروخانه ها را بدتر می کند و در عمل داروها تجاری می شوند. فروشگاه های زنجیره ای در حال حاضر در حال رقابت هستند، اما داروخانه ها موسسات پزشکی هستند و نه سوپرمارکت هایی که می توانند محصولات خود را با مشوق و تخفیف به فروش برسانند. داروخانه ها باید به سمت ماموریت اصلی خود بروند و داروهای سالم را با استفاده و دستورالعمل مناسب در اختیار مردم قرار دهند. صحبت از داروخانه های زنجیره ای وضعیت را بدتر می کند و داروخانه ها را از رسالت خود در فروش و تهیه دارو و تبدیل شدن به فروشگاه های زنجیره ای با کارهای تجاری خاص دور می کند.

در نهایت، مالیات بر خدمات داروخانه

وی درباره قیمت گذاری نهایی خدمات دارویی در داروخانه ها نیز گفت: در تاریخ 14 شهریور 1397 مستندات جامع خدمات داروسازی در داروخانه ها توسط وزیر وقت ابلاغ شد. تا کنون طبق دفترچه قیمت خدمات مربوطه، 6 خدمت برای داروسازان داریم که 10 خدمت و حداکثر 16 خدمت اضافه شده است. وزارت بهداشت ارائه این 16 خدمت را در قالب اسناد جامع خدمات داروسازان در داروخانه ها اعلام کرده است. این خدمات شامل ایمن سازی در داروخانه ها برای آنفولانزا و غیره است. ساخته شده در بسیاری از نقاط جهان، تشخیص بر اساس آزمایش های سریع، مشاوره از راه دور، مشاوره حضوری، درمان بیماری های جزئی توسط داروسازان و غیره. در وزارت بهداشت مکتوب و نظارت می شد، اما از سال 1400 به بعد هیچ جلسه ای برای تدوین این خدمات برگزار نشد. لازم به ذکر است که کلیه خدمات در کلیه مراکز درمانی باید دارای استاندارد خدمات و شناسنامه بوده و کد آنها تنظیم و این اقدامات متوقف شود. امیدواریم در این دولت دوباره اقدام شود. اکنون این خدمات هیچ تعرفه ای ندارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا