درخواست مناطق آزاد درمورد واردات خودرو

درخواست مناطق آزاد درمورد واردات خودرو

رئیس بخش توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از درخواست منطقه آزاد از دولت برای تهیه مقررات واردات خودرو برای این مناطق خبر داد.

شهرام موسوی در گفت وگو با سلام آنلاین، با اشاره به مقررات واردات خودرو، اظهار کرد: مناطق آزاد بر اساس مصوبه کمیسیون، مشمول مقررات آیین نامه فنی واردات خودرو به سرزمین اصلی است. اما از آنجایی که مبنای این حکم ورود وسایل نقلیه به سرزمین اصلی است، بسیاری از شروط آن مربوط به سرزمین اصلی و مغایر با مفاد منطقه آزاد است. مثلاً در آیین نامه بحث ورودیه ها در مواردی که مناطق آزاد ورودی ندارند مطرح شده است. این موضوع واردات خودرو به منطقه آزاد را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: بر این اساس منطقه آزاد با تصویب کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد وضع مقررات منطقه آزاد با در نظر گرفتن حساسیت وزارت حراست، سازمان های محیط زیست و … را مطرح کرد. عناصر متضاد باید حذف شود و در عین حال واردات خودرو به منطقه آزاد تسهیل شود. این پیشنهاد در کمیسیون ویژه اقتصادی دولت و کمیسیون اصلی اقتصادی دولت تصویب شده و در دستور کار محترم کابینه قرار خواهد گرفت.

مدیر صادرات و توسعه ارزش گمرک دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد اقتصادی و به ویژه با اشاره به مقررات اخیر واردات خودرو، اظهار داشت: در یک بند از این مصوبه، منطقه آزاد در نظر گرفته شده است. موضوع واردات خودروهای هیبریدی و دو خودرو. دبیرخانه شورای عالی معتقد است سایر مفاد این مصوبه شامل مناطق خالی نمی شود. از این رو طی نامه ای از معاونت حقوقی افتخاری رئیس جمهور این سوال را مطرح کردیم که آیا احکام دیگری مشمول منطقه آزاد می شود و در این صورت باید درخواست اصلاحی صادر شود؟

ماجرای واردات خودرو چیست؟

بر اساس این گزارش، در سومین روز از شهریور ماه، دستور واردات خودرو مصوب ششم مردادماه در هیئت وزیران توسط معاون اول و به تمامی سازمان ها از جمله وزارت حراست، وزارت کشور نهایی شد. اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اعلام شده است.

بر اساس این.، سعید محمد دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی با انتقاد از این مصوبه اعلام کرد که در این مصوبه مشوق های در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیشتر از منطقه آزاد است و منطقه آزاد با محدودیت مواجه است. بیشتر از سرزمین اصلی .
وی همچنین راه حل را از منظر کارشناسی و فنی و قانونی ذکر کرد و ضمن اشاره به کاستی های راه حل و ظلم به منطقه آزاد که در نهایت منجر به بهبود وضعیت کلان اقتصادی کشور می شود، اشاره کرد. بررسی دقیق راهکارهای اخیر و احیای نقش و اهمیت موثر منطقه آزاد در واردات هدفمند خودرو از معاون اول رئیس جمهور درخواست می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا