اجتماعی

مرگ بی صدای حیات وحش در سایه خشکسالی

سلام آنلاین / کردی رودها و چشمه های وسیع که هیچ کس فکر نمی کرد خشک شود ، آبی برای گیاهان و حیوانات ندارد. خشکسالی قاتلی است که ارگانیسم را بی رحمانه می کشد.

با نزدیک شدن به اواسط تابستان ، اثرات خشکسالی در حال ظهور است ، اما ممکن است در رسانه ها به عنوان تصویری از فشار کم آب بر ماهی های وحشی یا خشک شده در خورشید که دیگر نمی رقصند دیده شود. در آب همراه است ، که با محتوای داستان تفاوتی ندارد

زندگی همه موجودات زنده از جمله گیاهان و جانوران به وجود آب بستگی دارد و خشکسالی تأثیر مستقیمی بر همه اکوسیستم ها از جمله زیستگاه ها و حیات وحش مناطق آسیب دیده خواهد داشت و موقعیتی را برای ایران فراهم می کند. کردها در بحران آب امسال ، که در 50 سال گذشته بی سابقه است ، باید منتظر بمانیم و نتایج کوتاه مدت و بلند مدت این رویداد ناگوار را ببینیم.

آب اولین قربانی خشکسالی است

شهاب محمدی در گفت وگو با سلام آنلاین ، اظهار داشت: خشکسالی در مراحل اولیه که بر جوانه زنی و رشد انواع جنگل و جنگل تأثیر می گذارد ، اولین حلقه در زنجیره غذایی را تشکیل می دهد ، تنوع و تراکم را کاهش می دهد. اندازه پوشش گیاهی و متعاقب آن اتصالات زنجیره ای نیز به دلیل وابستگی کامل به حلقه اول ، مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اثرات خشکسالی بر حیات وحش ، افزود: خشکسالی اولین مرحله از گونه های در معرض خطر انقراض به ویژه ماهی ها و دیگر موجودات ساحلی استان است و روزهای قبلی تابستان را در نظر گرفت. و احتمال کم بارندگی ، تاثیر این رویداد در حیات وحش دیگر دور از انتظار نیست و برای گذراندن این دوره نیاز به نظارت و کار متخصصان و تمهیدات ویژه دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تأیید کرد که در نتیجه کاهش بارندگی و ذخیره آب در سدهای استان در ماه های ژوئن و جولای ، بسیاری از موارد تنش آبی و ماهیگیری رخ داده است. در امتداد رودخانه ، به دلیل کاهش حقوق آب ، محیط زیست و کشاورزان ، خروج از رودخانه ثبت شده و با همکاری دانشگاه کرد ، سازمان های مردم نهاد و مردم منطقه به مخزن سد منتقل می شود.

وی گفت: “با ادامه روند کاهش حقوق زیست محیطی آب رودخانه ها و عدم مدیریت آب برای مصارف کشاورزی ، مطمئناً در روزهای آینده شاهد افزایش گزارش های مشابه خواهیم بود که منجر به مکاتبات می شود.” بسیاری از مقامات استانی ، از جمله سازمانهای مدیریت بحران و شرکتهای آب. مواردی در این زمینه ذکر شده و تمهیدات ویژه ای برای جلوگیری و مدیریت رویدادهای مشابه در نظر گرفته شده است.

خشکسالی باعث انتقال حیوانات وحشی می شود

محمدی با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر حیات وحش ، کم آبی منابع حیات وحش می تواند منجر به استرس و حتی افزایش خطر ابتلا به حیوانات وحشی شود. این بدان معناست که با خشک شدن منابع آب در یک منطقه و حرکت حیات وحش در این منطقه به منابع مناطق دیگر ، احتمال گسترش بیماری افزایش می یابد و غلظت حیات وحش ایجاد می شود و اگر این غلظت منجر به استفاده مشترک از چشمه شود. ، حیوانات و حیات وحش ، می تواند منجر به حوادث ناگوار شود و باعث مرگ و جراحت شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود کشاورزان در مناطق تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مراتع ، هنگام مشاهده مناطق چرا ، از منابع آب نصب شده برای حیات وحش استفاده نکنند زیرا خطر عفونت های شایع وجود دارد. خوشبختانه امسال تا کنون گزارشی از شیوع حیوانات وحشی و اهلی در این استان گزارش نشده است.

کنترل منابع آب آشامیدنی دو برابر شد

معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست کردستان می گوید: “اثر دیگر خشکسالی کاهش خوراک در بیابان و افزایش آن در بازارهای آزاد است که باعث شده کشاورزان از این منطقه استفاده کنند.” کوههای این منطقه محدود است . » مراتع مشترک همچنین می توانند بیماری ها را از حیوانات اهلی به طبیعت منتقل کنند و بالعکس.

وی گفت: سازمان محیط زیست برای مقابله با خشکسالی در مناطق تحت کنترل بودجه ای را به استانهایی اختصاص داده است که در مناطق حفاظت شده بدر و پریشان قروه و منطقه حفاظت شده بیجار در حال بازسازی و لایروبی هستند. منابع آب آشامیدنی عبارت است از انتقال آب توسط تانکر به منبع کم یا بدون آب.

گوزن ، قوچ و عقاب در نیمه دوم امسال آزاد شد

محمدی گفت: یکی از مناطق بالقوه کردها در زمینه محیط زیست و در بحث افزایش تنوع حیات وحش وجود زمینه های پرورش و احیای گوزن های ایرانی و گوسفندان ارمنی است که در منطقه حفاظت شده بیچا واقع شده است. این سایت پروژه های تامین آب و آلفا را در یک قسمت از این سایت از KREDIT سال 1998 و تکمیل آن را از KREDIT 99 اجرا می کند. با تکمیل و شروع پروژه ، علاوه بر تامین آب حیوانات این محل ، قسمت هایی از خوراک مورد نیاز است.

وی گفت که علاوه بر هدف افزایش تنوع حیات وحش در منطقه حفاظت شده بیهار ، این سایت از تحقیقات نیز استفاده می کند. در سالهای اخیر ، دو قوچ با موفقیت در مناطق حفاظت شده رها شده اند تا به مردم در گله حیات وحش محلی ملحق شوند.

خشکسالی و گونه های در حال انقراض در کردها

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تأیید کرد که ماهی قزل آلا و لکه زرد رنگ ، پروانه آتشین ، گونه های در خطر انقراض در استان ، کاملاً به آب خود وابسته هستند و تحت تأثیر تنش آبی قرار نمی گیرند. و البته ، با توجه به وجوهی که توسط سازمانهای مربوطه تحت برنامه اقدام و اقدام برای حفاظت از گونه های در معرض خطر اداره می شود ، زندگی و زیست شناسی این دو گونه ، همراه با برخی دیگر از گونه ها ، تحت کنترل است و امیدوارم یک رویداد باشد. متأسفانه در این داستان ، به ویژه گزارش شده است

با وجود خشکسالی شکار ممنوع شد

وی گفت: به دلیل اهمیت تنوع زیستی و جلوگیری از زوال حیات وحش در استان و جلوگیری از شیوع بیماری های حیات وحش ، از سال 92 اقدامات ویژه ای برای صدور مجوز شکار و به همین منظور انجام شده است. ممنوعیت اقدامات قابل توجهی در صدور مجوز شکار انجام شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: از سال 1992 ، تنها یک دوره ، در سال 1998 ، پروانه پرندگان خشکی صادر شده است و این محدودیت ها و ممنوعیت ها تا زمان عدم صدور جمعیت و زیستگاه مناسب ادامه خواهد داشت.

با حیواناتی که به ما پناه می برند چه کنیم؟

وی گفت: مردم در صورت مشاهده رفتارها و علائم غیرمعمول مانند هاری از نزدیک شدن و تماس با حیات وحش خودداری کنند. وی گفت: “بیشتر گزارش های مربوط به پناهگاه های حیات وحش در مناطق شهری و روستایی در فصل های سرد و یخ زده رخ می دهد که باعث کمبود غذا می شود و تا کنون گزارش هایی از پناهگاه های حیات وحش گزارش شده است.” جنگل های مناطق شهری برای تامین آب بدون روستا. پذیرفته شده است ، اما در صورت بروز این حادثه ، مردم باید در اسرع وقت با نزدیکترین دفتر محیط زیست ، ایست بازرسی محیطی یا شماره اضطراری 1540 تماس بگیرند.

خشکسالی چه تعهداتی دارد؟

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان می گوید: “در سال های اخیر ، یکی از زیباترین رویدادهای فرهنگی در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی نوعی به اصطلاح تعهد به طبیعت است.” هدف حفظ و بهبود محیط زیست ، و آن چیزی که به خدا خدمت می کند بالاتر از کمک طبیعت خداست ، و پاداش های معنوی آن هم در دنیا و هم در جهان آینده آشکار خواهد شد.

در پایان ، وی یادآور شد که در کردستان و در بحار ، افراد سخاوتمند سوگند خود را به طبیعت برای تغذیه گوزن ، زنبور ، قوچ و میمون پرورش دادند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا