اجتماعی

۲۱ نکته درباره یوز تلف شده و راه‌های حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش

24 مردادماه در محور عباس آباد – میامی یک توله براثر تصادف تلف شد، در عین حال خرس در حال انقراض مهم و دارای ارزش ژنتیکی بالایی است. این حادثه بار دیگر بر لزوم حفاظت بیشتر از حرم تاکید کرد.

به گزارش سلام آنلاین. در سال‌های اخیر، حوادث با گونه‌های حیات وحش، جمعیت آن‌ها، به‌ویژه گونه‌های در خطر انقراض را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به اهمیت این موضوع و به بهانه تلف شدن یک سیاهگوش ماده در جاده عباس آباد – میامی به 21 نقطه، بر اساس اطلاعیه حسن اکبری – معاون حفاظت محیط زیست و تنوع زیستی رئیس جمهور – ما پرداخت می کنیم:

* یوزپلنگ برای زندگی نیاز به یک سرپناه بسیار بزرگ دارد. در گذشته در قسمت شمالی پارک ملی گرمسار، کل کویر دو طرف جاده سمنان و از آنجا به میامی، دشت و کوهپایه همه کمتر آشفته بود و آهوها در دشت زندگی می کردند و بیشتر گوسفندان. . و گوسفندان مانند امروز در کوهپایه ها زندگی می کنند، تعداد جابجایی ها و ساخت و سازها در قلمرو ببر زیاد نیست، اما امروزه حیات وحش از بین رفته و قلمرو مناسب آنها فقط به منطقه تحت مدیریت سازمان های حفاظت محیط زیست محدود شده است. سازماندهی و به دلیل درگیری های بیش از حد مانند ساخت جاده های حیوانات زنده نمی ماند.

وقتی بچه لاک پشت ها بالغ می شوند از مادرشان جدا می شوند. مادران معمولا آنها را به پناهگاه های دورتر می برند و اسکان می دهند و گاهی به پناهگاه های اصلی خود باز می گردند. در واقع، پراکندگی برای زندگی کودکان بالغ در خارج از قلمرو آنها اعمال می شود.

* به نظر می رسد نوزاد مفقود شده ببر به همراه مادرشوهر در جاده عباس آباد در جریان جدایی و اسکان مجدد با حادثه ای مواجه شدند.

* معمولاً در مرحله توزیع زیاد اتفاق می افتد زیرا حیوانات با رسیدن به زیستگاه های جدید با مشکلات جدیدی روبرو می شوند و این احتمال وجود دارد که در مناطق پراکنش آن با گله های بزرگ سگ استخراج معدنی گسترده ای صورت گیرد. به اندازه کافی حیات وحش یا کسی که به آنها آسیب وارد نمی کند، اما در نهایت قابل مشاهده ترین درگیری یک تصادف است.

* طبق تحقیقی که در سایت توران در مورد توزیع یوز انجام شد، چندین بار دیده شده است که بعد از جدا شدن کودک بالغ، کودک بالغ دیگر دیده نمی شود زیرا در جای خود نشسته است که ما نداریم. . دسترسی داشته باشند یا در پروسه پراکندگی و اسکان مجدد در پناهگاه ها گم شوند.

برای اولین بار تخمدان یک سیاهگوش ماده تلف شده به پژوهشگاه رویان منتقل شد.

با توجه به اهمیت سیاهگوش ماده گمشده، تخمدان سیاهگوش ماده جدا شده و به موسسه رویان ارسال می شود. با کمک مرکز جنین در صورتی که تخمک ها شرایط لازم و کافی را داشته باشند، می توان آنها را نگهداری و برای تکثیر در آینده مورد استفاده قرار داد، زیرا ژن حیوان تلف شده بسیار مهم است و علاوه بر مدل بانکی، ژن ها و نمونه های آن بافت اندام جنسی را می توان در فرآیند تولید مثل استفاده کرد بسیار مفید است.

* این فعالیت فقط نوعی ذخیره سازی است چرا که با اعتباری که از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است تنها می توانیم به بخشی از کارهای حفاظتی دست پیدا کنیم اما نباید چنین فرصتی را از دست داد.

استفاده از دستگاه های ردیاب ماهواره ای برای بقای گونه های در حال انقراض در کشور ضروری است

در دنیا از قلاده و ردیاب برای گونه های در حال انقراض استفاده می شود. آنها با ردیابی حیوانات اطلاعات دقیق و کاملی در مورد راهروها، حرکت، مهاجرت و سفر به دست می آورند. این در حالی است که در ایران تنها زمانی که حیوان در جاده می میرد می دانیم که در حال عبور از جاده است و این نظرات دیگر فرضیات بسیار متناقضی هستند و تصمیم گیری بر اساس این تضادها کار دشواری است.

* تعداد یوزها زیاد نیست، بنابراین اگر ردیاب داشته باشیم می توانیم سریعتر و دقیق تر تصمیم گیری کنیم. اکنون یک سیاهگوش ماده را از دست داده ایم که در آینده ظرفیت بالایی برای جمعیت سیاهگوش کشور است.

* به دلیل تحریم ها و محدودیت های استفاده از تجهیزاتی مانند کاپشن و ردیاب، قادر به انجام بازرسی های کافی در کشور نیستیم.

پلیس راهنمایی و رانندگی و همکاری محیط زیست

* با توجه به عرض و تعداد جاده ها، کنترل آن بسیار سخت است و خواه ناخواه در جاده ها تلفات جانی خواهیم داشت، اما باید دید چگونه می توان تصادفات را در مناطقی که هزینه های حفاظتی بالایی دارند کاهش داد و زیستگاه برای آن. برخی از گونه ها چون نمی توانیم خطر را به صفر برسانیم.

*منطقه خطر بیش از 30 کیلومتر با نقطه داغ فاصله دارد که کشته و مجروح زیادی داریم و بخشی از کانون محاصره شده است، البته در این نقطه تصادفات دیگری هم داریم و این نشان می دهد در گرمای جدید باید اولین پیشنهاد را در نظر بگیریم. برای روشنایی جاده، زیرا در صورت وجود نور در اطراف منطقه گرم، دید راننده افزایش می یابد، ببر راحت تر دیده می شود و دیدن موانع برای حیوانات نیز خطر را کاهش می دهد.

* نورپردازی خیابان ها گران ترین راه حل است زیرا حصار کشی بسیار گران است، در حالی که باید شرایط مناسب برای گذرگاه ها فراهم شود. در غیر این صورت یوز مسیر خود را تغییر می دهد و با عبور از نقاط دیگر مشکلات دیگری برای او به وجود می آید.

* در جلساتی که با فرجا و مرزبانی در استان های مختلف داشتیم و حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در چنین بحران هایی مطالبات زیست محیطی را مطرح کردیم. پلیس راهنمایی و رانندگی فقط می تواند به سازمان های همکار کمک کند، به خصوص زمانی که اطلاعات خاصی دریافت می کنند، اما پیشنهاد اصلی ما در شرایط فعلی «کنترل سرعت» است. سرعت بالا منجر به مرگ و میر و جراحات زیادی می شود، اما متاسفانه مردم اغلب محدودیت سرعت را فقط در نقاط خاصی مجهز به دوربین رعایت می کنند و ظاهرا پلیس راهنمایی و رانندگی توانایی پوشش و کنترل همه نقاط را ندارد.

کنترل سرعت خودرو و تجاوز نکردن از حد مجاز یک موضوع فرهنگی است. رانندگان باید به هشدارها و علائمی که نشان دهنده حضور گونه های در معرض خطر انقراض در منطقه است توجه کنند.

جاده سازی نادرست یک فاجعه برای حیات وحش است

* در حین ساخت راه ها باید آماده سازی راه در قالب مترو، پل هوایی و سایر اقداماتی که می تواند باعث کاهش تصادفات رانندگی شود، انجام شود که متاسفانه این جاده ها بدون در نظر گرفتن این موارد ساخته می شوند.

* پروتکل هایی توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای وزارت راه و شهرسازی نوشته شده است، اما متأسفانه هیچ الزام قانونی و ضمانت اجرایی برای اجرای این پروتکل ها وجود ندارد. این باعث می شود بسیاری از حیات وحش ..

* در سال 1401 محیط زیست در خصوص راه های موجود و راه های در حال ساخت از وزارت راه و شهرسازی ادعایی کرد. امسال رایزنی ها و مطالباتی بر اساس اصول کلی زیست محیطی اعلام شده از سوی مدیران عالی رتبه برای حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور داریم. گاهی اوقات مسیر را به صورت موردی بررسی می کردیم. به عنوان مثال مکاتبات و پیگیری های زیادی در خصوص عبور از مرکز پارک ملی گلستان صورت گرفته است اما با وجود تعهدی که در این زمینه داشته اند، هنوز اقدام خاصی انجام نداده اند.

* فقط تلف شدن خرس نیست بلکه هر ساله در خیابان های کشور تعداد زیادی از حیات وحش و گونه های مختلف خزندگان و حتی کوچکترین پستانداران مانند فرنی گرفته تا بزرگترین گونه ها مانند خرس و پلنگ خین کشته شد. . و بخش قابل توجهی از ذخایر ژنتیکی ما در طول مسیر از بین می رود.

* لایحه قانون حمایت و بهره برداری از حیات وحش از ابتدای دولت سیزدهم تقدیم مجلس شورای ملی شده است. اگر این قانون بدون تغییر تصویب شود، می‌تواند زیرساخت‌های قانونی مناسبی را در آینده ایجاد کند، اما در حال حاضر بیشتر مکاتبات و مطالبات وزارت محیط‌زیست به دلیل عدم وجود ضمانت‌نامه بهره‌بردار یا وجود قوانین الزام‌آور مورد توجه قرار نمی‌گیرد. .

* زمانی که بتوانیم در حوزه محیط زیست موفق باشیم و این مسائل را به درستی مدیریت کنیم که کارشناسان و مدیران در تمامی ادارات و نهادها بینشی از محیط زیست داشته باشند. از طرفی متخصصان راهسازی، عمران، معدن و … باید به این نکته توجه داشته باشند که طبیعت زیستگاه حیوانات و حیات وحش است که علاوه بر مهارت در حین کار در طبیعت از بین می برد. اگر اینطور باشد مهندسان راهسازی قطعا در طراحی جاده به عواملی که باعث کاهش دائمی مرگ و میر و جراحات می شود توجه می کنند. به عنوان مثال در برخی موارد با افزایش ارتفاع پل برای حیواناتی که از زیر پل عبور می کنند، حادثه مثبتی ایجاد می کند و مرگ و میر را کاهش می دهد و نباید به صرفه ترین و نزدیک ترین گزینه را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا