اجتماعی

جاده‌ها علیه حیات وحش/ تصادفات، علت ۵۲ درصد از تلفات یوزپلنگ

کارشناس پستانداران دفتر مدیریت و حفاظت از حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ارائه آماری از تلفات حیات وحش می گوید 50 درصد تلفات حیات وحش و 52 درصد ببرهای آسیایی در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.

مرضیه موسوی در گفت وگو با سلام آنلاین وی با اشاره به انتشار آماری از تلفات خرس های آسیایی در خطر انقراض گفت: 38 مورد تلفات خرس آسیایی در خطر انقراض بوده که 19 مورد آن به دلیل تصادفات رانندگی و تنها 8 مورد بوده است. مربوط به خیابان عباس آباد است. 6 مورد در جاده یزد – کرمان و در منطقه کالمند – بهادران رخ داده است. یک مورد در جاده بافق – بهاباد، یک مورد در جاده سنخواست – جاجرم در دره انجیر، یک مورد در پناهگاه دربند راور در استان کرمان و یک مورد در جاده نایبندان مشاهده شد.

وی گفت: اولین مورد ثبت شده و قدیمی ترین آمار تصادفات رانندگی مربوط به جاده نایبندان است که در سال 1378 اتفاق افتاده است.

موسوی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات و جراحات خرس ها در جاده عباس آباد گزارش شده است، تصریح کرد: این جاده محل زاد و ولد و زیستگاه مهم غازها است و به همین دلیل کشنده ترین جاده است. سال گذشته در جاده کالمند – بهادران هم تصادف کردیم اما الان دیگر در آن منطقه نیستیم و اگر آنجا بودیم در جاده تلفات جانی داشتیم.

کارشناس گوشتخواران با شناسایی جنسیت موش های گمشده در جاده عباس آباد گفت: دو قطعه شترمرغ ماده، یک نر یک ساله، یک نر بالغ ناشناس و یک کلاغ سه ساله ناشناس در جاده بر اثر سانحه رانندگی تلف شدند. . در سال 1357 وارد جاده نای بنان شد و متعلق به مرد خرس بود. اولین آمار ثبت شده در خیابان عباس آباد نیز در سال 1388 با کشته شدن یک سیاه گوش ماده و دو توله جوان در دسترس بود.

وی با توجه به گزارش تهیه شده در سال 95 که مربوط به یک مطالعه 10 ساله از سال 84 تا 94 است، تصریح کرد: یوزپلنگ یک گونه سرزمینی است و با توجه به زیستگاه و رفتار آن، مهاجرت و جابجایی بین پناهگاه ها خود بیشتر در معرض حوادث است. . بر اساس این گزارش، 52 درصد مرگ و میر ببرها مربوط به تصادفات جاده ای است و تصادفات رانندگی عامل نیمی از مرگ و میرهای حیات وحش گزارش شده است. این آمار تلفات و جراحات خیابانی تنها اسکلت هایی است که توسط محیط بانان در مناطق و جاده ها دیده شده است. پس از بررسی علت مرگ و جراحت، متوجه شدیم که آنها بر اثر تصادف، درگیری، بیماری یا مسمومیت جان خود را از دست داده اند.

جاده ها علیه حیات وحش / تصادفات عامل 52 درصد مرگ و میر ببرها است
یوز گم شده است

این کارشناس پستانداران گوشتخوار با بیان اینکه آمار به دست آمده از تلفات جانوران در جاده ها بسیار محدود و البته تعجب برانگیز است به دلیل تلفات زیاد در جاده ها جاده ها گزارش نمی شوند اما می توان گفت جاده ها تهدیدی بالقوه برای حیات وحش هستند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، اگر وزارت راه و شهرسازی شبکه راه ها را بدون توجه به محیط زیست گسترش دهد، تلفات افزایش می یابد، رشد کنید و بسیاری از گونه های خود را از دست خواهیم داد.

کارشناسان حیات وحش خاطرنشان می کنند که علاوه بر تصادفات و درگیری ها، موارد دیگری مانند افزایش حیات گونه ها و مرگ طبیعی حتی در صورت برخورد گونه ها در فصل خشک و انقراض وجود دارد. بیماری نیز در برخی از آنها عامل زیان است، اما در کنار همه این موارد مرگ و میر و جراحات جاده ای عامل اصلی مرگ و میر حیات وحش در کشور است.

چه نوع حیوانات وحشی تحت تأثیر حوادث رانندگی قرار می گیرند؟

موسوی درباره گونه پلنگ کوهی می گوید: این گونه کمتر در معرض تصادف است، البته ۲۵ درصد تلفات پلنگ مربوط به تصادفات رانندگی است.

کارشناسان گوشتخوار علت از دست دادن پلنگ را تا حد زیادی درگیری می دانند که باعث نزدیک شدن آنها به زیستگاه شده است و می افزایند پلنگ ها معمولاً بر اثر مسمومیت، شکار یا علل دیگر کشته می شوند، اما پلنگ ها با چنین مشکلی مواجه نیستند، البته پلنگ ها بسیار کم جمعیت هستند. . بله، به همین دلیل است که با همان درگیری مواجه نمی شود، اما تصادفات عامل اصلی مرگ یوز است.

این کارشناس حیات وحش گوشتخواران را در برابر تصادفات جاده ای آسیب پذیر دانست و افزود: به دلیل مهاجرت بین زیستگاه ها بیشتر از دام آسیب می بینند.

وی درباره تصادفات سگ گفت: بر اساس گزارش منتشر شده در سال 1394، 63 درصد تصادفات رانندگی مربوط به سگ ها بوده و گرگ و روباه بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

موسوی با بیان اینکه بر اساس گربه سانان، دومین مرگ و میر جاده ای پس از سگ ها است، تصریح کرد: 8 گونه گربه سانان در ایران مانند پالاس، گربه وحشی، گربه وحشی و … هستند. گربه شنی که زیستگاهش در بیابان است و در معرض جاده نیست نیز در معرض حوادث رانندگی است.

جاده ها علیه حیات وحش / تصادفات عامل 52 درصد مرگ و میر ببرها است
گربه پالاس

وی علاوه بر تلفات گونه های بزرگ مانند خرس قهوه ای، توله، روباه و روباه، به تلفات زیاد گونه های کوچک مانند خرگوش و پروانه اشاره کرد و افزود: تعداد گونه های تلف شده نیز زیاد بوده است اما با تلف شدن گونه های کوچکی مانند خرگوش و پروانه، تعداد گونه های تلف شده نیز زیاد بوده است. گونه های بزرگ دیگر گونه های کوچک، آنها نمی بینند که ما بسیاری از آنها را از دست می دهیم.

جاده پارک ملی گلستان برای پلنگ خطرناک است

وی با توجه به آمار تلفات پلنگ در جاده پارک ملی گلستان گفت: 70 درصد تلفات پلنگ در این جاده اتفاق می افتد. این جاده منطقه را ویران کرد. این جاده با توجه به تنوع زیستی موجود در پارک ملی گلستان باعث تلف شدن بسیاری از حیوانات ما مانند پلنگ شده است.

موسوی همچنین به فعالیت های در حال انجام در پارک ملی گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: پس از تهیه گزارش جامع آماری در سال 1394، اداره حیات وحش سازمان می تواند فعالیت های انجام شده توسط اداره کل گلستان و اداره راهداری گلستان را رصد کند. متأسفانه قرار بود مکان این جاده تغییر کند که نشد. البته نکات ایمنی نه تنها در مورد اندازه پل هوایی یا مترو، بلکه در نصب نشان ها و کنترل سرعت وسایل نقلیه نیز رعایت می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار تلفات پلنگ در این جاده نسبت به زمان کاهش یافته است افزود: در گذشته. کنارگذر پارک ملی گلستان خطرات بسیاری را برای حیات وحش محلی به همراه دارد اما با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست شاهد کاهش تلفات حیات وحش در طول مسیر بوده ایم.

جاده ها علیه حیات وحش / تصادفات عامل 52 درصد مرگ و میر ببرها است
جاده پارک ملی گلستان

فعالیت های سازمان محیط زیست برای کاهش حوادث ترافیکی حیات وحش

این کارشناس حیات وحش تاکید کرد: حوادث رانندگی معضل حیات وحش ما است. سازمان حفاظت محیط زیست حتی الامکان با احداث راه های جدید به ویژه راه هایی که از مناطق حفاظت شده عبور می کنند مخالف است و با نهادهای ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی رایزنی می کند. با فعالیت های سازمان حساسیت هایی در این زمینه ایجاد می شود. بسیاری از ادارات محیط زیست نقاط حادثه خیز را شناسایی کرده و به ادارات مربوطه در هر استان اعلام کرده اند تا از جاده های عبور حیات وحش اطمینان حاصل کنند.

وی به دستورالعمل های ایمنی راه ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کوچکترین تابلوها به اندازه دلخواه کارایی ندارند، در حالی که طبق دستورالعمل مکتوب، تابلوها باید بر اساس استانداردهای بین المللی و قابل مشاهده و همچنین نصب طراحی شوند. دوربین های سرعت و ایمنی ترافیک باید مطابق با این پروتکل های استاندارد پیاده سازی شود.

موسوی گفت: وزارت راه نیز باید اعتبار این موضوع را مشخص کند و قبل از ساخت جاده، محیط زیست را در نظر بگیرد و در جاهایی که گذر یا مترو وجود دارد اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ما انتظار چنین اقداماتی را برای همه جاده ها نداریم، گفت: در حال حاضر حتی در جاده عباس آباد که زیستگاه ببرها و گونه های در خطر انقراض است، از آنها انتظار نداریم که این کار را انجام دهند. مترو، دسترسی حیوانات را تضمین می کند.در این جاده نیز.

وی گفت: «این موسسات لزوماً نسبت به آنچه که با ساخت و ساز برای حیات وحش مضر است، حساس نیستند.» این جاده ها. شاید الان این تلفات آرام باشد و زیاد دیده نشود اما در دراز مدت گونه های زیادی را در این جاده ها از دست خواهیم داد. شاید احداث جاده ها و گسترش شبکه راه ها افتخاری برای نهادهای ذیربط باشد، اما تاثیر بسزایی بر حیات وحش و محیط زیست به ویژه جاده هایی که از مناطق حفاظت شده می گذرد دارد.

موسوی ضمن اشاره به اینکه تشکل های زیست محیطی تا حد امکان مخالفت خود را اعلام می کنند و خواستار رعایت ملاحظات زیست محیطی هستند، گفت: در بسیاری از موارد تلاش می کنیم تا ارزیابی ها و ملاحظات زیست محیطی را انجام دهیم اما گاهی این اتفاق نمی افتد و حتی پس از اتمام کار. آنها دستخوش تغییر و اصلاح نمی شوند.

وی افزود: خود استان تا حدی نقاط حادثه خیز را شناسایی کرده است و پیشنهاد دادیم با تکمیل این نکات، وزارت راه استان این موضوع را منعکس کند. با همکاری محدود برخی از ادارات استانی اقدامات ایمنی از جمله نصب تابلوها اجرا شده است اما همچنان در اداره راه و یا وزارت راه کاستی هایی وجود دارد.

با توجه به حادثه اخیر – تلف شدن یک سیاهگوش ماده در جاده عباس آباد – موسوی ادامه داد: با توجه به این حادثه جلساتی تشکیل و همکاری های بیشتر برای ایمن سازی جاده طبق پروتکل های موجود برنامه ریزی شد. امیدواریم این جاده ها هر چه زودتر تامین شود.

جاده ها علیه حیات وحش / تصادفات عامل 52 درصد مرگ و میر ببرها است
سیاهگوش ماده

بیشتر بخوانید: پیوند تخمدان سیاهگوش ماده به پژوهشکده نگهداری رویان

وی گفت: به منظور تامین ایمنی راه ها با مشکل روشنایی معابر، محدودیت سرعت و تعویض نشان ها مواجه هستیم. اقداماتی نیز در این راستا در حال انجام است. نمونه ای از کمپین “سوگند” انجام اقدام با کمک افرادی است که امیدواریم موفق شوند.

چه اتفاقی برای تیم تأثیر جاده بر حیات وحش افتاد؟

کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان به تشریح کارگروه «تأثیر جاده ها بر حیات وحش» پرداختند و گفتند: چند سال پیش دستورالعملی با همکاری این مجموعه وزارت راه و شهرسازی و ترافیک تدوین شد. پلیس و هماهنگی با وزارتخانه ها انجام شد، اما در واقع گروه ضربت رها شد و مهم نیست کجا، زیرا با تغییر مدیریت، این تیم نیز غیرفعال است.

با هم برای کاهش حوادث حیات وحش

وی خواستار تاکید رسانه ها بر پیامدهای حوادث حیات وحش شد و گفت: شاید با این رویکرد وزارتخانه های مربوطه حساسیت لازم را نسبت به این موضوع پیدا کنند. ما نباید فقط از تشکل های محیط زیست مطالبه کنیم چرا که سازمان ها به تنهایی نمی توانند پیشگیری را پیش ببرند و نیازمند کمک نهادهایی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت ایمنی (صنعت، معدن و تجارت) و راه های استان هستند. و وزارت محیط زیست در مسائل ایمنی ترافیک.

آقای موسوی در پایان تاکید کرد: همه نهادهای ذیربط باید در اجرای رعایت محیط زیست جاده ها همکاری داشته باشند و در صورت نیاز به احداث جاده باید ارزیابی کامل زیست محیطی انجام شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا