اجتماعی

کودکان مظلوم‌ترین کاربران ترافیک/ مرگ ۲۰ کودک و هشدار پلیس درباره رانندگی زیر ۱۸ ساله‌ها

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مرگ 20 کودک در سانحه رانندگی در سال گذشته در تهران خبر داد و به افراد زیر 18 سال هشدار داد که بدون گواهینامه رانندگی نکنند.

سرهنگ رابعه تابانخت در گفت وگو با سلام آنلاین وی درباره آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای در تهران گفت: سال گذشته 20 کودک و نوجوان 1 تا 16 ساله سرنشین و راننده بودند. بر اثر تصادف در تهران جان باختند.

آقای زابون کیت گفت که سه تصادف منجر به فوت سه نفر به دلیل عدم کنترل دو نفر در جهت مخالف، یکی حق عبور از جاده و دیگری در اثر تصادف شد. خطر از بین رفته است. هشت نفر کشته، هفت نفر عابر پیاده، دو نفر موتورسوار، سه نفر موتورسوار و سه نفر راننده خودرو هستند.

رانندگی کودکان؛ آنها مقصر خطر هستند

طبق ماده 723 قانون مجازات اسلامی، اگر طفل از وسیله نقلیه والدین خود یا دیگران مانند موتورسیکلت و اتومبیل استفاده کند، تصادف می‌کند. این بچه مقصر است و نمی توان مسئولیت را از او گرفت. این پرونده ها در دادگاه های ویژه اطفال حل و فصل می شود و مجازات هایی نیز برای این کودکان در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با اشاره به وظایف والدین ادامه داد: اگر یکی از والدین یا شخص دیگری خودروی خود را به فرزندی بدهد؛ در صورت بروز تخلف یا تخلف، مالک وسیله نقلیه نیز مسئول است و به دادگاه منتقل می شود. نوجوانان باید مراقب باشند که فکر نکنند چون مجوز ندارند از مسئولیت معاف هستند. همچنین والدین باید توجه داشته باشند که رانندگی نکردن به این معنی نیست که تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت. بنابراین توصیه می شود افراد زیر 18 سال و بدون گواهینامه پشت فرمان ننشینند.

وی افزود: بیشترین تصادفات بین ساعت 12 ظهر تا 4 بامداد رخ می دهد. ما فکر نمی کنیم این فرد در این زمان از ترافیک استفاده کند، اما متاسفانه این شش قربانی تصادف کردند در این زمان نوجوانانی هستند که با موتور سیکلت یا ماشین رانندگی می کنند و تصادف می کنند.

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: با توجه به اینکه این افراد فاقد مجوز بوده و آموزش لازم را ندیده اند. در نتیجه توانایی واکنش مناسب در شرایط خاص را ندارند و متأسفانه جان خود را از دست می دهند. والدین این نوجوانان نیز مقصر این حوادث هستند.

وی افزود: در این حادثه یک کودک در حال بازی در جاده بود که راننده به سمت مخالف چرخید. بیش از حد، تصادف دوم، پدر و مادر در حال خرید با فرزندان خود در فروشگاه بودند، ناگهان کودکی از فروشگاه خارج شد، ناگهان با موتور سیکلت برخورد کرد و باعث مرگ شد.

از دوچرخه و موتور در بزرگراه استفاده نکنید

متأسفانه در دو ماهه اول سال جاری کودکان و نوجوانان زیر 16 سال به طور تصادفی فوت کردند.

طبق ماده 205 قانون راهنمایی و رانندگی هیچکس حق ندارد برای عبور به وسیله نقلیه موتورسیکلت یا دوچرخه تکیه کند و این امر ممنوع و بسیار خطرناک است. . همچنین شرایط استفاده از این دستگاه ها در مکانی امن می باشد.

تاباناخت به والدین توصیه می کند برای استفاده از این اسباب بازی ها فرزندان خود را به مکانی امن و مشخص ببرند. اطمینان حاصل کنید که کودکان نباید این وسایل نقلیه را در بزرگراه ها با مقادیر مختلف این وسیله نقلیه و انواع مختلف رانندگان رانندگی کنند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، طبق ماده 220 قانون، کودکان زیر 12 سال نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند. چند هفته پیش موردی داشتیم که پسری هشت ساله روی صندلی جلوی ماشین نشسته بود و متأسفانه کمربند ایمنی آن جا نمی شد. در یک تصادف جزئی، کودک به دلیل ترمز شدید با بیلبورد برخورد کرد و از ناحیه سر آسیب جدی دید.

زبانخت گفت: متأسفانه در یک مورد دیگر، کودکی به سقف خودرو نگاه می کرد که به دلیل ترمز بد پدرش در بزرگراه و آسیب جدی به سر، از خودرو به بیرون پرتاب شد.

به گفته رئیس اداره راهنمایی و رانندگی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، متاسفانه کودکان مظلوم ترین کاربران ترافیکی هستند. زیرا اغلب قربانی تصمیمات اشتباه و والدین غیرمسئول می شوند. از طرفی والدین نیز نباید تسلیم خواسته های فرزندان خود شوند و ابتدا باید منافع این کودکان را در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا