تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

بهترین زمان مصرف شربت زینک سولفات برای کودکان

کمبود زینک اکثر ما را به یاد ریزش مو و بی اشتهایی می‌اندازد. زیرا معمولاً پزشکان در توصیه‌های خود برای رفع این مشکلات مکمل‌های زینک را پیشنهاد می‌کنند. اما زینک علاوه بر این‌ها، در ساخت سلول‌های خونی، پیشگیری از کم خونی، رشد استخوان‌ها، رشد مغز و… نیز نقش حیاتی دارد.

به همین دلیل هم متخصصین مصرف شربت زینک سولفات را، به خصوص برای کودکان و نوجوانان که در سنین رشد هستند، ضروری می‌دانند. به دلیل اهمیت مصرف این مکمل، ما تصمیم گرفتیم در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب از تاثیرات این عنصر در بدن بیشتر صحبت کنیم. اگر کودک یا نوجوانی دارید که رشد کندی دارد یا دچار بی اشتهایی شده است؛ یا خودتان احساس ضعف و دارید و دچار ریزش مو شده‌اید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، زیرا می‌خواهیم بهترین شربت زینک سولفات را به شما معرفی کنیم و به سؤالات مهم درباره این محصول نیز پاسخ دهیم.

زینک سولفات چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

عنصر زینک اگر به تنهایی و به طور خالص وارد بدن شود، جذب موثری ندارد و در بسیاری موارد هم حساسیت‌های گوارشی شدید ایجاد می‌کند. اما ترکیب این عنصر با املاحی مانند سولفات و گلوکونات باعث می‌شود بدن راحت‌تر این عنصر را در بخش‌های مختلف خود جذب کند. به همین دلیل هم امروزه زینک سولفات و زینک گلوکونات بیشتر در مکمل‌های حاوی این عنصر به کار می‌روند. از بین همه‌ی املاح یا نمک‌های زینک، زینک سولفات جذب بهتری دارد. به خصوص برای کودکان که سیستم گوارشی حساس‌ترین دارند.

شربت زینک سولفات رازک یکی از بهترین مکمل‌های زینک برای رشد کودکان است. زیرا میزان مناسبی از این عنصر را در خود جای داده و با رفع کمبود زینک، به تقویت سیستم ایمنی، تقویت استخوان‌ها و بهبود سطح انرژی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. در ادامه بیشتر از تاثیرات زینک سولفات برای کودکان می گوییم. زینک سولفات فقط برای کودکان در سنین رشد نیست. بلکه بزرگسالان نیز گاهی به دلیل تغذیه نا مناسب طولانی مدت، دچار کمبود زینک می‌شوند. ممکن است یکی از دلایل ریزش مو، ضعف سیستم ایمنی، مشکلات جنسی و مشکلات ذهنی مانند اختلال حواس باشد. به همین دلیل شرکت داروسازی رازک دو محصول زینک سولفات ۵ میلی گرم و زینک سولفات ۱۰ میلی گرم، یعنی با دو دوز متفاوت را تهیه کرده تا همه سنین بتوانند از آن استفاده کنند.

شربت زینک سولفات مؤثر برای رشد مو

زینک به طور مستقیم در پر پشتی و رشد طبیعی مو دخالت دارد. این عنصر با شرکت در دو فرایند به عملکرد طبیعی فولیکول‌های مو و کاهش ریزش مو کمک می‌کند. اول اینکه زینک میزان ترشح چربی از غدد سباسه را کنترل کرده و نمی‌گذارد این غدد با چربی زیاد فولیکول‌های مو را مسدود کند. دوم اینکه این عنصر در تنظیم ترشح هورمون‌های جنسی نیز مؤثر است. بهم ریختن تعادل هورمون‌های جنسی یکی از دلایل اصلی ریزش موی زیاد در مردان و زنان جوان و میانسال است.

شربت زینک سولفات رازک هم برای بزرگسالان و هم کودکان قابل استفاده است و به کاهش ریزش موی ناشی از کمبود زینک در همه سنین کمک می‌کند. زینک یک ماده بسیار مفید برای بدن است. این ماده معدنی به انجام بسیاری از عملکرد بدن کمک می‌کند. زینک در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و به ساخت پروتئین، بهبود زخم‌ها و جراحات و ساخت سلول‌های جدید کمک می‌کند. این ماده همچنین بر حس چشایی و بویایی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به درمان جوش و کاهش التهاب کمک کند. مکمل زینک همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و ثابت شده که می‌تواند مدت‌زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.

آیا باید زینک مصرف کنیم؟

از آنجایی‌ که بدن انسان به مقدار کمی زینک برای عملکرد مناسب نیاز دارد، به همین دلیل کمبود زینک رایج نیست. با این‌ حال، کسانی که دچار کمبود روی می‌شوند عوارضی مانند بی‌اشتهایی، اسهال، تغییر در خلق‌وخوی، کند شدن بهبود زخم و تغییرات در پوست و باروری را تجربه می‌کنند. از آنجایی‌ که بدن شما به‌طور طبیعی زینک تولید نمی‌کند، می‌توانید این ماده را از طریق غذاهایی مانند مرغ، ماست، نخود، برنج قهوه‌ای و تخم‌مرغ دریافت کنید. همچنین می‌توانید مکمل زینک مصرف کنید تا کمبود این ماده را در بدنتان جبران کنید. اما آیا باید مکمل زینک را در زمان خاصی از روز مصرف کنیم تا کارایی آن به حداکثر برسد؟

بهترین زمان مصرف زینک

شما می‌توانید زینک موردنیاز بدن را از طریق رژیم غذایی به دست بیاورید، اما بسیاری از افراد زینک کافی دریافت نمی‌کنند. به‌خصوص گیاهخواران که گوشت مصرف نمی‌کنند دچار کمبود زینک می‌شوند. اینجاست که اهمیت زینک مشخص می‌شود، ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که قرص زینک را کی بخوریم؟ باید مکمل زینک را در ساعات خاصی از روز مصرف کنید تا جذب آن بهتر صورت بگیرد. البته شما می‌توانید مکمل زینک را هر موقع از روز استفاده کنید، اما اگر مستعد حالت تهوع هستید بهتر است از مصرف آن هنگام صبح خودداری کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند که زینک به داشتن خوابی بهتر کمک می‌کند، بنابراین مصرف آن قبل از خواب می‌تواند کیفیت خواب شبانه شما را بالا ببرد. یک مطالعه در سال 2017 که در مجله بهداشت و ایمنی محیط کار آمریکا منتشر شد نشان داد که پس از یک ماه مصرف 220 میلی‌گرم زینک سولفات قبل از خواب هر 72 ساعت یک‌بار کیفیت خواب افراد شرکت‌کننده را به‌طور قابل‌ توجهی افزایش داد. برای برخی افراد، مصرف زینک با معده خالی می‌تواند باعث بی‌حالی شود و فشار خون را پایین بیاورد. یک کار آزمایی کنترل‌شده در بزرگ‌سالان ایتالیایی مسن‌تر با مشکل خواب نشان داد که افرادی که ترکیبی از ملاتونین، منیزیم و زینک را یک ساعت قبل از خواب در طول هشت هفته مصرف کرده‌اند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده‌اند، نمره کیفیت خواب بهتری را به خواب خود داده‌اند.

مزایای مصرف شربت زینک نسبت به قرص آن

در مورد مصرف قرص در کودکان ممکن است کودک به دوز کمتری از داروی موجود نیاز داشته باشد. اولاً، هیچ تضمینی وجود ندارد که وقتی یک قرص 250 میلی گرمی را به دو قسمت تقسیم می کنیم، هر کدام دقیقاً 125 میلی گرم از دارو را شامل می شود. این ممکن است منجر به مصرف بیش از حد یا کمتر از دوز شود. وقتی نیاز باشد قرص را به چهار قسمت تقسیم کرد بدتر می شود. از طرف دیگر شربت ها برای کودکان مناسب تر هستند. دوز در حجم است و اغلب، متناسب با وزن بدن کودک است و نه یک قرص استاندارد چند میلی گرمی. بسیاری از شربت ها نیز طعم دار هستند، که باعث بهبود مصرف توسط کودکان می شود.

بلع آن ها بر خلاف قرص ها نیز راحت تر است. بنابراین، مگر در موارد ضروری یا اجتناب ناپذیر، بهتر است به کودکان، به ویژه کودکان زیر 12 سال، شربت داده شود. مقدار توصیه شده روزانه شربت زینک برای زنان 8 میلی گرم و برای مردان بالغ 11 میلی گرم  می باشد. در مناطقی که شیوع کمبود زینک یا شیوع سوء تغذیه زیاد است، شربت زینک ممکن است برای کودکان شش ماهه یا بیشتر مفید باشد. شواهد فعلی استفاده از مکمل زینک را در کودکان کمتر از شش ماه، در کودکانی که به خوبی تغذیه می‌شوند، و در محیط‌هایی که کودکان در معرض خطر کم کمبود زینک هستند، تایید نمی‌کند. مصرف 10 تا 20 میلی گرم روی در روز برای کودکان مبتلا به اسهال توصیه می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا